fbpx

Ajurweda – test na doshę

123RF.com

Odpowiedz na pytania i dowiedz się jaka jest Twoja Dosha. Pomoże Ci to zrozumieć, która z nich w tej chwili dominuje w Twoim życiu. Zapewne w odpowiedziach znajdą się wszystkie Doshe ale wybierz tę, która pojawiła się w odpowiedziach najczęściej. Do niej dostosuj dietę, wybierając produkty, które ją równoważą. Dzięki temu ciało będzie zdrowsze, pełne energii, a umysł klarowniejszy i spokojniejszy.
Celem Ajurwedy jest doprowadzenie każdej doshy to stanu równowagi, to znaczy do stanu w jakim naturalnie ukazały się w nas podczas poczęcia. Według Ajurwedy najskuteczniejszą metodą na zrównoważenie doshy jest dieta. Jest tak dlatego, że doshe, tak samo jak pokarm, są zbudowane z żywiołów:

Vata – połączenie powietrza i przestrzeni

Pitta – połączenie ognia i wody

Kapha (czytaj Kafa) – połączenie wody i ziemi

Test na Doshę:

Aspekty fizyczne:

1) Jaka jest Twoja budowa ciała?

  • V) Drobna, szczupła sylwetka, wystające kości, wydatne stawy, niedowaga
  • P) Średnia budowa kości i stawów, średni ciężar ciała
  • K) Grube kości, rozłożyste biodra, nadwaga

2) Jaka jest Twoja skóra?

  • V) Sucha, zimna, szorstka, cienka, ciemna karnacja
  • P) Gładka, oleista, ciepła, zaróżowiona
  • K) Gruba, oleista, zimna, blada

3) Jaki jest kształt, kolor Twoich oczu?

  • V) Małe, zapadnięte, czarne, brązowe, aktywne, nerwowe
  • P) Jasne, szare, zielone, wrażliwe na światło, ostre spojrzenie
  • K) Duże, czarne, niebieskie, spokojne

4) Jakie są Twoje biodra?

  • V) Wąskie
  • P) Średnie
  • K) Okrągłe, duże

5) Jakie są Twoje paznokcie?

  • V) Cienkie, łatwo się łamią
  • P) Miękkie, różowe
  • K) Twarde, gładkie, oleiste

6) Jakie są Twoje usta?

  • V) Suche, popękane
  • P) Czerwone, opuchnięte
  • K) Gładkie, jasne, oleiste

7) Jaki masz apetyt?

  • V) Nieregularny
  • P) Silny
  • K) Regularny, stały

8) Jakie jest Twoje trawienie?

  • V) Nieregularne
  • P) Szybkie
  • K) Powolne

9) Jak określisz swoją aktywność fizyczną?

  • V) Nadruchliwość, nie potrafię usiedzieć w miejscu
  • P) Średnia, w normie, lubię ruch
  • K) Osiadłość, wolę siedzieć niż się ruszać

10) Jakie są Twoje stawy?

  • V) Zimne, „strzelają” gdy się poruszam
  • P) Średnie
  • K) Duże, naoliwione

11) Które z wymienionych dolegliwości zdarzają się najczęściej?

  • V) Zimne stopy, dłonie
  • P) Nadkwasota żołądka
  • K) Zapalenia zatok, gardła, nosa

Aspekty Psychiczne:

1) Jak pracuje Twój umysł?

  • V) Jest nadaktywny, pracuje na bardzo szybkich obrotach
  • P) Średnio aktywny, stały
  • K) Powolny, czasami otępiały

2) Jak określisz swój intelekt?

  • V) Szybki, ale mylący się
  • P) Ścisły i wnikliwy
  • K) Powolny, ale dokładny

3) Jaka jest Twoja pamięć?

  • V) Dobra, ale krótka
  • P) Wyraźna, precyzyjna
  • K) Powolna, trwała

4) Jak śpisz?

  • V) Snem przerywanym, dokucza mi bezsenność
  • P) Snem krótkim, ale głębokim
  • K) Snem głębokim, przedłużonym, trudno jest mi się obudzić

5) W jaki sposób się wysławiasz?

  • V) Mówię szybko, czasami niewyraźnie
  • P) Mówię wyraźnie, precyzyjnie
  • K) Mówię powoli, monotonnie

6) Jakiedominują w Tobie emocje?

  • V) Lęk, niepewność
  • P) Niecierpliwość, agresywność
  • K) Spokój, przywiązanie

7) Jak określisz swoją wiarę?

  • V) Zmienna
  • P) Fanatyczna
  • K) Głęboka

8) Jakie masz najczęściej sny?

  • V) Szybkie, urywane, dominuje w nich strach
  • P) Przeważa agresja, przemoc, wojna
  • K) Romantyczne, przeważa spokój, przyroda

Vata– to osoba o delikatnej budowie ciała, drobnych kościach, szczupła. Trudno jest jej przybrać na wadze. Często są to osoby bardzo wysokie lub bardzo niskie. Skóra jest sucha i cienka. Stopy i dłonie są często zimne i dlatego takie osoby czują się niewygodnie w zimnych, wietrznych klimatach. Osoby te są nadruchliwe, nie lubią siedzieć w miejscu, lubią ruch i sporty takie jak bieganie i skakanie, ale szybko się męczą. Umysł Vaty jest błyskotliwy, szybko przyswaja i pojmuje nową wiedzę. Ale też szybko zapomina. Osoby o tej konstytucji mają nieprzeciętną wyobraźnię, są górnolotne, potrafią tworzyć nowe idee, inspirować ludzi wokół siebie. Gdy Vata jest niezbalansowana przejawia się to pochopnym działaniem. Ma tendencję do lęków, niepewności siebie i zamartwiania się. Jednym z jej głównych problemów jest zatwardzenie.

Dieta: Osoby o konstytucji Vata potrzebują w swojej diecie ugotowanych, ciepłych posiłków o smaku słodkim, kwaśnym i słonym. Surowe warzywa i owoce nie są zalecane dla Vaty.

Pitta– to osoby o średniej budowie ciała. Rzadko tyją lub tracą na wadze. Skóra jest często lekko różowa, występują piegi, włosy są delikatne i przedwcześnie siwiejące. Osoby te mają w sobie dużo energii ognia, więc ich temperatura ciała jest wysoka. Nie lubią tropików, lecz preferują chłodne i wietrzne klimaty. Dużo się pocą. Mają silny apetyt, a w związku ze znakomitą przemianą materii, mogą spożywać duże ilości pokarmu. Umysł Pitty jest logiczny, racjonalny, potrafi rozwiązywać problemy. Są to osoby intelektualne, ekspresyjne, zmysłowe, mają zdolności lidera i są dobrymi mówcami. Są zorganizowani, ambitni i mają dużo charyzmy. Gdy Pitta jest niezbalansowana potrafi być kontrolująca i ma tendencję do pedantyzmu. Potrafi być zazdrosna i krytyczna wobec innych i siebie. Lubi pokazywać swój dobytek materialny.

Dieta– osoby o konstytucji Pitty powinny jeść chłodne potrawy, mało pikantne. Nie są zalecane kwaśne potrawy i owoce.

Kapha – są to osoby o grubych kościach, rozłożystych biodrach, okrągłych kształtach. Ich skóra jest oleista i chłodna. Mają dużo wytrzymałości i zazwyczaj żyją najdłużej, ponieważ pożytkują swoją energię powoli. Nie lubią się ruszać, wolą siedzieć w miejscu. Mają równomierny apetyt i lubią jeść.. Ich metabolizm jest powolny, więc szybko przybierają na wadze, dlatego potrzebują ruchu i wysiłku fizycznego. Osoba o tej konstrukcji mówi i rusza się powoli. Przyswaja wiedzę również powoli, ale ma dobrą i długą pamięć. Jej umysł jest spokojny, cierpliwy, tolerancyjny i pełen empatii. Ich wiara jest głęboka i niezmienna. Są to osoby o łagodnym charakterze, ciche, o delikatnych i spokojnych ruchach pełnych gracji. Gdy Kapha jest niezbalansowana, osoba taka staje się materialistyczna, nawet chciwa. Potrafi być zaborcza, letargiczna, o otępiałym umyśle.

Dieta – zalecane są przede wszystkim lekkie, suche potrawy. Niezalecane są potrawy smażone, oleiste oraz produkty mleczne (szczególnie z mleka krowiego).

Doshe mogą występować jako mono-dosha, co oznacza, że któraś z nich znacznie w nas dominuje. U większości jednak osób, występować będą dwie doshe, w prawie równych proporcjach.

Produkty zalecane dla poszczególnych dosh.

VATA

  • OWOCE: SŁODKIE OWOCE,JABŁKA GOTOWANE, AVOCADO, BANANY, JAGODY, CZEREŚNIE WINOGRONA, KIWI, CYTRYNY, LIMONKI, POMARAŃCZE, BRZOSKWINIE, ANANAS, RABARBAR TRUSKAWKI, ŚLIWKI, NAMOCZONE: RODZYNKI I ŚLIWKI.
  • WARZYWA: GENERALNIE WARZYWA POWINNY BYĆ UGOTOWANE, BURAKI, MARCHEWKA, KOLENDRA, OGÓREK, CZOSNEK FASOLKA , SZPARAGOWA W MAŁYCH ILOŚCIACH WARZYWA ZIELONE I LIŚCIASTE, SALATA, OKRA, CEBULA, GROSZEK, SŁODKIE ZIEMNIAKI DYNIA, MELON, KABACZEK.
  • PRODUKTY MLECZNE: WIĘKSZOŚĆ MLECZNYCH PRODUKTÓW JEST DOBRA, MASŁO, MAŚLANKA, SER TWARDY (W MAŁYCH ILOŚCIACH), SER ŚWIEŻY, MLEKO KROWIE, GHEE, MLEKO I SER KOZI.
  • ROŚLINY STRĄCZKOWE: FASOLKA MUNG, TUR DAL, UDRAD DAL, W MAŁYCH ILOŚCIACH: CZERWONA SOCZEWICA, SER SOJOWY
  • ZBORZE: AMARANTUS, GOTOWANA OWSIANKA QUINOA (RYZ PERUWIAŃSKI), KAŻDY RODZAJ RYŻU, PSZENICA, CHLEB Z KIEŁKÓW PSZENICY.
  • ORZECHY: WSZYSTKIE W NIEWIELKIEJ ILOŚĆ
  • PESTKI/ NASIONA: SIEMIĘ LNIANE, HAŁWA, PESTKI DYNI ZE SŁONECZNIKA, PASTA Z SEZAMU (TAHINA), SEZAM.
  • OLEJE: DO UŻYTKU WEWNĘTRZNEGO I ZEWNĘTRZNEGO NAJBARDZIEJ KORZYSTNE) SEZAMOWY GHEE OLIWA Z OLIWEKWIĘKSZOŚĆ POZOSTAŁYCH OLEI- TYLKO DO ZEWNĘTRZNEGO UZYTKU : KOKOSOWY I AVOCADO.
  • PRZYPRAWY: WSZYSTKIE.
  • CUKRY: KONCENTRATY Z OWOCÓW, NIEPRZETWARZANY MIÓD.
  • PRODUKTY ZWIERZĘCE: WOŁOWINA, CIEMNE MIĘSO KURCZAKA, KACZKA, JAJKA, RYBY SŁODKOWODNE, ŁOSOŚ, SARDYNKI, KREWETKI, OWOCE MORZA, CIEMNE MIĘSO INDYKA .

PITA

  • OWOCE: GENERALNIE SŁODKIE OWOCE, JABŁKA SŁODKIE, AVOCADO, JAGODY, CZEREŚNIE, FIGI, DAKTYLE, CZERWONE WINOGRONA , MELONY, SŁODKIE POMARAŃCZE, SŁODKIE, ŚLIWKI, KOKOS.
  • WARZYWA: GENERALNIE SŁODKIE I GORZKIE WARZYWA, KARCZOCHY,SZPARAGI, GOTOWANE BURAKI, GORZKI MELON, BROKUŁY, KAPUSTA, MARCHEWKA, KALAFIOR, KOLENDRA, OGÓREK, ANYŻEK, FASOLKA SZPARAGOWA, ZIELONE I LIŚCIASTE WARZYWA GOTOWANE, PORY, SALATA OKRA, ZIELONA PIETRUSZKA, GROSZEK SŁODKI, ZIEMNIAK, SŁODKA PAPRYKA, DYNIA.
  • PRODUKTY MLECZNE: MASŁO NIESOLONE, KROWIE MLEKO, KOZIE MLEKO, SER Z KOZIEGO MLEKA NIESOLONY I MIĘKKI, JOGURT ŚWIEŻO ZROBIONY I ROZWODNIONY.
  • ROŚLINY STRĄCZKOWE:FASOLKA MUNG, CZARNA FASOLA, CZARNY GROSZEK, CIECIERZYCA BRĄZOWA, CZERWONA FASOLA, SUSZONY GROSZEK PINTO, MĄKA SOJOWA, BIALA FASOLA, SOJOWE: MLEKO, SER I MĄKA.
  • ZBORZE: AMARANTUS, PĘCZAK, COUSCOUS, KRAKERSY, OTRĘBY OWSIANE, MUESLI, OWSIANKA GOTOWANA MAKARON, RYŻ BASMATI, BIAŁY I DZIKI, RYŻOWE KRAKERSY, CHLEB Z KIEŁKÓW PSZENICY, PSZENICA, OTRĘBY PSZENICY.
  • ORZECHY: MIGDAŁY NAMOCZONE I OBRANE, KOKOS.
  • PESTKI/ NASIONA: SIEMIĘ LNIANE, HAŁWA, POPCORN BEZ SOLI I MASŁA, NIEWIELKIE ILOŚCI PESTEK SŁONECZNIKA.
  • OLEJE: DO UŻYTKU WEWNĘTRZNEGO I ZEWNĘTRZNEGO NAJBARDZIEJ KORZYSTNE), SŁONECZNIKOWY , GHEE, RZEPAKOWY, OLIWA Z OLIWEK, SOJOWY Z SIEMIA LNIANEGO WIESIOŁEK.
  • PRZYPRAWY: ŚWIEŻA BAZYLIA, KARDAMON, CYNAMON, KOLENDRA, ŚWIEŻY IMBIR, MIĘTA, SZAFRON, KURKUMA.
  • CUKRY: KONCENTRATY Z OWOCÓW, SYROP KLONOWY ,SYROP RYŻOWY.
  • PRODUKTY ZWIERZĘCE: BIAŁE, MIĘSO INDYKA, JAJKA, RYBY SŁODKOWODNE, DZICZYZNA, KRÓLIK.

KAPHA

  • OWOCE: OGÓLNIE CIERPKIE OWOCE, JABŁKA, JAGODY, CZEREŚNIE, ŻURAWINY, LIMONKI, CYTRYNY (W MAŁYCH ILOŚCIACH), BRZOSKWINIE GRUSZKI.
  • WARZYWA: GENERALNIE OSTRE I GORZKIE, KARCZOCHY, SZPARAGI, BOTWINKA, GORZKI MELON BROKUŁY, KAPUSTA MARCHEWKA, KALAFIOR, SELER, KUKURYDZA, BAKŁAŻAN,CZOSNEK,FASOLKA, SZPARAGOWA, CHRZAN,JARMUŻ SALATA ZIELONA,GRZYBY,OKRA, CEBULA ZIELONA PIETRUSZKA, GROSZEK, PAPRYKA, RZODKIEW, SZPINAK, GOTOWANE POMIDORY
  • PRODUKTY MLECZNE: MAŚLANKA, SEREK WIEJSKI CHUDY, GHEE* , SER Z KOZIEGO MLEKA ŚWIEŻY I NIESOLONY, MLEKO KOZIE CHUDE.
  • ROŚLINY STRĄCZKOWE: CZARNA FASOLA, CZARNY GROSZEK, CIECIERZYCA BRĄZOWA CZERWONA FASOLA , SUSZONY GROSZEK, MĄKA SOJOWA, BIAŁA FASOLASOJOWE: MLEKO I MĄKA TUR DAL.
  • ORZECHY: NIEWIELKA ILOŚĆ NAMOCZONYCH I OBRANYCH MIGDAŁÓW
  • PESTKI/ ZIARNA: SIEMIĘ LNIANE, POPCORN BEZ SOLI I MASŁA , PESTKI Z DYNI SŁONECZNIKA
  • ZBORZE: AMARANTUS, PĘCZAK, KASZA GRYCZANA,KUKURYDZA, COUSCOUS, KRAKERSY, KASZA JAGLANA, MUESLI, OTRĘBY OWSIANE OWSIANKA SUCHA QUINOA, RYŻ BASMATI I DZIKI ZYTO, OTRĘBY PSZENICY.
  • OLEJE: TYLKO W MAŁYCH ILOŚCIACH: MIGDAŁOWY, Z KUKURYDZY, SŁONECZNIKOWY
  • PRZYPRAWY: WSZYSTKIE
  • CUKRY: KONCENTRATY OWOCOWE, NIEPRZETWARZANY W NIEWIELKIEJ ILOŚCI MIÓD
  • PRODUKTY ZWIERZĘCE: JAJKA, BIAŁE MIĘSO KURCZAKA I INDYKA, SŁODKOWODNE RYBY, KRÓLIK, KREWETKI, DZICZYZNA

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>