1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie

#GodzinaDlaOka – dbajmy o narząd, który jest naszym „oknem na świat”

(Fot. iStock)
Dbajmy o oczy. Służą nam każdego dnia. Dzięki nim widzimy piękno przyrody, ukochane osoby, kolory, ale również dostrzegamy niedoskonałości, które nas otaczają. Możemy też sprawniej funkcjonować. Zapominamy jednak, że organizm, w tym nasze oczy, wymaga nieraz większej dbałości z naszej strony. Dlatego właśnie powstała akcja #GodzinaDlaOka – dzięki niej dowiesz się, jak odciążyć narząd wzroku w prosty sposób. Poświęć im godzinę dziennie, a zobaczysz różnicę!

Spędzamy długie godziny przed komputerem, patrząc intensywnie w monitor i skupiając wzrok na małych literkach. Nie dziwne, że coraz więcej osób nie tylko ma problemy ze wzrokiem, ale cierpi też na zespół suchego oka i nieprzyjemne, wynikające z tego dolegliwości: pieczenie, swędzenie, uczucie suchości, „mgła” nachodząca na oczy, a także poważniejsze konsekwencje, takie jak schorzenia rogówki, czy skłonność do zapalenia spojówek. Te dolegliwości pogłębiają się, gdy pracujemy w klimatyzowanych i sztucznie ogrzewanych pomieszczeniach. Suche powietrze powoduje, że oczy nie są wystarczająco nawilżone. W dodatku ciągłe patrzenie w monitor komputera sprawia, że rzadziej mrugamy, co jeszcze wzmaga uczucie suchości.

Dodatkowym problemem, z którym się stykamy, jest zła jakość powietrza. Smog, od późnej jesieni do wiosny, działa drażniąco na wszystkie śluzówki. Z kolei wiosną mamy większe stężenie pyłków w powietrzu, co często powoduje reakcje alergiczne.

Jednak nie tylko złe powietrze i praca przed komputerem mają wpływ na kondycję naszych oczu, ale również ilość snu, dieta, higiena, nałogi (dym tytoniowy podrażnia oczy). Gdy jesteśmy notorycznie niewyspani, narząd wzroku także jest przeciążony. Nerw wzrokowy nie regeneruje się dostatecznie, ponadto oczy są przekrwione, zaczerwienione i „przesuszone”. Zmęczenie oczu przejawia się tym, że czujemy dyskomfort z powodu suchości, a także ociężałość i ból górnych powiek. Jeśli do tego nie dbamy o higienę i np. pocieramy oczy nieumytymi rękami, mamy dużą szansę nabawić się infekcji w postaci zapalenia spojówek lub gradówki. Większość zapaleń w obrębie oka objawia się bólem (czasem bardzo silnym, jak przy erozji rogówki, będącej najbardziej unerwioną częścią ciała!), łzawieniem, zaczerwienieniem, obrzękiem, pieczeniem, nadwrażliwością na światło, wydzieliną ropną. Jednak w takich sytuacjach niezbędna jest pilna wizyta u okulisty. Dlatego właśnie tak ważne jest działanie prewencyjne i dbanie o narząd wzroku każdego dnia.

Jak zatroszczyć się o oczy, aby lepiej nam służyły?

Przede wszystkim wysypiajmy się i dbajmy o odpowiednie nawilżenie. Dobrym pomysłem, szczególnie w okresie grzewczym, jest stosowanie nawilżacza powietrza. Poza tym wychodźmy więcej na dwór.

Prostym rozwiązaniem będą również krople nawilżające do oka (np. marki Hyal) – tak zwane „sztuczne łzy”. Krople Hyal-Drop Multi zawierają naturalny polimer, występujący w drogach łzowych. Stosowanie ich to nie tylko antidotum na brak łez, ale też higiena związana z przemywaniem oka (pozwala pozbyć się zanieczyszczeń: drobinek kurzu, pyłów).

Możemy też spróbować jogi dla oczu lub wykonywania prostych ćwiczeń: zamykanie/ ściskanie i rozluźnianie, wodzenie gałką oczną w prawo i lewo, „obrysowywanie” wzrokiem przedmiotów, przerywanie pracy i patrzenie w dal, ziewanie. Aktywując, a potem rozluźniając mięśnie wokół oczu, poprawiamy krążenie (i tym samym dotlenienie), co wpływa nie tylko na lepsze widzenie, ale również nawilżenie oka.

Znaczenie dla zdrowia oczu ma również dieta bogata w witaminy A, E i C, antocyjany, kwasy omega-3, minerały (cynk, miedź, mangan i selen), a także luteinę – żółty barwnik roślinny gromadzący się w siatkówce oka i wspomagający prawidłowe widzenie. Z kolei najbardziej szkodliwe działanie będzie miał cukier i przetworzona żywność.

Czując zmęczenie i suchość w oczach, warto robić ciepłe, wilgotne kompresy (mogą być z przegotowanej wody, herbaty, świetlika, nagietka lub gotowe apteczne). Ciepłe okłady, najlepiej połączone z masażem dolnej powieki, wpływają korzystnie na kanaliki łzowe i pozwalają oczyścić ujścia gruczołów łojowych Meiboma, które syntezują i wydzielają lipidy.

#GodzinaDlaOka

Przyjrzyj się swoim zwyczajom każdego dnia w zakresie dbania o wzrok – apelują organizatorzy akcji, którzy, z pomocą wykwalifikowanych specjalistów z zakresu okulistyki, przygotowali ekspercki poradnik. Otrzymasz w nim wiele praktycznych wskazówek dotyczących ochrony oczu. Poza uniwersalnymi propozycjami, znajdziesz również takie, które precyzyjnie dopasowane są do twojego wieku, stylu życia czy wykonywanego zawodu.

Choć pracują intensywnie i dzięki nim możemy przeżywać wiele niezapomnianych chwil, realizować się i rozwijać zainteresowania, rzadko zastanawiamy się, jak możemy ulżyć swoim oczom w codziennych trudach. Poniższy fragment (w ramach „storytelling” #GodzinaDlaOka) to tylko przykładowy, niewielki wycinek z napiętego grafiku naszych oczu. Warto sobie o nich przypomnieć:

„Cześć, nie wiem czy nas jeszcze pamiętasz. Co prawda znamy się od dnia Twoich urodzin, ale czasami mamy duże wątpliwości czy jeszcze zależy Ci na naszej przyjaźni. A przecież tak wiele razem przeszliśmy! Pamiętasz jeszcze wycieczkę w Bieszczady, kiedy tak wspaniale dopisała nam pogoda? Ależ tam były widoki! Mam nadzieję, że kiedyś zaprosisz nas na wspólne oglądanie zdjęć z tamtego wypadu. Pierwsze chwile zakochania też były cudowne! Tak, tak, wiemy, że Cię wtedy zdradziliśmy. Przepraszamy, my już tak mamy i czasami lubimy zrobić się trochę „maślane”. Już taki nasz urok. Jak się nazywał ten film, który wtedy oglądaliśmy w kinie? Pamiętasz te łzy wzruszenia, które razem wylewaliśmy? I jeszcze jedno wspomnienie… skok ze spadochronem, z okazji Twoich urodzin. Ale to były emocje! Ani jednej chmurki na niebie, a my uwijaliśmy się jak w ukropie, abyś mógł wszystko zobaczyć podczas tego krótkiego lotu. I po tych wszystkich wspólnych chwilach, Ty nie masz dla nas czasu. Twoje Oczy.”

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze