fbpx

Rozgrzewająca dieta na jesień i zimę

zdrowa dieta na jesien
123rf.com

Gdy za oknem pogoda nie rozpieszcza, na samą myśl o wyjściu na zewnątrz robi nam się zimno. Temperatura sięgająca kilku kresek poniżej zera wiąże się z koniecznością dokonania asortymentowej rewolucji w szafach – z półek znika lekka odzież, a jej miejsce zajmują grube, wełniane swetry. Gorączkowo zaczynamy poszukiwać zeszłorocznych rękawiczek, szalików i czapek, kupujemy ocieplane buty i inne elementy garderoby mające ochronić nas przed zimnem przez kilka kolejnych, mroźnych miesięcy. Również dieta ulega modyfikacji i chętniej sięgamy po produkty ciężkie i wysokokaloryczne jak tłuste mięso i sery, których tak naprawdę wcale nie potrzebujemy.
Związane jest to przede wszystkim ze zwiększonym wydatkiem energetycznym, jaki nasz organizm musi przeznaczyć na utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała podczas zimowych miesięcy. Ze względu na istnienie dużego związku pomiędzy odżywianiem a porą roku, z pomocą może przyjść dieta rozgrzewająca, która jak się okazuje nie tylko może uchronić przed działaniem zimna, ale również zapewnić lepsze samopoczucie i wzmocnienie odporności.

Według chińskiej filozofii wyróżniamy dwa rodzaje produktów różniących się między sobą termiką, czyli właściwościami energetycznymi, niezwiązanymi wcale z ilością kalorii. Według tej koncepcji siła określana jako Yang odnosi się do żywności wykazującej działanie rozgrzewające, natomiast Yin zarezerwowana jest dla produktów wywołujących efekt chłodzący. Zachowanie równowagi między tymi dwiema siłami gwarantuje prawidłową pracę wszystkich układów naszego organizmu. Nawet jeśli podział na jedzenie zimne czy ciepłe wydaje się być abstrakcyjny i trudny do zaakceptowania, zrozumienie termicznych właściwości niektórych produktów i ich wykorzystywanie w zależności od pory roku może przynieść zdumiewające efekty. Jakie więc składniki wybierać i jak komponować posiłki, aby podczas zimy zapewnić sobie odpowiedni komfort cieplny i nie ugrząźć pod stertą swetrów i puchowych kurtek?

Pierwszym krokiem powinno być wyeliminowanie produktów silnie wychładzających takich jak cytrusy, twarogi i jogurty, surowe warzywa i owoce, a także biała mąka, a dokładniej to, co zostało z niej wyprodukowane. Kierując się zasadą logicznego myślenia i faktem, iż po owoce cytrusowe sięgamy głównie latem, oczywisty wydaje się być ich chłodzący charakter. Produkty mleczne, w tym jogurty pierwotnie podawano tylko z rozgrzewającą baraniną, natomiast w obecnych czasach, często silnie przetworzone, z dodatkiem cukru i owoców wykazują działanie ochładzające i nawilżające, co może dodatkowo stać się przyczyną infekcji. Termikę produktów zmienia gotowanie, dlatego w celu wzbogacenia diety w niezbędne warzywa i owoce, najlepiej spożywać je pieczone lub gotowane w postaci kompotów (niesłodzonych!), zup lub jako dodatek do dań głównych w postaci buraczków na ciepło lub dusznej marchewki z groszkiem. Ciastka, bułki, rogale, chleb to produkty, których głównym składnikiem jest biała mąka, więc jeżeli są one stałym punktem naszego śniadania czy kolacji, nie dziwmy się, że jest nam zimno.

Jednym z ważniejszych elementów diety rozgrzewającej, w myśl filozofii Yin i Yang jest spożycie ciepłego śniadania. I nie mam na myśli kawy, która wykazuje właściwości chłodzące, lecz mieszankę zbóż lub kaszę jaglaną. Taki posiłek wzbogacamy orzechami i gotowanymi owocami takimi jak brzoskwinie czy morele, które dodatkowo dostarczą odpowiednią ilość błonnika, witamin oraz immunoskładników takich jak magnez, selen i cynk wzmacniających układ odpornościowy. Jeżeli jednak nie wyobrażamy sobie rozpoczęcia dnia bez filiżanki kawy, warto spróbować kawę gotowaną, a podniebienie najbardziej wybrednych na pewno zadowoli gotowana kawa zbożowa. Powinniśmy zadbać również o odpowiednią ilość ciepłych napojów spożywanych w ciągu dnia. Prawdziwą ucztą dla zmysłów może okazać się dodanie goździków lub cynamonu do herbaty, które działają odprężająco i silnie rozgrzewająco.

Jeżeli te wskazówki wcielimy w życie i będziemy kierować się nimi przy przygotowaniu pierwszego posiłku nie straszne powinny być nam mrozy. Jeśli jednak wciąż będziemy cierpieć z powodu zimna proponuję jako danie główne zaserwować dziczyznę lub jagnięcinę w towarzystwie pieczonych ziemniaków, cebuli, dyni i pora. Niebanalnym dodatkiem do dań mięsnych oraz rybnych, które dostarczają niezbędnego białka wpływającego na produkcję ciepła w organizmie, może okazać się jeden z najbardziej ocieplających składników dodawanych do potraw, a mianowicie imbir.

Rozgrzewającą moc niektórych ziół i przypraw znają chyba wszyscy, a przede wszystkim Ci, którym zdarzyło się zjeść potrawę z dużym dodatkiem papryczek chili. Podobne działanie wykazuje kardamon, anyż, majeranek, kminek, jałowiec, rozmaryn, chrzan czy pieprz.

Potrawy powodujące rozgrzanie organizmu są rekomendowane nie tylko w celu zachowania odpowiedniego balansu cieplnego, ale również dla osób cierpiących z powodu zmęczenia, depresji, wzdęć, senności, zimnych dłoni czy stóp, a nawet znacznej utraty koncentracji i skłonności do infekcji. Żeby dostarczyć odpowiedniej ilości energii niezbędnej do ogrzania organizmu należy spożywać 4-5 posiłków dziennie.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>