5 mitów na temat stresu

123rf.com

Ty żyjesz w stresie, on żyje w stresie, wszyscy żyjemy w stresie, stan normalny to stres, inny nie istnieje. Zaraz, zaraz, czy to na pewno prawda? Czy po prostu nie kierujemy się mitami na temat stresu?
Oto popularne mity dotyczące stresu, które często przyjmujemy za prawdziwe.

reklama

  • Każdy tak samo przeżywa stres i dla każdego stres znaczy to samo. Nieprawda. Sytuacja, która ciebie przerasta, dla drugiej osoby będzie łatwa i przyjemna jak bułka z masłem. Dla ciebie szukanie pracy jest jak każda inna czynność, dla drugiej osoby to paraliżująca czynność, która nie pozwoli jej wstać z łóżka. Każdy z nas ma swój własny prób stresu.
  • Stres jest zły. Nieprawda. Dla jednej osoby stres bywa paraliżujący i każda nerwowa sytuacja wytrąca ją z równowagi; dla drugiej stresująca sytuacja działa mobilizująco. Stres może być czynnikiem wyzwalającym energię i kreatywność, niekoniecznie rozstrajającym nerwy.
  • Stres jest wszędzie i nie ma sposobu. Nieprawda. Oczywiście, że częściej mamy do czynienia ze stresogennymi informacjami, sytuacja na rynku pracy nie jest łatwa, martwimy się o naszą przyszłość, zdrowie, rozwój dzieci, jesteśmy bardziej świadomi zagrożeń. Ale to od nas zależy, jak ułożymy sobie życie, jakie zasady kontaktu ze światem w nim przyjmiemy i jak bardzo pozwolimy by inni ludzie wchodzili nam z butami w naszą przestrzeń.
  • Nie ma symptomów nie ma stresu. Nieprawda. To, że w sytuacji lub po sytuacji stresującej nie jesteś kłębkiem nerwów, nie oznacza, że doświadczasz stresu. Nawet jeśli jego efektów nie doświadczać w tym momencie, to – nagromadzony – może odbić się na twoim zdrowiu czy psychice po latach.
  • Każdy sposób na odreagowanie stresu jest dobry. Nieprawda. Jedna osoba pójdzie do baru i po paru głębszych zapomni o sprawie, a druga będzie potrzebowała godziny joggingu, żeby dojść do siebie. Każdy ma swoje sposoby na poprawę nastroju ale nie są one równoznaczne z pozbyciem się ciężaru stresu. Najskuteczniejszym sposobem pozbycia się źródła stresu jest niedoprowadzanie do sytuacji, w jakich ten stres się pojawia, lub próba jej zmiany na naszą korzyść.