Pomyśl o sobie: zarezerwuj czas dla siebie

fot.123rf

Jak mawiała Colette, trudno jest zadowolić jednocześnie wszystkich i samą siebie. Praca, rodzina i codzienne obowiązki zabierają ci cały czas? Może już pora, abyś pomyślała o sobie?
Jeśli będziesz zaniedbywała siebie, odbije się to na twoim samopoczuciu, kondycji psychicznej i relacjach z innymi. Możesz być ciągle rozdrażniona i prowokować kłótnie z najbliższymi. Twoje ciało, umysł, serce i dusza domagają się uwagi. I tylko ty możesz im ją dać. Codziennie dostajesz od życia 24 godziny. Od ciebie zależy, jak je zagospodarujesz. Oto nasze propozycje:

reklama

1. Twoje mieszkanie

Kiedy wracasz z pracy do domu, wyobraź sobie, że wchodzisz do niezwykłej przestrzeni, wolnej od stresów zawodowych. Przestrzeni, w której już samo przebywanie może cię zrelaksować. Zadbaj o to, aby były w niej elementy kojarzące ci się z czymś pozytywnym, skłaniające do relaksu, jak również do budzenia kreatywności. Wybierz też miejsce w domu, w którym czujesz się dobrze. Usiądź tam i przez kilka chwil po prostu bądź i świadomie oddychaj. Poczuj, że jesteś „tu i teraz”. Właśnie tak!

2. Zrób przegląd dnia

Tę praktykę najlepiej stosować wieczorem. Przypomnij sobie jak najwięcej zdarzeń z minionego dnia, od momentu obudzenia się aż do chwili obecnej. Które zdarzenia były najważniejsze? Jakie emocje i uczucia im towarzyszyły? Jakie ważne rozmowy przeprowadziłaś? Co dzisiaj zrobiłaś tylko dla siebie? Na koniec wróć w pełni do „tu i teraz”. Podziękuj w myślach za ten dzień. Cokolwiek się wydarzyło, było okazją do tego, abyś lepiej poznała siebie.

3. Wpatrywanie się w jeden punkt

Praktyka ta pomoże ci zatrzymać szalony bieg myśli, poprawi również twoją koncentrację. Usiądź wygodnie. Zrób kilka długich wdechów i wydechów. Znajdź w otoczeniu jeden punkt, na którym zatrzymasz swój wzrok przez kolejne trzy minuty. Wpatruj się w ten punkt, spokojnie oddychając. Staraj się jak najmniej poruszać powiekami. Twój wzrok jest stabilny. W wyniku zawężenia pola widzenia poprawi się twoja zdolność koncentracji, a umysł się zregeneruje. Poczujesz się bardziej sobą.

4. Tylko ty

Twórcza wizualizacja jest techniką, która umożliwia zwiększenie aktywności prawej, czyli kreatywnej półkuli. I szybko poprawia samopoczucie. Wyłącz telefon. Usiądź wygodnie i zamknij oczy. Wyobraź sobie piękne miejsce na łonie natury. Zobacz siebie w tej scenerii. W tej przestrzeni możesz robić wszystko, na co masz ochotę, np. położyć się na ziemi i zrelaksować, tańczyć, biegać, siedzieć i kontemplować przyrodę. Zobacz też radość promieniującą z twojej twarzy. Mózg nie odróżnia obrazów, które widzimy przed sobą, od tych, które sobie wyobrażamy. Zatem, jeśli wyobrażasz sobie pozytywne obrazy, mózg aktywizuje ośrodki związane z pozytywnymi emocjami.

5. Powolność i kontemplacja

Slow life to postawa, która namawia do wyhamowania w życiu i celebrowania chwili. Zastanów się, kiedy ostatnio się czymś delektowałaś. Z szeregu czynności, które codziennie wykonujesz, wybierz jedną, którą mogłabyś każdego dnia kontemplować. To może być świadome picie pysznej herbaty albo słuchanie na słuchawkach ulubionych utworów. To czas tylko dla ciebie – żadnego odpisywania na SMS-y i e-maile czy myślenia o sprawach zawodowych.

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »