Aminokwasy BCAA – czy warto się nimi suplementować?

W świecie kulturystyki istnieją pewne “standardy” w kwestii suplementów diety. Głównie mówi się o białku, kreatynie, spalaczach tłuszczu, oraz właśnie, aminokwasach BCAA. To właśnie tą odżywkę postaramy się bliżej przedstawić i opisać, skupiając się na tym, czym aminokwasy są, jaki efekt mogą przynieść nam w kwestii treningu, oraz tego, czy są to suplementy bezpieczne dla zdrowia. Zapraszamy!

BCAA (Branched Chain Amino Acids) jest rodzajem aminokwasów egzogennych (niezbędnych), które posiadają rozgałęzione łańcuchy boczne. Znajdziemy w nim leucynę, walinę i izoleucynę. Warto zaznaczyć, że odpowiedni poziom aminokwasów w organizmie jest istotny dla osoby ćwiczącej ponieważ wpływają na syntezę białka. Prócz tego działa również przy transporcie i przechowywaniu przeróżnych składników odżywczych, i w przypadku leczenia ran i naprawiania ważnych tkanek w naszym ciele.

BCAA – jak na nas może wpłynąć

Aminokwasy BCAA są dość znane jako suplement diety dla sportowca. Wiele badań przedstawiło kilka ciekawych informacji:

  • może wspomóc redukcję tkanki tłuszczowej
  • może wyeliminować uczucie zmęczenia po
  • może działać jako dodatkowe rozwiązanie energetyczne

Prócz tego, są z natury lekkostrawne, dzięki czemu można je bezpiecznie przyjmować po treningu. Warto jednak zaznaczyć, że w wielu badaniach istnieją pewne obawy o to, czy odżywka jest rzeczywiście przydatna, i czy może przynieść jakiekolwiek sensowne efekty. Na przykład, niektórzy uznają, że wpływ na eliminację zmęczenia rzeczywiście może być widoczny, ale tylko w przypadku osób, które od niedawna zaczęły trenować. Wynika to z idei tego, że osoba wprawiona będzie w stanie o wiele więcej trenować niż amator, przez co BCAA może nie dawać żadnego efektu. Warto z tego powodu wytworzyć własne zdanie i popytać się ekspertów co dokładnie na ten temat uważają jeśli zastanawiamy się nad kupnem suplementu.

Aminokwasy BCAA – czy są bezpieczne?

Ogólnie, uznaje się, że odżywka ta jest jedną z bezpieczniejszych na rynku, także nie powinniśmy mieć żadnego problemu jeśli trzymamy się zalecanej dawki na opakowaniu. Jedynie można zaznaczyć, że może być lekko problematyczna dla naszych nerek z powodu większej ilości wytwarzanego mocznika. Z tego powodu warto się upewnić w ostateczności czy nie mamy jakichś przeciwwskazań w tej kwestii.

Podsumowanie

Aminokwasy BCAA są jednym z bardziej popularnych suplementów dostępnych na rynku. Jednakże, ilość sprzecznych ze sobą badań dla wielu osób nie daje 100% pewności czy rzeczywiście warto ją stosować. Z tego powodu odnajdziemy zarówno przeciwników, jak i zwolenników tej odżywki. Tylko od nas zależy przy kim staniemy i co zdecydujemy.

Autor: redakcja Sklep.kfd.pl