Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Kobiecy pms
123rf.com

Dodatkowo mogą pojawić się inne dolegliwości, w zasadzie ze strony całego organizmu, każdego układu ciała, np.:

  • zimne kończyny,
  • bezsenność,
  • zaparcia,
  • suchość skóry,
  • omdlenia,
  • opryszczka,
  • napady płaczu,
  • wyczerpanie fizyczne i psychiczne,
  • depresja,
  • katar,
  • migrena,
  • nieostre widzenie,
  • bóle zatok,
  • trudności z koncentracją.

Należy podkreślić, że zespół napięcia przedmiesiączkowego może zostać wywołany przez dojrzewanie płciowe, zażywanie środków antykoncepcyjnych, stres, może też pojawić się po okresie ciąży i powrocie menstruacji, poważnej chorobie, usunięciu jajników, odchudzaniu lub stosowaniu różnych diet odchudzających. Aby nie wpadać od razu w panikę i nie wyolbrzymiać któregokolwiek z objawów do rangi zespołu napięcia przedmiesiączkowego, warto go prawidłowo zdiagnozować. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, czy objawy są nawracające, czy pojawiają się każdego miesiąca (przez minimum 3 ostatnie miesiące), czy wystąpiły nie wcześniej niż 14 dni przed menstruacją oraz czy ustąpiły po menstruacji na okres minimum 7 dni. Dobrze jest prowadzić kalendarzyk i zapisywać w nim zauważone dolegliwości i samopoczucie, każdy z objawów charakteryzując jako ostry lub łagodny.

Objawy napięcia przedmiesiączkowego mogą być dodatkowo nasilać się pod wpływem zjadania pewnych produktów. Wśród nich są: kawa, herbata, mleko, ser, czekolada, cukier, ciastka, słodycze, napoje alkoholowe (wino, piwo, wódkę). Warto wyeliminować z posiłków sól i zrezygnować z białego pieczywa, zastępując go pieczywem razowym, zamiast białego ryżu lepiej wprowadzić do menu brązowy ryż. Ulgę z pewnością przyniosą warzywa, produkty strączkowe, kasze, produkty zbożowe oraz owoce. Bywają przypadki, kiedy kobieta źle znosi dłuższe przerwy w jedzeniu, stąd dobrze, by zadbała o częstsze spożywanie posiłków. W menu nie powinno zabraknąć również wody (najlepiej niegazowanej).

Artykuł przygotowany przez ekspertów portalu PoProstuZdrowo.pl