fbpx

Joga dla twarzy

Joga dla twarzy
fot.123rf

Nasz wizerunek jest dla nas bardzo ważny – taki wymóg czasów. Żyjemy coraz dłużej i ciągle chcemy wyglądać młodo, bo tak też się czujemy. Dbanie o sylwetkę jest dzisiaj absolutna normą. Wystarczy pójść rano do najbliższego parku, aby spotkać wielu biegaczy, rolkarzy czy rowerzystów.
W wielkich miastach fitness kluby i spa znaleźć można na każdym niemal rogu i wszędzie są klienci. Dbamy o ciało, ćwicząc mięśnie. Ale przecież mięśnie nie kończą się na szyi. Nasza twarz jest wzdłuż i wszerz pokryta mięśniami, ale o tym – wydaje się – że mało kto pamięta.

A może pora uświadomić sobie, że to takie same mięśnie jak biceps czy trójgłowy? Zasada jest ta sama: ćwiczone wyglądają ładnie i młodo, niećwiczone – wcześniej czy później ulegną sile czasu i grawitacji. Powinniśmy zacząć ćwiczyć jak najwcześniej , aby mięśnie pozostawały sprężyste i nie traciły swojej masy.

Należy je ćwiczyć w każdym wieku. Młode osoby powinny ćwiczyć, aby opóźnić powstawanie zmarszczek, starsze, aby je zmniejszać. Właśnie dlatego joga twarzy zyskuje na popularności. Po wielkiej fascynacji osiągnięciami medycyny estetycznej w Stanach Zjednoczonych ostatnio, także w Europie, obserwujemy powrót do naturalnych metod przeciwdziałania oznakom starzenia się twarzy. I tu joga twarzy jest niezastąpiona.

Zestaw ćwiczeń wykonywanych w czasie sesji pozwala utrzymać w dobrej kondycji czoło, policzki czy szyję. Ćwicząc, zwiększamy ukrwienie mięśni, do komórek dostarczamy więcej tlenu, dzięki któremu komórki łatwiej się mnożą i odnawiają. Zwiększa się ilość produkowanego w organizmie kolagenu i elastyny, co ewidentnie poprawia kondycję skóry.

Twarz wygląda zdrowiej, młodziej i promienniej. Mięśnie pod skórą zwiększają swoją masę i dzięki temu spłycają się zmarszczki. Najlepsze efekty osiąga się, wzmacniając efekt ćwiczeń masażem twarzy. Masaż stanowi dodatkową stymulację mięśni i pozwala uwolnić nagromadzone emocje, zmęczenie i stres.

– Wystarczy ćwiczyć w domu klika minut dziennie, aby po kilku tygodniach dostrzec poprawę swojego wyglądu. Ważna jest jednak systematyczność, trzeba to robić codziennie, przynajmniej na początku – mówi Ewa Kwiatkowska, prowadząca Gabinet Jogi Twarzy w Warszawie. Po kilku miesiącach ćwiczeń sama twarz „domaga się” rozciągania, wykrzywiania, mrużenia, bo zyskujemy świadomość istnienia na niej mięśni.

Poszczególne assany wzmacniają nasze mięśnie w 7 strefach: czoła, oczu, policzków, ust, brody, szczęki i szyi. Trzeba jednak wiedzieć, że aby uzyskać trwałe efekty trzeba ćwiczyć nie tylko daną strefę, ale również strefy z nią połączone. Np. chcąc pozbyć się opadających powiek, trzeba skupić się nie tylko na okolicy oczu, ale także czoła i policzków.

– Podczas sesji w Gabinecie ćwiczymy wszystkie mięśnie twarzy i szyi. Jako swoistą „pracę domową” każdy otrzymuje kilka ćwiczeń do codziennego praktykowania. Ćwiczenia dotyczą tych stref, nad którymi musimy się skupić – wyjaśnia Ewa Kwiatkowska

Obwisłe policzki wymagają ćwiczenia nie tylko mięśnia policzkowego. Na dobrą kondycję policzka ma wpływ także mięsień jarzmowy mniejszy, większy, śmiechowy, okrężny ust, a także skroniowy. Tzw. „druga broda” czasami jest wynikiem skłonności genetycznych, ale często przyczyną jej powstawania jest osłabienie mięśni języka. Wtedy wystarczy wzmocnić język, mięśnie podgnykowe, łopatkowy i mostkowy, oraz mięsień szeroki szyi, a niechciany podbródek zmniejsza się lub znika, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

U mnie sesja kończy się masażem twarzy. To najlepsza kombinacja: ćwiczenia i masaż. Na swoich sesjach uczę także technik automasażu. W naszych dłoniach mamy wielką moc. Trzeba tylko wiedzieć, jak z niej korzystać!

Na koniec kilka praktycznych ćwiczeń polecanych przez Ewą Kwiatkowską:

1. Na opadające kąciki ust

Palec środkowy i wskazujący jednej ręki połóż na obu kącikach ust. Wysuwaj usta do przodu, jakbyś przesyłała pocałunek. Układaj usta tak, aby miały dziurkę między wargami. Przytrzymaj 20 sekund i powtórz 10razy.

2. Na drugą brodę

Przesuń język przed górne zęby. Wypchnij jak najmocniej językiem skórę nad górną wargą do przodu. Przytrzymaj 10 sekund. Powtórz 20 razy.

3. Na zmarszczki szyi

Usiądź prosto. Odchyl głowę mocno do tyłu. Unieś usta jak najbliżej sufitu. Przytrzymaj 20 sekund. Powtórz 5 razy.

4. Uśmiechaj się. Ile razy chcesz – jak długo chcesz – i powtarzaj najczęściej jak możesz!

www.jogatwarzy.pl

Więcej o naturalnych sposobach odmładzania czytaj w styczniowym numerze magazynu Zwierciadło!