fbpx

Sen dobry na stres

Sen dobry na stres
Sen to jeden z najskuteczniejszych sposobów regeneracji organizmu (Fot. iStock)

Stres i lęk nie wpływają dobrze na jakość snu, ale za to dobry sen może niepokój złagodzić. Warto wprowadzić kilka nawyków, które pozwolą lepiej odpoczywać i regenerować się podczas snu.

1. Kładźcie się spać codziennie o tej samej porze. Pomaga to utrzymać regularny rytm okołodobowy organizmu. Przeznaczając zawsze tę samą porę na sen, będziecie się czuć dużo bardziej wypoczęci niż po przesypianiu tej podobnej ilości czasu, ale o różnych porach.

2. Dostosujcie się do pory dnia. Rytm snu i czuwania reguluje melatonina – hormon, na którego wydzielanie ma wpływ ilość otaczającego cię światła. W ciągu dnia postarajcie się chłonąć jak najwięcej naturalnego światła. Jeśli to tylko możliwe, wychodźcie na spacery, a biurka w pracy ustawcie jak najbliżej okna. Wieczorem za to unikajcie nadmiaru światła – nie siedźcie też do późna przed telewizorem czy komputerem, przyciemnijcie światło w sypialni, a w oknach zawieście zasłony.

3. Wprowadźcie w życie odprężające rytuały. Najpóźniej trzy godziny przez snem zjedzcie lekką kolację (bez tłustych sosów i ostrych przypraw), nie pijcie alkoholu później niż dwie godziny przed pójściem spać. Postarajcie się też ograniczyć kawę – ostatnią filiżankę wypijajcie nie później niż wczesnym popołudniem. Przed snem wywietrzcie dobrze sypialnię, weźcie ciepłą kąpiel, poczytajcie coś odprężającego lub posłuchajcie łagodnej muzyki.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze