fbpx

Pranajama – sztuka oddychania, dzięki której odzyskasz energię

Pranajama - sztuka oddychania, dzięki której odzyskasz energię
Pranajama to jedna z praktyk jogi (Fot. iStock)

Pranajamy to w uproszczeniu techniki oddechowe wykorzystywane od tysiącleci w jodze. Wyjaśnimy krok po kroku, czym są pranajamy i w jaki sposób oddziałują na nasz organizm – mówi Karolina i Maciej Szaciłło.

Słowo „pranajama” pochodzi od sanskryckiego „prana”, które oznacza „ulotną energię życiową” oraz „yama”, które oznacza „gościć” lub „gromadzić”. Pranajamy są więc ćwiczeniami, które pozwalają gromadzić energię życiową w ciele, dotleniając je. W wyraźny sposób odżywiają mózg. Czy wiecie, że w trakcie każdego wdechu twój mózg kurczy się? W trakcie wydechu z kolei zwiększa swoją objętość. Im szybciej i dynamiczniej oddychasz, tym szybciej zachodzi ten proces. A im szybciej zachodzi, tym więcej krwi przepływa przez mózg i jednocześnie tym więcej tlenu jest do niego dostarczane.Jest to niezwykle ważne, biorąc pod uwagę fakt, że to właśnie mózg zużywa najwięcej tlenu w organizmie. Odpowiednio dotleniony mózg działa sprawniej: szybciej i efektywniej przetwarza informacje. Pranajamy stanowią doskonały wstęp do medytacji.

Jedną z bardziej uniwersalna pranajam jest nadi shodana pranayam (z sanskrytu), gdzie „nadi” – oznacza kanały energetyczne w ciele, a „shodhan” – oczyszczanie. Technika ta ułatwia przepływ energii w ciele, równoważy obie półkule, ale przede wszystkim uspokaja, redukuje złość, poprawia koncentrację i uważność. Jak ją praktykować?

  • Uchyl okno w pokoju lub wyjdź do ogrodu lub na balkon.
  • Usiądź w siadzie skrzyżnym, w pozycji lotosu lub na krześle z wyprostowanym kręgosłupem.
  • Zamknij oczy.
  • Lewa dłoń spoczywa na lewym kolanie. Wnętrza dłoni są odwrócone do sufitu. Kciuk i palec wskazujący delikatnie dotykają się.
  • Palec wskazujący i środkowy prawej dłoni połóż w punkcie znajdującym się między brwiami (to tzw. czakra „trzeciego oka”).
  • Delikatnie przytkaj prawą dziurkę kciukiem, zwolnij pozostałe dwa palce.
  • Zrób jak najwolniejszy, ale naturalny wydech, a następnie, głęboki, powolny wdech lewą.
  • Delikatnie przytkaj lewą dziurkę. Odsuń kciuk i odetkaj prawą.
  • Zrób głęboki wydech, a następnie głęboki wdech prawą.
  • Przytkaj prawą.
  • Teraz pozostaje już tylko odetkać lewą i zrobić nią wydech.

W ten sposób skończyłeś jeden pełny cykl. Możesz go jeszcze powtórzyć osiem razy, a nawet kontynuować przez następne pięć minut. Po skończonej serii oddychania naprzemiennego nie otwieraj od razu oczu. Posiedź z zamkniętymi oczami (dłonie leżą na kolanach, najlepiej odwrócone do sufitu) i ponownie przenoś uwagę na spokojny, miarowy oddech.

Więcej w książce „Na szczęście. Przewodnik po świadomym życiu na cały rok” Karoliny i Macieja Szaciłło, Wydawnictwo Zwierciadło.

Na szczęście.
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>