1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie
  4. >
  5. Mudry i medytacje na wyciszenie i dobry sen

Mudry i medytacje na wyciszenie i dobry sen

Mudry definiuje się jako specjalne układy dłoni. Warto jednak mieć na uwadze, że mudra jest tak naprawdę postawą całego ciała, nie tylko gestem dłoni! Jest, zgodnie z tradycyjną nauką o mudrach, perfekcyjnym sposobem siedzenia w postawie lotosu. Właśnie od udoskonalania tego sposobu siedzenia powinna zaczynać się nauka mudry. Na zdjęciu Gyan mudra (fot. iStock)
Mudry mają na celu odpowiednie ukierunkowanie przepływu energii w ciele. Ich rolą jest m.in. usuwanie blokad energetycznych. Starożytni Guru traktowali nauki o mudrach na tyle poważnie, że wiedza o nich była przekazywana tylko nielicznym. Te jogiczne techniki, przeznaczone do duchowego rozwoju, poznawali zaawansowani adepci. Współcześnie, w krajach zachodnich, mudry stosuje się m.in. w medycynie ajurwedyjskiej, w szkołach jogi i medytacji.

Cierpisz na bezsenność? A może masz dodatkowo problemy z układem rozrodczym lub moczowym? Tzw. shakti mudra może im zapobiec – piszą Karolina i Maciej Szaciłło w książce „DobraNoc”.

Shakti jest indyjskim uosobieniem energii. Regularna praktyka tej mudry pomaga nam przystosować się również do nowych okoliczności. Łagodzi wahania nastroju. Przeciwdziała bezsenności. Zdaniem ajurwedy równoważy energię w czakrze sakralnej (innymi słowy seksualnej) i czakrze podstawy. Jest to również wspaniała technika, która pomaga w trakcie problemów miesiączkowych. Nie tylko łagodzi dolegliwości miesiączkowe. Można ją również „zakładać”, jeśli chcemy wyregulować menstruację. Jak ją wykonać?

  • Już tradycyjnie usiądź w siadzie skrzyżnym lub na krześle (wówczas obie stopy leżą na podłodze).
  • Wyprostuj kręgosłup. Uwagę przenieś w okolice miednicy.
  • Opuszki małych i serdecznych palców dotykają się. Kciuki obu dłoni zwijamy do środka dłoni. Palce wskazujące i środkowe nakładamy na kciuki.
  • Odwróć dłonie, tak aby małe i serdeczne palce skierowane były do podłogi. Tak ustawione dłonie połóż delikatnie w okolicach brzucha.
  • Możesz oddychać w ten sposób 5–10 minut w okresach, kiedy doskwierają ci wyżej wymienione problemy. Wydech może być nieco dłuższy od wdechu i powolny. Oczywiście cały czas oddychasz przez nos.
Shakti mudra (fot. Unsplash/ książka "DobraNoc")

 

Gyana/chin mudra (zdjęcie główne)

Palec wskazujący i kciuk się dotykają, pozostałe 3 palce są wyprostowane. To jedna z najbardziej znanych mudr w praktyce jogi. Jej regularne stosowanie uspokaja nas, obniża poziom stresu, relaksuje ciało i umysł oraz przeciwdziała bezsenności. Możesz wykonywać ją nawet do 5 minut wieczorem przed snem.

Oddech

Praktykując mudry warto pamiętać o prawidłowym oddechu.

- Jak już wspominaliśmy – piszą Karolina i Maciej Szaciłło – jednym z najlepszych sposobów na zarządzanie emocjami (a nie wypieranie ich) i przeciwdziałanie skutkom stresu, a tym samym na spokojny sen są oddech i medytacja. Pomagają nam one obserwować i zarządzać emocjami. Uświadamiać sobie nawet te trudne jak lęk czy złość. W końcu uwalniać je. Następnie sprowadzać umysł do chwili obecnej. Gdy jesteśmy tu i teraz, gdy przestajemy zastanawiać się nad tym, co było i co będzie, stres oraz trudne, często nawet nieuświadomione emocje przestają nas tak dotykać.

W filozofii Wschodu odnajdziemy mnóstwo przeróżnych technik oddechowych oraz medytacyjnych. Jedną z najprostszych, najpiękniejszych i zarazem najbardziej relaksujących pranajam jest tzw. nadi shodana pranayam, czyli oddychanie naprzemienne. Ta pranajama równoważy wszystkie 3 dosze. W sanskrycie nazywana jest nadi shodana pranayam, gdzie „nadi” – oznacza kanały energetyczne w ciele, a „shodhan” – oczyszczanie. Technika ta ułatwia przepływ energii w ciele, równoważy obie półkule, ale przede wszystkim uspokaja, redukuje złość, poprawia koncentrację, uważność i stanowi genialny wstęp do medytacji. Na czym ona polega?

  • Usiądź w siadzie skrzyżnym, lotosie lub na krześle z wyprostowanym kręgosłupem. Zamknij oczy.
  • Lewą dłoń połóż na lewym kolanie, odwróconą do góry. Kciuk i palec wskazujący powinny delikatnie się dotykać (Gyan mudra).
  • Palec wskazujący i środkowy prawej dłoni umieść między brwiami. Kciuk ułóż przy prawym nozdrzu, a pozostałe dwa palce przy lewym. Delikatnie przytkaj prawą dziurkę nosa.
  • Zrób wydech, a następnie, głęboki, powolny wdech lewą.
  • Teraz przytkaj lewą dziurką i odetkaj prawą. Zrób wydech, a następnie głęboki wdech prawą.
  • Przytkaj prawą, odetkaj lewą i zrób wydech lewą. W ten sposób skończyłeś 1 pełny cykl. Możesz go jeszcze powtórzyć 8 razy, a nawet kontynuować przez następne 5 minut.
  • Możesz wykonywać tę technikę bezpośrednio przed snem, a następnie na kilka minut przenosić uwagę na oddech.

Medytacja z otwartymi oczami

Wspaniałą medytacją, którą można wykonać wieczorem i która pomoże nam cieszyć się spokojnym, głębokim snem, jest medytacja z otwartymi oczami. Jak ją wykonać?
  • Weź głęboki wdech i wydech. I jeszcze jeden głęboki wdech, i wydech.
  • Nie zamykaj oczu. Pozwól niech wzrok biega, gdzie chce. Nie kontroluj go, nie narzucaj, na co ma patrzeć. Niech gałki oczne biegają wszędzie tam, gdzie mają ochotę.
  • Weź głęboki wdech i wydech.
  • A teraz znajdź jeden punkt, na którym zatrzymasz wzrok. Wszystko jedno gdzie. Jakiś jeden, mały punkt na ścianie albo w oddali na linii horyzontu. Może to być też płomień świecy.
  • Jeśli chcesz, możesz przymrużyć oczy, ale cały czas wzrok utrzymuj na tym jednym nieruchomym punkcie.
  • Weź głęboki wdech i wydech.
  • Cała uwaga na jeden mały punkt.
  • Pozwól, aby on się wyostrzył, a cała reszta roztopiła…
  • Jeszcze trochę uwagi na ten jeden punkt. W tej chwili nie istnieje nic innego, tylko jeden mały punkt na wprost ciebie.
  • Na chwilę zamknij oczy, ale dalej miej ten punkt przed sobą, w wyobraźni. Jeśli pojawiają się jakieś myśli, pozwól im być. Poprzez nie, jak promienie wschodzącego słońca przez gęstwinę chmur, dalej patrz na swój mały punkt w przestrzeni. Nic nie jest cię w stanie rozproszyć. Jesteś tylko ty i ten mały punkt.
  • Weź głęboki wdech i wydech, powoli otwórz oczy i spójrz jeszcze raz na ten sam punkt. Wytęż wzrok. Niech oczy patrzą na punkt na wprost ciebie, jakby miały tak tkwić przez wieki.
  • Tylko ty i ten punkt na wprost ciebie.
  • Przenieś uwagę na oddech i powoli zamknij oczy. Weź głęboki wdech i wydech. I jeszcze jeden głęboki wdech i wydech. Uświadom sobie własne ciało i otoczenie. I bardzo, bardzo powoli, w swoim własnym tempie, możesz stopniowo otwierać oczy.

DobraNOC Karolina i Maciej Szaciłło Zobacz ofertę promocyjną
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze