Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

5 przyczyn niespełniania marzeń i postanowień noworocznych

fot.123rf
7 stycznia 2016 in Psychologia by Klaudia Pingot
Co prawda Einstein powiedział, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza, bo to wyobraźnia nie ma granic, to jednak wiedza i mądre strategie sprawiają, że materializujemy marzenia. Gdyby nie wiedza i umiejętności, nasze marzenia zawsze pozostawałyby w świecie wyobraźni. Dzięki umiejętnościom sprowadzamy je na mapę osobistych doświadczeń.

„Zaw­sze trze­ba działać. Źle czy dob­rze, okaże się później. Żałuje się wyłącznie bezczynności, niez­de­cydo­wania, wa­hania. Czynów i de­cyz­ji, choć niekiedy przy­noszą smu­tek i żal, nie żałuje się”.

Andrzej Sapkowski

Umysł nienawidzi pustki. Zawsze o czymś musi myśleć lub czymś się zajmować.

Łatwiej leniwym neuronom w naszym mózgu zająć się oglądaniem serialu, czy jedzeniem pyszności niż realizacją tych wszystkich postanowień, których dokonujemy naiwnie wierząc, że się uda. Nasz układ nagrody w ten sposób sprowadza nas na manowce.

Małe przyjemności w „tu i teraz” powodują wydzielanie się dopaminy w mózgu, czyli hormonu szczęścia. Czując szczęście podczas podjadania, czy wygodnego leżenia w fotelu, trudno zacząć realizować te wszystkie rzeczy, których się podjęliśmy, a które nie są naszymi nawykami i wcale nie wiążą się ze szczęściem i przyjemnością (do czasu).

Słowami tymi nie chciałabym nikogo zniechęcać do wielkich decyzji i działań, które mają zmieniać życie. Wręcz przeciwnie! Snuj marzenia, przekształcaj je w cele, podejmuj decyzje i dobierz odpowiednie strategie!

Postanawiasz: więcej ćwiczyć, mniej jeść, zmienić pracę, więcej zarabiać, zmienić towarzystwo, otworzyć biznes, zacząć uczyć się języków obcych, rozwiązać stare konflikty, pójść na rozmowę z szefem, przestać się stresować, więcej robić, mniej myśleć.

Jakie błędy popełniamy podczas tych szczytnych postanowień?

Przyczyna nr 1: Decyzje bez odpowiedniego „dlaczego”

Podjęta decyzja potrzebuje motywacji. Motywacja jest wielowymiarowa i różnorodna.

Jest motywacja wewnętrzna lub zewnętrzna. Motywacja na długiej linii czasu – trwała lub zależna od emocji, czyli motywacja w „tu i teraz”. Motywacja dążenia i ucieczki.

Każda z nich jest ważna.

Jeśli postanawiasz codziennie ćwiczyć, znajdź dobrą przyczynę, silne „dlaczego”.

Zobacz pod zamkniętymi powiekami – do czego dążysz i od czego uciekasz. Motywacja ucieczki jest silniejsza niż motywacja dążenia. Jeśli przylepiasz na lodówce zdjęcia, które mają zmotywować Cię do nie jedzenia o północy, lepiej przylepiaj takie, które odpychają cię od tego nawyku, i które „źle” się kojarzą.

Patrz długodystansowo. Decyduj z pozycji tej, którą chcesz być, a nie z pozycji tej, którą jesteś.

Jeśli nie możesz zacząć, postanów, że będziesz to robić tylko 5 min. Tak łatwiej oszukać leniwy umysł. Nie możesz zabrać się za raport, czy pisanie pracy, nastaw stoper na 5 minut i zacznij. Po 5 minutach masz prawo skończyć. Z reguły, jak już zaczniesz, nie skończysz tak szybko, a nawet jeśli, to te 5 minut lepsze niż nic.

Strony: 1 2 3


Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI