fbpx

Zdrowe nawyki żywieniowe

zdrowe odzywianie
123rf.com

Dobre nawyki żywieniowe służą organizmowi, a stąd prosta droga do optymalnej wagi, lepszego samopoczucia i poprawy zdrowia.

Anna Rosiek

Anna Rosiek na www.zdrowoodchudzeni.pl wraz z mężem Wojtkiem opisuje postępy we wspólnym odchudzaniu

Co skłoniło was do zmiany nawyków żywieniowych?

Waga, kiepski metabolizm, pogarszające się samopoczucie, zmęczenie.

Udało się?

ZAMÓW

E-WYDANIE

Pozbyliśmy się zbędnych kilogramów. Nie mamy już także notorycznych stanów zmęczenia, chce nam się żyć i działać.

Ile trwało przestawienie się na zdrowe odżywianie?

To były kolejne fazy, stopniowe wprowadzanie zdrowych produktów, czytanie etykiet, zioła hodowane w domu… I tak już trwamy ponad rok.

Jakie są najważniejsze zasady waszej diety?

Po wielu próbach z różnymi dietami teraz już wiemy, że samo odchudzanie nie może być celem. Cel to zdrowe odżywianie. Zmiana złych nawyków żywieniowych i przestrzeganie kilku reguł, które dobrze służą organizmowi. A stąd jest już bardzo blisko do oczekiwanych efektów – optymalnej wagi, dobrego samopoczucia i poprawy zdrowia.

Nasza dieta opiera się na kilku zasadach:

1. Tyle wkładasz na talerz, ile zmieści się w twoich dwóch złożonych dłoniach. Ta wielkość odpowiada w przybliżeniu pojemności zdrowego żołądka.

2. Ważne jest, jak często jesz. Optymalna ilość to 4–5 posiłków w ciągu dnia. To jest paradoks, który sprawdziliśmy na sobie: im częściej jemy, tym szybciej dochodzimy do właściwej wagi. Posiłki, średnio co 3 godziny, sprawiają, że usypiamy czujność naszego organizmu. On już nie stara się odkładać „zapasów” w formie tłuszczyku, bo wie, że zawsze coś dostanie. Regularnie!

3. Trzeba zachować zdrowe proporcje. 45 proc. codziennej diety to: ziarna i rośliny strączkowe, zdrowe węglowodany dające energię, witaminy, składniki mineralne i błonnik. Pieczemy własny chleb z pełnoziarnistej mąki. Jemy przeróżne kasze, fasole, ciecierzycę i soczewicę. Kolejne 40 proc. to warzywa i owoce. Jemy praktycznie wszystko, co pochodzi z ogrodów, poszukujemy produktów bezpośrednio od dostawców. 15 proc. stanowią pokarmy bogate w białko: drób, ryby, owoce morza i jajka.

4. Tłuszcze są jak lekarstwo! To kolejny paradoks: w zdrowej diecie tłuszcz jest jednym z podstawowych składników. Dorosła osoba potrzebuje średnio 4–6 łyżek dobrego tłuszczu dziennie. To właśnie dzięki oliwie i zdrowym olejom organizm może przyswoić niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witaminy A, D, E i K.

5. Nie powinno się łączyć białek z węglowodanami. One potrzebują innych soków trawiennych, co wydłuża i utrudnia cały proces trawienia posiłku. Jajka, ryby łączymy tylko z warzywami. Tak samo postępujemy z chlebem, kaszą, potrawami z mąki, do których dodajemy również tylko warzywa.

6. Należy ograniczyć białą mąkę i żywność z dodatkami sztucznych barwników, konserwantów i syntetyków. A także spożywanie białego cukru i sztucznych słodzików. Rzadko jemy mięso, jeszcze rzadziej pijemy czarną herbatę i kawę z krowim mlekiem.

To działa?

Pewnie. Najpierw schudliśmy do optymalnego rozmiaru, a od wielu miesięcy waga utrzymuje się już na stałym poziomie. Mamy świetne wyniki w badaniach krwi. Nie odczuwamy żadnych problemów żołądkowych i gastrycznych. Praktycznie nie chorujemy – katar, kaszel, angina i inne wiosenno-jesienne przypadłości ustąpiły. Mnie poprawiła się cera i w ogóle skóra, która jest bardziej elastyczna i nawodniona. Lepiej też śpimy.

ZAMÓW

E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>