Zdrowe i kształtne biodra dzięki jodze

Wiele osób zmaga się z chronicznym bólem w biodrach. Problem ten dotyka często ludzi starszych. Wiek nie jest jednak głównym czynnikiem, wpływającym na stan naszego zdrowia. Zazwyczaj kłopoty pojawiają się bowiem u osób, które prowadzą siedzący tryb życia. Brak ruchu sprawia, że mięśnie wokół bioder nie są w pełni mobilizowane.


Nasze ciało to cudowny żywy organizm. Posiada zdolność przystosowywania się do warunków, jakie mu stworzymy. Jeżeli więc dawkujemy mu ograniczoną liczbę ruchów, zaczyna się do tego przyzwyczajać i akceptować nowe środowisko. Skutkiem tego jest zanik mięśni, których nie używamy, oraz usztywnienie innych, zmuszonych przejąć ich role; zmniejszenie mazi w stawie do ilości, jaka jest nam potrzebna, kiedy żyjemy w bezruchu; pojawienie się na kościach licznych narostów usztywniających staw oraz z czasem zanik kości, czyli ich wapienie i kruszenie. Wszystko zgodnie z logiką – jeżeli czegoś nie używasz, nie jest ci potrzebne. Wiele osób akceptuje (w sposób nieświadomy) zaistniałą sytuacje do momentu, gdy życie zmusi ich, by gdzieś dłużej iść lub stać. Pojawiający się ból i usztywnienie bioder nie pozwalają na normalne poruszanie się. Nie zrzucajmy jednak od razu winy na nadwagę, zakładając najpierw zrzucenie paru kilogramów dla poprawy zdrowia. Metoda ta w większości przypadków nie działa ze względu na wymuszanie na sobie zbyt drastycznych zakazów. Zamiast tego warto spróbować praktyki jogi.

Wykonywane w jodze asany zmuszają biodra do pracy. Wielość pozycji sprawia, że staw porusza się w każdym kierunku. Pojawia się w nim rotacja, przywodzenie, odwodzenie, zgięcie i wyprost. Ruchy te mobilizują liczne tkanki, wzmacniając je i rozciągając. Zanikające mięśnie zaczynają się wzmacniać, sztywne uelastycznić i rozluźniać. Cały organizm, zauważając zmianę i potrzebę większej ruchomości w stawie, zaczyna pracować na jego potrzeby. Zaczynają z niego napływać składniki odżywcze, by umożliwić zdrowienia danego obszaru. Ciągłe powtarzanie pracy, niezmiernie ważne w jodze, sprawia, że w stawie pojawia się maź niezbędna do prawidłowego funkcjonowania stawu. Wzmacniające się mięśnie zewnętrznych bioder nadają ładniejszy kształt miednicy, tworząc w ten sposób zewnętrzny pas trzymający kości. Zapewnia to nam zdrowienie dolnej części kręgosłupa oraz organów w dole brzucha.

W poniższej sekwencji znalazły się asany zapewniające pełną rotację w stawie biodrowym. Jeżeli biodro jest osłabione, do pozycji stojących wykorzystaj ścianę, by się o nią oprzeć plecami i odciążyć ciało. Z czasem, dzięki regularnej praktyce, pogłębia się w stawie zakres zgięcia, rotacji, odwodzenia i przywodzenia. W przypadku zastanych mięśni warto jest w pozycjach trwać krótko, ale powtarzać je kilkukrotnie, mobilizując biodro do ciągłego ruchu.