Co to jest grywalizacja?

123rf.com

Dla wielu z nas czas spędzony na grach – komputerowych i telefonicznych – jest chwilą wytchnienia, niekiedy wręcz ucieczką od rzeczywistości. Ale najnowsze badania pokazują, że to złudzenie, bo zamiana codziennych czynności w gry, zwana grywalizacją, zmienia nasze postawy.
Pojęcie grywalizacji (używana jest też forma gryfikacja) jest stosunkowo młode, ale czołowa agencja badań rynku Millward Brown umieściła je na czele najważniejszych trendów, które będą dominowały w 2012 roku. Wykorzystanie zasad i mechaniki gier pozwala modyfikować zachowania ludzi, zmuszając ich między innymi do większego zaangażowania w czynności uznawanych do tej pory za nudne lub rutynowe.

– Kto lubi wypełniać domowe obowiązki? Niewiele osób chętnie wynosi śmieci, odkurza, czy zmywa naczynia. Gryfikacja ma tu zatem spore pole do popisu i już kilka lat temu pojawiła się gra, która podjęła to wyzwanie. Mowa tu o popularnej Chore Wars, która poprzez zabawę, w której można zdobywać punkty i kolejne poziomy, motywuje domowników do wykonywania wspomnianych, mało frapujących i rutynowych czynności. Podobne rozwiązanie proponuje High Score House, aplikacja online i mobilna przygotowana z myślą o najmłodszych. Rodzice, sami lub wspólnie z dziećmi, ustalają zakres domowych obowiązków i harmonogram ich wypełniania. Uzgadniają także wartość każdej czynności poprzez przypisanie jej odpowiedniej liczby gwiazdek i jednocześnie ustalają zestaw nagród, na które będzie można je wymienić. Następnie dzieci wypełniają zadania, a rodzice zapisują to w systemie. Dzieci widzą swoje wyniki na bieżąco i mogą same decydować, co zrobią z przyznanymi gwiazdkami. – tłumaczy Sebastian Starzyński twórca portalu gryfikacja.pl. Inny przykład to portale randkowe – bazujące na tym, że zamiast nawiązywać kontakty w kawiarni czy klubie, przenosimy życie towarzyskie do internetu.

Podstawowe mechanizmy, na których opiera się grywalizacja, to nasza skłonność do podwyższania statusu w społeczności, współzawodnictwo, pokonywanie kolejnych osiągalnych wyzwań (poziomy trudności, paski postępu, rankingi), poczucie wspólnoty i możliwość kontaktu z innymi osobami o podobnych potrzebach i zainteresowaniach oraz możliwość samoekspresji (fora, maile, chaty czy wymiana wirtualnych przedmiotów albo punktów, oraz zamiłowania do kolekcjonowania. Zdaniem eksperta Pawła Tkaczyka, który bada ewolucję gier i zabaw w kulturze oraz biznesie, grywalizacja ma coraz większe znaczenie między innymi w edukacji i marketingu.