Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój

5 przyczyn niespełniania marzeń i postanowień noworocznych

fot.123rf
7 stycznia 2016 in Psychologia by Klaudia Pingot
Co prawda Einstein powiedział, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza, bo to wyobraźnia nie ma granic, to jednak wiedza i mądre strategie sprawiają, że materializujemy marzenia. Gdyby nie wiedza i umiejętności, nasze marzenia zawsze pozostawałyby w świecie wyobraźni. Dzięki umiejętnościom sprowadzamy je na mapę osobistych doświadczeń.

„Zaw­sze trze­ba działać. Źle czy dob­rze, okaże się później. Żałuje się wyłącznie bezczynności, niez­de­cydo­wania, wa­hania. Czynów i de­cyz­ji, choć niekiedy przy­noszą smu­tek i żal, nie żałuje się”.

Andrzej Sapkowski

Umysł nienawidzi pustki. Zawsze o czymś musi myśleć lub czymś się zajmować.

Łatwiej leniwym neuronom w naszym mózgu zająć się oglądaniem serialu, czy jedzeniem pyszności niż realizacją tych wszystkich postanowień, których dokonujemy naiwnie wierząc, że się uda. Nasz układ nagrody w ten sposób sprowadza nas na manowce.

Małe przyjemności w „tu i teraz” powodują wydzielanie się dopaminy w mózgu, czyli hormonu szczęścia. Czując szczęście podczas podjadania, czy wygodnego leżenia w fotelu, trudno zacząć realizować te wszystkie rzeczy, których się podjęliśmy, a które nie są naszymi nawykami i wcale nie wiążą się ze szczęściem i przyjemnością (do czasu).

Słowami tymi nie chciałabym nikogo zniechęcać do wielkich decyzji i działań, które mają zmieniać życie. Wręcz przeciwnie! Snuj marzenia, przekształcaj je w cele, podejmuj decyzje i dobierz odpowiednie strategie!

Postanawiasz: więcej ćwiczyć, mniej jeść, zmienić pracę, więcej zarabiać, zmienić towarzystwo, otworzyć biznes, zacząć uczyć się języków obcych, rozwiązać stare konflikty, pójść na rozmowę z szefem, przestać się stresować, więcej robić, mniej myśleć.

Jakie błędy popełniamy podczas tych szczytnych postanowień?

Przyczyna nr 1: Decyzje bez odpowiedniego „dlaczego”

Podjęta decyzja potrzebuje motywacji. Motywacja jest wielowymiarowa i różnorodna.

Jest motywacja wewnętrzna lub zewnętrzna. Motywacja na długiej linii czasu – trwała lub zależna od emocji, czyli motywacja w „tu i teraz”. Motywacja dążenia i ucieczki.

Każda z nich jest ważna.

Jeśli postanawiasz codziennie ćwiczyć, znajdź dobrą przyczynę, silne „dlaczego”.

Zobacz pod zamkniętymi powiekami – do czego dążysz i od czego uciekasz. Motywacja ucieczki jest silniejsza niż motywacja dążenia. Jeśli przylepiasz na lodówce zdjęcia, które mają zmotywować Cię do nie jedzenia o północy, lepiej przylepiaj takie, które odpychają cię od tego nawyku, i które „źle” się kojarzą.

Patrz długodystansowo. Decyduj z pozycji tej, którą chcesz być, a nie z pozycji tej, którą jesteś.

Jeśli nie możesz zacząć, postanów, że będziesz to robić tylko 5 min. Tak łatwiej oszukać leniwy umysł. Nie możesz zabrać się za raport, czy pisanie pracy, nastaw stoper na 5 minut i zacznij. Po 5 minutach masz prawo skończyć. Z reguły, jak już zaczniesz, nie skończysz tak szybko, a nawet jeśli, to te 5 minut lepsze niż nic.

Strony: 1 2 3


Warsztaty Wojciecha Eichelbergera w wersji online

Nie wstydź się wizyty u urologa! Działaj!

Patrząc na wydłużające się kolejki do lekarzy – szczególnie specjalistów – oraz czytając raporty o wydatkach ponoszonych na leki, można dojść do wniosku, że Polacy ...
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI