1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie

Różowy październik – profilaktyka ratuje życie

Ewa Chodakowska, Omenaa Mensah (Fot. Radosław Nawrocki/ Forum)
Ewa Chodakowska, Omenaa Mensah (Fot. Radosław Nawrocki/ Forum)
Przypinamy sobie różowe wstążki, czytamy o tym, jak ważne są badania profilaktyczne. Może nawet zapisujemy się na mammografię czy USG piersi. Potem październik mija i zapominamy o sprawie. A pamiętać o tym trzeba przez cały rok. Wiedza ratuje życie. I to nie jest jedynie wyświechtany slogan.

Od lat na całym świecie październik jest miesiącem budowania świadomości raka piersi – „Breast Cancer Awarness Month”. Do międzynarodowej akcji dołączają, jak co roku, Purella i Ewa Chodakowska, trenerka i propagatorka zdrowego stylu życia, organizując III edycję kampanii społecznej #ThinkPink, prowadzoną pod hasłem „międzypokoleniowość”. Chcą zachęcić kobiety w każdym wieku do regularnych badań profilaktycznych, a także zainspirować je do rozmów o relacjach i dbaniu o zdrowie. Marka Purella ponownie przeznaczy 10 proc. ze sprzedaży limitowanego różowego batona BeRAW na Fundację OnkoCafe – Razem Lepiej i pomoc kobietom z rakiem piersi. W tym roku do akcji dołączyły Omenaa Mensah, jako ambasadorka, oraz Fundacja Omenaa Foundation.

– Leczenie raka piersi jest dziś w Polsce na naprawdę wysokim poziomie. Tyle że ciągle jesteśmy w ogonie Europy, jeśli chodzi o umieralność – mówiła na spotkaniu Anna Kupiecka, prezeska zarządu Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej. Oczywiście sprawę pogorszyła pandemia, kobiety nie zgłaszały się na badania, a nowotwory po cichu rosły. Onkolodzy mówią, że cofnęliśmy się o jakieś 20 lat, na to nakładają się lata zaniedbań, bo nie ma co ukrywać – przed pandemią też nie korzystaliśmy z badań profilaktycznych, przesiewowych w wystarczającym stopniu.

W Polsce dostępna jest bezpłatna mammografia dla kobiet w wieku 50–69 lat, tymczasem dane z września tego roku pokazują, że z tego programu korzysta jedynie 34 proc. uprawnionych, a są gminy, gdzie jest to jedynie 5 proc. Nawet jeśli mammobus pojawia się w jakiejś miejscowości, i tak przychodzi do niego niewiele pacjentek. – Są kobiety, które nigdy w życiu nie robiły samobadania piersi. Są panie, które ostatnie USG piersi miały podczas ciąży, a mają 60 lat – dodaje Anna Kupiecka.

Dlaczego tak się dzieje? Nie ma jednej odpowiedzi. Ale na pewno problemem jest strach. A ten wzmaga ukształtowany przez media, zresztą w dobrej wierze, obraz pacjentki onkologicznej. Leżącej pod kroplówką, z łysą głową, wychudzonej, smutnej. Kupiecka uważa, że trzeba ten wizerunek odczarować. Bo dziś polska pacjentka onkologiczna tak nie wygląda. Często to dziewczyny, które pracują, są aktywne, uśmiechnięte. Korzystają z życia. Może nawet bardziej świadomie niż te zdrowe, zagonione, zestresowane. Bo wiedzą, jak to życie jest cenne. Tego uczy je codziennie choroba. A wczesne wykrycie raka przy dzisiejszym poziomie medycyny to nie wyrok, przeciwnie – to szansa na całkowite wyleczenia. Poza tym ciągły postęp nauki sprawia, że to leczenie jest coraz mniej inwazyjne, łatwiej z nim normalnie funkcjonować.

Ewa Chodakowska, organizatorka III edycji kampanii społecznej #ThinkPink, od lat propaguje holistyczne dbanie o zdrowie: – Zdrowy styl życia jest sam w sobie holistyczny. Jeśli nie ma jednego elementu, nie ma zdrowego stylu życia. A to przecież najlepsza profilaktyka. Zapobiegaj, zamiast leczyć.

Mówi, że naszym obowiązkiem jest spojrzeć w głąb siebie, wsłuchać się w swój organizm, zrozumieć jego potrzeby i działać: – Nikt nie przyjdzie nas uratować, nikt nie zapuka do naszych drzwi, nie stanie w progu – to wszystko zależy od nas samych. Zdrowa dieta – wyświechtane? Ale jakie ważne. Dieta to nie odchudzanie, dieta to sposób życia oparty na trosce o organizm. Dalej: ruch. Musimy się ruszać, bezruch jest śmiertelny. Ruch to nasz święty obowiązek, ciało człowieka jest stworzone do ruchu. Kolejna sprawa – zdrowy sen. To podstawa regeneracji. I zdrowa psychika. Medytacja, relaksacja, ale też spotkania towarzyskie, różne rytuały, które wprowadzamy w nasze życie. Dobra lektura. Kontakt z naturą.

Omenaa Mensah uważa, że podstawą jest edukacja: – Marzyłoby mi się, żeby synek czy córka przyszli ze szkoły i zapytali: „Mamo, czy ty badałaś piersi?”. To coś, co zadziała moim zdaniem lepiej niż wiele kampanii. Gdyby edukacja zdrowotna zaczynała się wcześnie i była rzetelnie prowadzona, byłoby inaczej.

– Ja przez te dwa lata dostałam lawinę wiadomości i komentarzy: „Wpisałam w kalendarz badania”, „Po raz pierwszy poszłam się przebadać”, a także „Ta kampania uratowała mi życie, był guz, wykryty na wczesnym etapie” – wtedy to już wyłam w niebogłosy ze szczęścia – mówi Ewa Chodakowska.

Różowy październik – super, ale październik mija i co? Zapominamy. Trzeba o tym mówić. Cały czas. Nie tylko w październiku. Bo różowy to tylko kolor, a październik to tylko miesiąc. A badać trzeba się regularnie. Także w marcu, sierpniu czy listopadzie.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze