1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie
  4. >
  5. Pij wodę – 6 sprawdzonych sposobów, by nawadnianie organizmu stało się nawykiem

Pij wodę – 6 sprawdzonych sposobów, by nawadnianie organizmu stało się nawykiem

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by każdego dnia dostarczyć do organizmu od 1,5 do 3 litrów wody. (Fot. iStock)
Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania każdej komórki w naszym ciele. Od właściwego nawodnienia organizmu zależy nasze zdrowie, samopoczucie i to jak wyglądamy.

Organizm ludzki składa się w około 60-70 proc. z wody - to jego główny składnik. Niestety, woda nie gromadzi się w naszym ciele na zapas, musimy więc regularnie pić, by cały czas utrzymywać właściwy poziom nawodnienia.

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by każdego dnia dostarczyć do organizmu od 1,5 do 3 litrów wody - w zależności od masy ciała i trybu życia (pracujący fizycznie, trenujący powinni pić więcej). Można też zastosować przelicznik 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała.

Najlepiej jest pić kilka łyków co jakiś czas przez cały dzień. Wypicie naraz litra wody nie jest najlepszym pomysłem - w organizmie zostanie tyle ile trzeba, resztę wysiusiamy.

Woda poprawia trawienie i przemianę materii, pomaga wypłukiwać toksyny z organizmu, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie nerek, umożliwia transport substancji odżywczych do naszych komórek, co przekłada się też na kondycję skóry.

Picie odpowiedniej ilości wody może wydawać się łatwe, ale wcale takie nie jest. Wiele osób w natłoku codziennych zajęć o regularnym piciu po prostu zapomina.

Oto kilka sprawdzonych trików, które pomogą wypracować nawyk picia wody.

  1. Postaw na karafkę. A raczej postaw na biurku karafkę, wlej do niej odpowiednią ilość wody, którą powinnaś spożyć w ciagu godzin pracy. Za każdym razem, kiedy zerkniesz na naczynie z wodą, przypomnisz sobie o tym, że warto złapać kilka łyków. Pusta karafka pod koniec dnia, da ci pewność, że wypiłaś odpowiednią ilośc wody. To naprawdę działa.
  2. Ze smakiem. Nie lubisz smaku czystej wody? Dopraw ją - dodaj do niej ulubione owoce (sprawdzone to: arbuz, truskawki, limonka) albo zioła.
  3. Zmieniaj napoje. Warto wiedzieć, że w dziennym bilansie wodnym uwzględnia się nie tylko wodę, ale też inne płyny, które dostarczamy do organizmu z pokarmami (np. zupy, owoce) czy innymi napojami (soki, lemoniady). Czysta woda jest jednak najzdrowsza - ma wysoką przyswajalność, oczyszcza organizm, usuwa zbędne produkty przemiany materii. Herbata, kawa i soki nie mają takich właściwości.
  4. Zaplanuj rutynę. Umów się ze sobą, że uzupełniasz szklankę z wodą za każdym razem, kiedy idziesz to toalety, albo zerkasz do smartfona.
  5. Śledź to. Możesz ściągnąć na telefon aplikację, które przypomni ci, w jakich ilościach i kiedy powinnaś sięgnąć po wodę. (Przykładowe aplikacje: Water Tracker, Hydro, Water Your Body, Waterbalance, Wypij wodę).
  6. Rzuć wyzwanie. Na pewno w twoim otoczeniu jest ktoś, kto tak samo jak ty wypija za mało wody w ciągu dnia. Umówcie się na wzajemne motywowanie - po prostu przypominajcie sobie o piciu. Dla niektórych skuteczniejsza będzie zdrowa rywalizacja, czyli rozliczanie się z efektów pod koniec dnia.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze