Zamiast spędzać święta na kanapie, idź na spacer!

Zamiast spędzać święta na kanapie, idź na spacer!
Zamiast spędzać święta na kanapie, idź na spacer. (Fot. iStock)

Dodatkowe kilogramy po świętach to nie tylko efekt nadmiaru kalorii, ale i braku ruchu, co spowalnia metabolizm. Siedzący tryb życia oznacza również potencjalne problemy z kręgosłupem, z sercem, żylaki czy cukrzycę. Zamiast więc spędzać święta w trybie „siedzenie za stołem-siedzenie na kanapie” – idź na spacer.

Bartosz Haluch, mgr fizjoterapii ze szpitala Żagiel Med w Lublinie, przypomina również, żeby znaleźć choć 15 minut dziennie na ćwiczenia rozciągające. Nie będziemy do tego potrzebować żadnych sprzętów ani sportowych ubrań. Oto zestaw ćwiczeń przygotowanych przez fizjoterapeutę. Każde z nich warto powtórzyć kilka razy.

1. Zacznij od szyi i karku. Wyprostuj się, ściągnij łopatki, pochyl głowę do piersi i powoli zataczaj nią łuk – od jednego ramienia do drugiego. Następnie przechyl głowę w prawo, połóż dłoń z lewej strony i z całej siły próbuj wyprostować głowę, jednocześnie naciskając dłonią. Zmień stronę.

2. Wykonaj tzw. koci grzbiet. Przyjmij pozycję klęku podpartego – twoja głowa jest przedłużeniem kręgosłupa. Ustaw dłonie w linii pod barkami, a kolana pod biodrami. Z wydechem wygnij kręgosłup w górę, w kierunku sufitu. Utrzymaj pozycję, wciskając dłonie w matę, i zrób wdech. Z wydechem wróć do pozycji wyjściowej.

3. Połóż się na dywanie na brzuchu, ustaw dłonie przed linią barków. Przy wydechu wyciągnij się w górę tak, aby biodra przylegały do podłoża. Głowę zwróć ku górze. Podczas ćwiczenia ściągaj łopatki i otwieraj klatkę piersiową. Wytrzymaj 30 sekund.

ZAMÓW

E-WYDANIE

4. Usiądź na podłodze w siadzie prostym, zegnij lewą nogę, a stopę postaw po drugiej stronie prawego kolana. Wykonaj skręt tułowia w prawo, zapierając się ramieniem o zgiętą nogę. Tę pozycję utrzymaj przez min. 20 sekund i powtórz na drugą stronę.

5. Plank, czyli deska. Klęknij na kolanach i oprzyj się na przedramionach, zginając ręce w łokciach pod kątem prostym. Barki powinny znajdować się dokładnie nad łokciami. Następnie oprzyj się na palcach stóp i unieś tułowie. Ważne – całe ciało powinno znajdować się w linii prostej.

ZAMÓW

E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>