1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie

Trendy żywieniowe na 2020 rok

Sezonowe produkty to nie tylko większa harmonia z naturą, ale też wsparcie dla lokalnych przedsiębiorców i mniejszy ślad węglowy! (fot. iStock)
Sezonowe produkty to nie tylko większa harmonia z naturą, ale też wsparcie dla lokalnych przedsiębiorców i mniejszy ślad węglowy! (fot. iStock)
Zobacz galerię 3 Zdjęcia
Diety bazujące na roślinach, więcej CBD, zwiększona troska o środowisko oraz więcej ryb zamiast mięsa, a przy tym trend pochodzący z Australii na „rybne wędliniarnie”. Jakie jeszcze kierunki prognozuje BBC?

„Myślę, że po raz kolejny wzrośnie zainteresowanie daniami prozdrowotnymi, a ludzie wezmą o wiele większą odpowiedzialność za to, co jedzą,” - mówi Tom Kerridge, prezenter nowej serii BBC Lose Weight and Get Fit.

Dużo więcej produktów zawierających CBD

W ubiegłym roku na scenę wkroczyła CBD, a już w październiku YouGov poinformował, że jeden na dziesięciu Brytyjczyków używał produktów CBD. „Konopie indyjskie to nowy jarmuż” - mówi Rich Woods, współwłaściciel londyńskiego Scouta (miejsca nr 28 na liście najlepszych barów na świecie). CBD jest niepsychoaktywnym związkiem występującym w roślinach marihuany, a eksperci uważają, że jego popularność wzrośnie w 2020 r. - we wszystkim, od koktajli po posiłki.

Według Annybel Wray i Victorii Knight z Hakuna Foods „Rośnie liczba restauracji, kawiarni i sklepów oferujących jedzenie i napoje zawierające CBD. Oczekujemy również wzrostu liczby produktów z dodatkiem CBD, takich jak woda gazowana i kawa, w supermarketach.”

Według Chrisa Greena, współzałożyciela Young Foodies, jest to część szerszego trendu. „Konsumenci kupują produkty, które wypełniają lukę między medycyną a żywnością, ponieważ stajemy się coraz bardziej świadomi roli, jaką jedzenie i picie odgrywają w naszym samopoczuciu”.

</a> Olej CBD ma wiele właściwości prozdrowotnych. Przede wszystkim wpływa na regenerację układu nerwowego. (fot. iStock) Olej CBD ma wiele właściwości prozdrowotnych. Przede wszystkim wpływa na regenerację układu nerwowego. (fot. iStock)

Troska o środowisko wpłynie na to, jak jemy

Ponieważ ludzie są coraz bardziej zaniepokojeni wpływem jedzenia na środowisko, kucharze przewidują, że przyniesie to lepszy czas dla lokalnej i sezonowej żywności. Już na kartach wielu restauracji można zauważyć trend „lokalnej sezonowości”. Jedzenie sezonowych produktów, oprócz tego, że jest korzystne dla zdrowia i bardziej zgodne z naturą, wspiera też lokalnych rolników i małych producentów.

Chris Bavin z programu telewizyjnego Best Home Cook uważa, że jedną z przyczyn takiego trendu będzie większa świadomość śladu węglowego. W końcu importowane jedzenie nie tylko jest bardziej kosztowne, ale musi też przebyć tysiące kilometrów, zanim trafi na zagraniczny rynek. Import produktów na duże odległości przekłada się więc na zanieczyszczanie środowiska.

Jeszcze więcej vege?

Według Vegan Society liczba wegan w Wielkiej Brytanii wzrosła czterokrotnie (do 600 000 od 2014 r). Podobno statystyki wskazują, że w 2025 weganie i wegetarianie będą stanowić jedną czwartą populacji, a fleksjoniści (którzy stosują dietę opartą głównie na roślinach, ale dopuszczają jedzenie mięsa) połowę!

Zdaniem szefa kuchni Michelin, Paula Welburna z The Oxford Kitchen, tacy fleksjoniści mogą mieć duży wpływ na menu restauracji „Myślę, że w 2020 r. wzrośnie w restauracji liczba gości, którzy zamiast żyć wegańskim stylem życia, żądając wegańskich potraw, będą chcieli wprowadzić elastyczne zmiany w swojej diecie” - mówi Chris Green i dodaje: „do końca przyszłego roku przewiduję, że więcej z nas zastosuje dietę elastyczną. Mięso nie będzie już demonizowane, ale raczej spożywane w bardziej świadomy sposób.” Takie podejście już wpływa na jakość mięsa, które wybierają ludzie. Większość osób myśli o jedzeniu mięsa z większą świadomością. Jedzą go dużo mniej, ale w zamian stawiają na jego jakość.

Warto przy tym zaznaczyć, że szefowie kuchni coraz więcej uwagi przenoszą też na dania rybne. Trend związany z jedzeniem większej ilości ryb, zamiast mięsa, przenosi się ponadto na przemysł wędliniarski. Seacuterie, czyli „rybne wędliniarnie” to dość nowy, ale prężnie rozwijający się kierunek. Zamiast wędlin mięsnych zakosztujemy salami z łososia lub ośmiornicy, szynki z miecznika albo kiełbasek ze skorupiaków.

</a> Syropy owocowe to doskonały zastępnik dla cukru. Coraz więcej przepisów bazuje na tych nowych produktach (fot. iStock) Syropy owocowe to doskonały zastępnik dla cukru. Coraz więcej przepisów bazuje na tych nowych produktach (fot. iStock)

Gotowanie z dodatkiem owocowych syropów

Od melasy z granatów po syrop z daktyli - te alternatywy dla cukru trafiały już dawno na półki supermarketów. Teraz ludzie eksperymentują z jeszcze większą ilością smaków.

„Syropowe wyciągi z owocowych źródeł, takich granaty, kokos, czy daktyle, to jeden ze sposobów dodania skoncentrowanych, niepowtarzalnych smaków do przepisów na desery, polewy mięsne i marynaty. Z kolei słodkie syropy wytworzone ze skrobi, takich jak sorgo i słodkie ziemniaki, można porównać do głębokich smaków melasy lub miodu i można je stosować do pieczenia i słodzenia napojów ” - mówią przedstawiciele Whole Foods.

Należy jednak pamiętać, że syropy owocowe są wolnymi cukrami i trzeba je spożywać z umiarem.

Alternatywne mąki

Według kucharzy i smakoszy alternatywne mąki nadal będą popularne w 2020 roku. Mamy coraz więcej przepisów, w których używa się szerokiej gamy mąk (kokosowej, sorgo, ciecierzycy). Maunika Gowardhan, szefowa kuchni, autorka i prezenterka przewiduje również trend używania indyjskiej mąki „atta”, która ma wysoką zawartość błonnika.

Zakres stosowania alternatywnych mąk w kulinarnym świecie powiększa się w bardzo szybkim tempie. Mąki z migdałów, kokosów, czy manioku mają już wyrobioną markę… „A nawet mogą pojawić się nowe produkty, takie jak kalafior, zielony banan i mąka nerkowca” mówią Annabel Wray i Victoria Knight. „Nasi klienci uwielbiają mąki warzywne i owocowe, ponieważ wybierają dietę niskowęglowodanową lub bez dodatku zboża, zgodnie z ich celami żywieniowymi. Dostawcy żywności również będą chcieli wprowadzić na rynek nowe produkty, zawierające alternatywne mąki.”

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze