Drugi trymestr ciąży

Drugi trymestr ciąży
123rf.com

W tym okresie piersi stają się wyraźnie większe i cięższe, możesz potrzebować nowego biustonosza. Większa tkliwość a nawet bolesność piersi, która pojawiła się na początku ciąży, teraz jeszcze się nasila. Otoczki brodawek stają się ciemniejsze i większe. Jeśli masz jasną skórę, zaczyna być widoczna siatka żył. Od połowy drugiego trymestru ciąży z brodawek może wyciekać niewielka ilość żółtawej wydzieliny czyli siary (pierwszego mleka), ale nie jest to regułą dla wszystkich kobiet. U wszystkich siara pojawia się w dniu porodu.
W drugim trymestrze ciąży talia zdecydowanie znika, brzuch coraz bardziej staje się widoczny. Szczególnie po piątym miesiącu skóra silnie się rozciąga, napięta może przykro swędzieć. Warto więc kupić kosmetyki do jej pielęgnacji. Jeśli swędzą także dłonie i stopy, lepiej powiedzieć o tym lekarzowi, gdyż bywa to jeden z objawów cholestazy, czyli choroby wątroby. Około 28 tygodnia lekarz zaleci wykonanie testu obciążenia glukozą, który umożliwia rozpoznanie cukrzycy. W przypadku rozpoznania cukrzycy ciążowej, zwykłe przestrzeganie diety rozwiązuje najczęściej problem. Szczegółowe i fachowe informacje na temat diety znajdziesz na stronie www.słodkiemamy.pl

W drugim trymestrze ciąży wiele kobiet naprawdę promienieje, włosy stają się błyszczące, skóra nieco ciemnieje. Część pań może mieć jednak problemy z cerą, ale w takim przypadku nie należy samodzielnie dobierać preparatów dermatologicznych. Mogą bowiem zawierać retinoidy, które przenikają do krwioobiegu.

Niestety zwłaszcza latem obrzęki stóp, łydek, lekko spuchnięte dłonie stają się normą. To efekt tego, że organizm zatrzymuje więcej wody, ale też krążenie jest utrudnione. Dzieje się tak, gdyż wzrasta poziom relaksyny, hormonu który doprowadza do rozluźnienia więzadeł w miednicy i przygotowuje ciało do porodu. Trwałą pamiątką mogą też stać się pajączki – popękane naczynka krwionośne – będzie ich mniej jeśli będziesz odpoczywając w ciągu dnia opierać nogi na podwyższeniu.

Rosnący brzuch obciąża kręgosłup, na bóle kręgosłupa pomagają ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięśnie pleców, nóg, bioder, brzucha. Lekki masaż obolałych miejsc także przynosi ulgę.