Zła dieta: mniej nie zawsze oznacza lepiej

Wokół odchudzania narosło wiele mitów. Niestety większość z nich nie znajduje potwierdzenia w praktyce. Najtrudniej zmienić błędne przekonanie o tym, że aby stracić zbędne kilogramy, wystarczy mniej jeść. Wiele osób zauważa, że pomimo wprowadzenia radykalnych zmian w jadłospisie, waga ani drgnie. Warto dowiedzieć się, jakich błędów nie popełniać, aby zrzucić zbędne kilogramy, a przy tym cieszyć się zdrowiem i znakomitym samopoczuciem.

Odchudzanie z głową

Rosnąca świadomość dotycząca zdrowego odżywiania i aktywnego trybu życia sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na przejście na dietę. Niestety, wiele z nich sądzi, że chudnięcie i utrzymanie dobrej formy to proste zagadnienia, które nie wymagają dodatkowego przygotowania i wiedzy. Tymczasem każdy organizm jest inny – ma inne potrzeby i problemy, w związku z czym przed przejściem na dietę warto skonsultować się ze specjalistą. W dzisiejszych czasach nie trzeba od razu udawać się do przychodni. Dietetyk internetowy nie jest żadną nowością, a konsultacje dietetyczne online niczym nie różnią się od tych przeprowadzanych stacjonarnie.

Współpraca z fachowcem zapobiegnie największemu wrogowi diety – nieświadomości. – Niestety, kiedy nie wiemy dokładnie ile spożywamy, oceniając te ilości „na oko”, nasze postrzeganie wielkości posiłków może znacznie odstawać od rzeczywistości. Może to doprowadzić do sytuacji, kiedy tylko pozornie jesteśmy na diecie redukcyjnej. Myślimy, że mało jemy, a w rzeczywistości nie zauważamy tego, jak duże są nasze porcje – po prostu tego nie kontrolujemy – mówi Michał Wrzosek – dietetyk kliniczny i trener personalny.

Przede wszystkim kontrola

Jeżeli chcemy jak najszybciej zauważyć efekty, powinniśmy wziąć pod uwagę kilka prostych porad dietetycznych: przede wszystkim należy obliczyć faktyczne zapotrzebowanie energetyczne i na jego bazie stworzyć dietę i wyznaczać deficyt kaloryczny. W późniejszej fazie konieczne będzie kontrolowanie ilości przyswajanych kalorii. Obecnie nie stanowi to większego problemu – w tym celu wystarczy wyposażyć się w darmową aplikację, ułatwiającą analizę jadłospisu.

Wiele osób sądzi, że wizyta u dietetyka zdziała cuda. Najważniejszym elementem każdej diety jest jednak restrykcyjne przestrzeganie jej zasad i stosowanie się do zaleceń specjalisty: – Niektórzy narzekają na przybieranie na wadze mimo wzorowego przestrzegania założeń diety. Niestety często wyjaśnienia tych osób są niejasne i nie sposób precyzyjnie określić, czy rzeczywiście przestrzegają przedstawionego na papierze jadłospisu. Nierzadko bywa, że teoretyczna dieta od specjalisty znacznie mija się z jej praktycznym egzekwowaniem w kuchni podopiecznego. Pomijając powyższe, sama dieta również może być powodem braku efektów – stwierdza Michał Wrzosek.

Zła dieta

Wbrew pozorom w przypadku diety mniej nie zawsze oznacza lepiej. Jeżeli przyswajamy zbyt mało kalorii, organizm zmienia model swojej pracy i zaczyna oszczędnie podchodzić do otrzymywanych substancji, co przekłada się na zwolnienie metabolizmu i brak efektów odchudzania. Czasami stojąca w miejscu wskazówka wagi może mieć także związek z chorobami, szczególnie z niedoczynnością tarczycy, która skutecznie uniemożliwia zrzucanie zbędnych kilogramów. – To dlatego przed rozpoczęciem jakiejkolwiek diety każdy dietetyk kliniczny zaleci przede wszystkim przeprowadzenie kompletu badań – dodaje Michał Wrzosek. Rozczarowanie może być także związane ze zbyt długim okresem na diecie – organizm przyzwyczaja się do nowego systemu żywienia i po pewnym czasie efekty przestają być zauważalne. Warto wówczas wprowadzić do jadłospisu zmiany oraz uzupełnić je aktywnością fizyczną.