1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie
  4. >
  5. Różowa wstążka - symbol wspólnej walki

Różowa wstążka - symbol wspólnej walki

Zobacz galerię 5 Zdjęć
Już od 28 lat Różowa Wstążka i Kampania na rzecz Walki z Rakiem Piersi są symbolami edukacji, nadziei i solidarności milionów osób z całego świata dotkniętych tą chorobą.

Co 15 sekund gdzieś na kuli ziemskiej, u jakiejś kobiety diagnozowany jest rak piersi. Osób borykających się z tą chorobą jest stanowczo zbyt wiele. Różowa Wstążka jest na całym świecie rozpoznawalnym symbolem walki z rakiem piersi. Idea kampanii szerzącej wiedzę dotyczącej tej choroby narodziła się w 1992 roku w głowie Evelyn H. Lauder, synowej Estée Lauder. Akcja od razu przyciągnęła tysiące osób na świecie, obejmując swym zasięgiem coraz szersze kręgi.

Evelyn H. Lauder (Fot. materiały prasowe Estée Lauder)

Nigdy nie chodziło jednak tylko i wyłącznie o wstążkę. Zaangażowanie Evelyn w budowanie świadomości raka piersi uratowało wielu osobom życie w czasach, gdy o chorobie nie mówiono otwarcie. Evelyn wierzyła, że jeśli Różowa Wstążka stanie się symbolem walki z chorobą na całym świecie, dostarczy impulsu do rozpoczęcia debaty, poszerzenia powszechnej świadomości oraz zjednoczenia ludzi w jednym celu. I tak się stało. Różowa Wstążka zapoczątkowała wciąż rozwijający się globalny ruch, który buduje świadomość i gromadzi fundusze na ratujące ludzkie życie badania medyczne, edukację oraz opiekę lekarską.

Różowa wstążka to największy program socjalny Grupy Estée Lauder skupiający mieszkańców wszystkich zakątków globu wokół wspólnego celu – stworzenia świata wolnego od raka piersi #CzasPokonaćRakaPiersi

#RodzinaELC (Fot. materiały prasowe)

Pandemia koronawirusa zmieniła naszą codzienność i zachwiała poczuciem bezpieczeństwa nas wszystkich. Jednak czasy te stały się szczególnie ciężkie dla osób borykających się z chorobami nowotworowymi. Ta trudna sytuacja przyniosła nam jednak poczucie jedności, nadziei i wspólnoty, w ramach której łączymy nasze siły w walce z chorobą nowotworową, która nie zaczeka, aż pandemia się skończy.

Grupa Estée Lauder mocniej niż kiedykolwiek do tej pory poczuła, jak ważne jest wspieranie siebie nawzajem, badania medyczne, profilaktyka, personel medyczny i opiekunowie znajdujący się na pierwszej linii ognia walki z chorobą.

I choć jesteśmy świadomi, jak bardzo zmienił się świat, odwieczna misja Kampanii na rzecz Walki z Rakiem Piersi – wyeliminowanie choroby z naszego życia – wydaje się bardziej aktualna niż kiedykolwiek wcześniej.

Różowa Wstążka w Polsce

Polski oddział Estée Lauder Companies co roku, od samego początku istnienia firmy w Polsce, realizuje Kampanię na Rzecz Walki z Rakiem Piersi. Kampania ma wymiar edukacyjny, naukowy i finansowy.

W Polsce rak piersi wciąż zbiera za duże żniwo. Szerzenie świadomości o tej chorobie i profilaktyce jest niezwykle ważne. Według opublikowanego w 2019 roku raportu Narodowego Instytutu Zdrowia-PZH w Warszawie, w latach 2010-2016 współczynnik zgonów z powodu tego nowotworu zwiększył się u nas o 7,2 proc. Specjalistom ciężko wskazać jednoznaczną przyczynę. „Pewnie wiele spraw się na to składa, ale moim zdaniem u części kobiet zbyt długi jest okres od podejrzenia rozwoju raka piersi do rozpoczęcia leczenia” - powiedział PAP dr n. med. Tadeusz Pieńkowski, prof. nadzw. CMKP, kierownik Kliniki Onkologii i Hematologii CMKP w Szpitalu MSWiA w Warszawie, prezes Polskiego Towarzystwa do Badań nad Rakiem Piersi. (Źródło: "Puls Medycyny")

Rozdaliśmy już ok. 173 mln różowych wstążek na całym świecie. (Fot. materiały prasowe Estée Lauder)

W naukowym wymiarze polska akcja wpiera badania nad rakiem piersi u kobiet z mutacją w genie BRCA1, prowadzone pod kierownictwem profesora Jana Lubińskiego, założyciela i kierownika Ośrodka Nowotworów Dziedzicznych przy Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie.

W minionym roku kontynuowaliśmy aktywnie prace w ramach programu leczenia kobiet z rakiem piersi i mutacjami BRCA1/BRCA2 za pomocą cis-platyny. Do chwili obecnej łącznie w programie leczonych było 215 pacjentek - mówi prof. Jan Lubiński. (...) Do badania włączamy pacjentki z nowotworami, które są leczone cis-platyną nie tylko przed – ale i pooperacyjnie. Ponadto do badań włączani są pacjenci z mutacjami BRCA1/BRCA2 i różnymi lokalizacjami nowotworów pozasutkowych, np. z rakami żołądka, jelita grubego, trzustki, wątroby itd. W przypadkach, w których nie jest obserwowana całkowita, a jedynie częściowa remisja guza, resztki utkania raka po leczeniu są poddawane szczegółowej analizie molekularnej co umożliwia bardziej precyzyjną personalizację leczenia”.

Kampanię może wesprzeć każdy, kto kupi produkty z Różową Wstążką. Estée Lauder Poland co roku przekazuje od 20 do 50 proc. sprzedaży wybranych produktów na badania leczenia raka piersi. W tym roku kilka marek kosmetycznych Estée Lauder Companies wspiera misję uwolnienia świata od raka piersi i przekazuje fundusze na rzecz badań nad rakiem piersi u kobiet z mutacją w genie BRCA1, prowadzonych w Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie.

Jak działa Kampania na rzecz Walki z Rakiem Piersi na świecie?

Rak piersi to najczęściej diagnozowana u kobiet z całego świata choroba, które zbiera swoje żniwo szczególnie w krajach rozwijających się, gdzie w większości przypadków wykrywana jest w późnych stadiach. Zaangażowanie naszej społeczności i #RodzinyELC przyczynia się do prawdziwych postępów w walce z tym nowotworem.

  • W Stanach Zjednoczonych od końca lat 80-tych ubiegłego wieku śmiertelność z powodu raka piersi spadła wśród kobiet o 40%, a dziś żyje tam ponad 3,8 mln osób, którym udało się tę chorobę pokonać.
  • Na całym świecie, dzięki wsparciu klientów, pracowników i partnerów, udało się zebrać ponad 89 mln dolarów, które przeznaczono na ratujące życie badania, edukację oraz opiekę medyczną.
  • Mobilizujemy pracowników na całym świecie do pozytywnego wpływania na społeczeństwo oraz wspólnego podejmowania działań wspierających ponad 60 organizacji walczących z rakiem piersi na całym świecie.
  • Wspieramy najbardziej obiecujące badania nad rakiem piersi prowadzone przez naukowców z całego świata oraz Fundację na rzecz Badań nad Rakiem Piersi (BCRF) założoną przez Evelyn H. Lauder w 1993 roku.
Badania te obejmują swym zakresem wiele dziedzin powiązanych z nowotworami, zarówno medycznych, społecznych jak i psychologicznych. Oto kilka przykładowych obszarów:
  • opracowywanie nowych testów diagnostycznych;
  • prace nad wynalezieniem leków;
  • badania dysproporcji na świecie, w celu usprawnienia dostępu do opieki zdrowotnej w zaniedbanych społecznościach w Afryce;
  • określenie nowych strategii profilaktyki nowotworów;
  • prace nad terapiami mających na celu polepszenie jakości życia kobiet, które pokonały nowotwór, zrozumienie roli stresu wywołanego diagnozą, ich wpływ na wyniki badań pacjentek oraz jakość ich życia;
Pracownicy naukowi wspierani przez Fundację na rzecz Badań bad rakiem Piersi (Fot. materiały prasowe Estée Lauder)

Elizabeth Hurley, światowa ambasadorka akcji:

"Bycie częścią ruchu na rzecz wyeliminowania raka piersi z naszego życia to dla mnie źródło niesłabnącej satysfakcji. (...) Dane mi było zaobserwować wielkie postępy w badaniach, które sfinansowaliśmy oraz porozmawiać z liderami w tej dziedzinie, którzy przemawiają wspólnym głosem: musimy kontynuować finansowanie badań naukowych, terapii oraz opieki medycznej, które przybliżają nas do położenia kresu chorobie. (...) Jestem dumna, że mogę nosić Różową Wstążkę i być drobną cegiełką w globalnym ruchu, którego celem jest wyeliminowanie tej strasznej choroby raz na zawsze z naszego życia”

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze