fbpx

Moon milk – ajurwedyjski napój na dobry sen

Moon milk - ajurwedyjski napój na dobry sen
Moon milk, czyli księżycowe mleko to łagodna terapia wspomagająca zdrowy sen. (Fot. iStock)

Klasyczne ciepłe mleko z miodem i cynamonem, które pamiętamy z dzieciństwa powraca w unowocześnionej ajurwedyjskiej wersji. Napój o nazwie moon milk nie tylko wygląda imponująco (nie dziwi nas, że podbija Instagram), ale również świetnie sprawdza się jako antidotum na bezsenność.

Moon milk, czyli księżycowe mleko to nic innego jak mleko z dodatkami. Ten naturalny napój nie tylko wycisza i pomaga w zasypianiu, ale też wzmacnia odporność, redukuje stres oraz optymalizuje poziom energii. Ponadto jest bardzo zdrowy, a odpowiednio dobrane składniki sprawią, że będzie wyglądał obłędnie. Spożywany regularnie skutecznie łagodzi objawy zmęczenia przed snem, dlatego warto włączyć go do swojego codziennego menu.

Napój wywodzi się z medycyny ajurwedyjskiej, która bazuje na utrzymaniu harmonii między umysłem, duszą i ciałem. O kojących właściwościach samego ciepłego mleka wiadomo nie od dziś (zawiera ono melatoninę i tryptofan, czyli aminokwas wywołujący senność). Kluczowym składnikiem mleka księżycowego nie jest jednak mleko, a… adaptogen, czyli bogaty w składniki odżywcze suplement redukujący stres (kupisz go w aptece lub sklepie zielarskim). Może nim być np. proszek z zioła ashwagandha (indyjski żeń-szeń), który w połączeniu z mlekiem tworzy kojący napój pomocny w walce z bezsennością i wzmacniający siły witalne organizmu.

Moon milk zachwyca zatem nie tylko wyglądem (pastelowy napój błyskawicznie stał się hitem na Instagramie, a pod hashtagiem #moonmilk kryje się aż 10 tys. postów), ale też bogatymi właściwościami zdrowotnymi. Najpopularniejsze wersje to mleko lawendowe (na stres), rumiankowe (na odporność) i z kurkumą (przeciwzapalne). Poniżej podpowiadamy jak zrobić mleko księżycowe krok po kroku. Przygotowanie jest dziecinnie proste, sprawdźcie sami!

Wersja lawendowa:

250 ml mleka migdałowego
łyżeczka suszonej lawendy
łyżeczka herbaty Butterfly Pea Tea
sok z cytryny
łyżeczka miodu
łyżeczka ashwagandhy

Zagotuj mleko w małym rondelku. Wyłącz ogień, wsyp lawendę i zaparzaj przez 15 minut. Następnie zaparz herbatę Butterfly Pea Tea (czas parzenia to 2 minuty), odsącz, dodaj sok z cytryny miód oraz ashwagandhę i zostaw do ostudzenia. Odcedź mleko migdałowe, pogrzej ponownie, a na koniec wlej do herbaty.

Wersja z kurkumą i kardamonem:

250 ml mleka (zwykłego lub roślinnego)
120 ml wody
pół łyżeczki cynamonu
pół łyżeczki kurkumy
ćwierć łyżeczki dowolnego adaptogenu
szczypta kardamonu
szczypta pieprzu
goździk
łyżeczka miodu (opcjonalnie łyżeczka oleju kokosowego)
łyżeczka masła ghee

Podgrzej w rondelku mleko i wodę (jeśli mleko jest roślinne, wtedy użyj 60 ml wody). Dodaj cynamon, kurkumę, adaptogen, kardamon, pieprz, goździk i miód. Po zagotowaniu zmniejsz ogień i pogrzewaj przez 10 minut (pilnuj, aby nie wykipiało!). Na koniec dodaj masło ghee i zdejmij rondelek z ognia. Po odcedzeniu napój jest gotowy do wypicia.

Wersja rumiankowa:

250 ml dowolnego mleka
2 łyżeczki suszonych pączków rumianku
łyżeczka masła ghee
łyżeczka miodu
szczypta soli himalajskiej

Zagotuj mleko w rondelku. Dodaj rumianek i zaparzaj przez 5 minut. Przecedź miksturę rozgniatając na sitku pączki rumianku, aby wycisnąć z nich najcenniejszy olejek. Dodaj masło ghee, miód i sól himalajską. Przelej mleko do blendera i miksuj, aż do powstania pianki.

Powyższe przepisy można dowolnie modyfikować. Dla wzmocnienia efektu wizualnego, użyj naturalnych barwników, takich jak matcha, róża, sproszkowane buraki czy suszone płatki lawendy.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze