Oto praktyczne wskazówki dla diety propłodnościowej

Najlepiej na pół roku, a nawet rok, przed planowanym poczęciem zmień tryb życia, rozpocznij stosowanie prawidłowej diety i zadbaj o regularną, ale niezbyt intensywną aktywność fizyczną. Poprawa stanu odżywienia organizmu to nie kwestia kilku dni. Warto zacząć pracę nad zmianą nawyków żywieniowych już teraz. Jak to zrobić? Poniżej Sylwia Leszczyńska – dietetyk kliniczny i psychodietetyk zamieszcza najważniejsze wskazówki.

  • Indywidualna dieta-indywidualne potrzeby

Optymalnie, jeśli twoja dieta będzie zawierać pięć posiłków dziennie. Wystarczą trzy większe posiłki i dwie przekąski – jedną z nich może być odżywczy koktajl. Dzięki regularności utrzymasz metabolizm na odpowiednim poziomie. Składniki odżywcze też będą efektywniej przyswajane, jeśli dostarczysz je w pięciu posiłkach zamiast w dwóch. Dieta powinna być zbilansowana pod względem wartości odżywczej – białka (w tym odpowiedniej ilości białka roślinnego), tłuszczu (w tym niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), węglowodanów oraz witamin i składników mineralnych.

(…)

  • Kontroluj masę ciała

Jak sprawdzić, czy masz prawidłową masę ciała? Najłatwiej wyliczając wskaźnik masy ciała BMI (body mass index)=masa ciała/(wzrost)2

Wskaźnik powyżej 24,9 oznacza nadwagę, poniżej 18,5 – niedowagę.

(…)

  • Gęstość odżywcza

Wybierasz naturalną, mało przetworzoną żywność, świetnie, ponieważ naturalne jedzenie ma też więcej błonnika, który pęcznieje i wypełnia żołądek, a także więcej witamin i składników mineralnych. A potrzebujesz ich dla prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego. Posiada tym samym wyższą gęstość odżywczą. Gęstość odżywcza ND (nutrient density) najczęściej definiowana jest jako stosunek zawartości składników odżywczych (w gramach) do całkowitej wartości energetycznej (w kcal lub J).

(…)

  • Węglowodany

Ilość i jakość węglowodanów w diecie jest bardzo ważna. Ich nadmiar (węglowodany proste – cukier, słodycze) może negatywnie wpływać na jakość nasienia, a co za tym idzie, ograniczać również płodność męską. Dlatego należy unikać kalorii z cukrów prostych w napojach słodzonych, słodyczach i wyrobach piekarniczych, a zadbać o to, by w diecie nie zabrakło pełnoziarnistych produktów zbożowych. Słodycze najlepiej zastąpić owocami, orzechami i migdałami.

  • „Pokoloruj swój talerz”

Jedz tęczę zdrowia każdego dnia. Najlepsza dieta to dieta pełna kolorowych warzyw i owoców. Wybieraj więcej warzyw niż owoców. Najlepiej, jeśli każda z pięciu porcji będzie miała inny kolor. Barwa warzyw i owoców niesie ze sobą pewną wiadomość. Kolor może nam powiedzieć, których składników najwięcej dostarcza produkt do twojego organizmu. Przykładowo produkty czerwone i zielone są bogate w witaminę C, białe – w związki siarkoorganiczne itd. Upewnij się, że codziennie dostarczasz organizmowi różnorodnych barw. Najprostszą drogą do wprowadzenia tego zalecenia jest urozmaicenie menu o różne sałatki, różnokolorowe przekąski warzywne (słupki marchewki, ogórka, plasterki kalarepki itd.), koktajle warzywno-owocowe, świeże soki warzywne.

(…)

 

Więcej na temat diety dobrej dla płodności w książce „Dieta dla płodności” Sylwii Leszczyńskiej. Książka dostępna w naszym sklepie internetowym.