fbpx

Dieta ajurwedyjska

Fasola mung
123rf.com

Ajurweda mówi, że to co jest proste w przygotowaniu, będzie proste do strawienia, czyli zdrowe. Ale autentyczne potrawy ajurwedyjskie zadowalają też kubeczki smakowe.
Ajurweda mówi, że tak jak wszystko w tym wszechświecie, także nasz organizm i pokarm, zbudowane są z pięciu żywiołów: ziemi, ognia, powietrza, eteru i wody. Fundamentem naszego zdrowia jest więc to, co jemy, ponieważ pokarmem możemy balansować jakiekolwiek braki lub nadmiar żywiołów w naszym organizmie.

Według ajurwedy powinniśmy więc dopasować naszą dietę do naszego organizmu. Zazwyczaj jednak kierujemy się jedynie naszymi kubeczkami smakowymi albo nieodpartą chęcią „zrzucenia kilku kilogramów”. I najczęściej wychodzi tak, że żyjemy w jednym z tych dwóch skrajnych, niezdrowych światów: dieta o charakterze głodówki albo zaspakajanie potrzeb kubeczków smakowych.

Moje menu w ośrodku Vaidyagrama w Indiach wyglądało następująco:

śniadanie: mała miseczka ryżu i jeszcze mniejsza miseczka fasolki mung lub warzyw. Czasami nasza kochana kucharka Shanti zrobiła „ciepłe bułeczki” idly zrobione z białego ryżu. lunch o 13.00:

  • miseczka wypełniona kaszą lub ryżem (to jest największa miseczka),
  • miseczka z przepyszną ciepłą maślanką z przyprawami,
  • miseczka z fasolką mung,
  • jedna miseczka z warzywami gorzkimi (są one naprawdę gorzkie), jak gorzki melon lub liście musztardy,
  • jeszcze jedna miseczka z warzywami – to zazwyczaj delikatnie przyprawione warzywa, których często nie znam.

kolacja o 19.00: ryż albo placki naan z mąki pszennej (bez drożdży) z warzywami

Dieta oparta jest na czterech z sześciu istniejących smaków. Najważniejszy jest smak słodki (oczywiście!), ponieważ według ajurwedy smak słodki uspakaja nerwy i odbudowuje tkankę. Jest on w ryżu i kaszy, a nie ciastkach. Smak kwaśny jest w przepysznej maślance – oczyszcza on tkankę i pomaga w przyswajaniu minerałów. Smak gorzki detoksykuje (to są nasze gorzkie warzywa, których jednak nikt nie wypluwa), a cierpki – w fasolce mung – ściąga z organizmu nadmiar wody, powoduje, że tkanka jest napięta, wysusza tłuszcz.

W ciągu dnia pijemy dużo ciepłej herbaty ajurwedyjskiej.

Ajurweda mówi, że nie powinniśmy spożywać zbyt dużo cukru, ponieważ powoduje zakwaszenie organizmu i nasila stany zapalne, które są największą przyczyną chorób. Nawet owoce ze względu na fruktozę powinny być spożywane z umiarem.

Co jeszcze mówi ajurweda o spożywaniu owoców?

  • Owoce , szczególnie surowe, są ciężkie do strawienia, więc przede wszystkim ich nie mieszamy; jemy albo same jabłko, albo tylko śliwki.
  • Nie mieszamy owoców z żadnym innym pokarmem; jemy je na 2-3 godziny przed i po posiłkach, tak aby ułatwić strawienie.

Fragment cyklu artykułów Iwony Kozak „Dlaczego pokochałam ajurwedę”?

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze