Wewnętrzna równowaga. Naucz się brać

123rf.com

Od dzieciństwa jesteśmy uczone zwracania uwagi na potrzeby innych, niż na swoje. Efektem tego jest brak równowagi w sferze dawania i brania. Oto kilka ćwiczeń, które pomogą ci otworzyć się na przyjmowanie.
Zmień przekonania

reklama

Przyczyną blokad, które nie pozwalają nam spełniać swoich potrzeb bez odczuwania poczucia winy albo przyjmować czyjąś pomoc bez konieczności odwdzięczenia się natychmiast – są oczywiście nasze przekonania. Oto kilka przykładowych, blokujących nas na przyjmowanie. Sprawdź, które z nich mogą dotyczyć ciebie. „Tylko dawaniem mogę zasłużyć na miłość”, „Myślenie o sobie to egoizm”, „Jeśli przyjmę czyjąś pomoc, mogę się od kogoś uzależnić”, „Potrzeby moich bliskich są najważniejsze”, „Relaksowanie się to oznaka lenistwa”, „Muszę być zawsze odpowiedzialna za innych”.

A teraz zadaj sobie pytania: Czy dane przekonanie pomaga mi w życiu? Czy służy mojemu rozwojowi? Wyobraź sobie, jaką osobą mogłabyś być bez tego przekonania. Jak mogłoby wyglądać twoje życie? Pamiętaj, każde przekonanie można zmienić. Pierwszy krok do zmiany to decyzja o transformacji tego przekonania w takie, które będzie ci pomagało w życiu.

Wyjdź z roli dawcy

Jeśli w większości relacji z ludźmi wchodzisz w rolę dawcy: czasu, energii, uwagi lub pieniędzy, warto popracować nad poznaniem roli osoby przyjmującej i troszczącej się również o siebie. Pamiętaj: jeśli na początku jakiejkolwiek relacji zaczynasz dużo dawać, twój partner przyzwyczaja się do otrzymywania i przestaje się starać. Jeśli chcesz zmienić ten wzorzec, zmniejsz intensywność dawania i skup się bardziej na sobie. Zadaj sobie pytanie: Czego ja potrzebuję w tej relacji? Jakie moje potrzeby są niezaspokojone? Spróbuj wyjawić te potrzeby partnerowi. Jeśli potrzeb jest dużo na początek powiedz o tych, które są najważniejsze. W przeciwnym razie druga osoba może się poczuć przytłoczona i chcieć jak najszybciej uciec z relacji.

Jeśli jedna strona w związku wychodzi z roli dawcy, druga musi wyjść z roli biorcy. W przeciwnym razie taka relacja może się zakończyć rozstaniem. Jeśli partnerom nadal na sobie zależy, nauczą się nowych ról.

Znajdź czas tylko dla siebie

Jeśli chcesz nauczyć się sztuki przyjmowania, sprawdź, w jaki sposób zarządzasz swoim czasem. Być może jesteś perfekcjonistką i udaje ci się po brzegi wypełnić tydzień obowiązkami i innymi zajęciami. Żadnej luki na niezaplanowane działania. Ale czy w twoim terminarzu jest miejsce na czas tylko dla siebie? Albo na nicnierobienie? Jeśli nie, zaznacz w kalendarzu dzień i konkretny czas, który przeznaczysz tylko dla siebie. Czas na spełnianie swoich potrzeb i doświadczanie przyjemności.

Spotkanie z samą sobą, które jest potrzebne do zachowania równowagi psychicznej i emocjonalnej.

Mam ochotę na…

Pragnienie czegoś to coś innego niż potrzeba. Spełnienie potrzeby jest ważne w zachowaniu wewnętrznej równowagi, zaś spełnienie pragnień, które wiążą się z odczuwaniem pożądania, nie jest niezbędne dla naszego rozwoju osobistego. Dlaczego więc odczuwamy frustrację albo smutek, kiedy nasze pragnienia nie są zaspokojone? Jaki aspekt nas przeżywa to najbardziej? Wewnętrzna Dziewczynka. To ona złości się, kiedy natychmiast nie otrzymuje gratyfikacji, ponieważ nie pojmuje słowa „nie”. To ważne, aby zrozumieć uczucia Wewnętrznego Dziecka i zadać sobie pytania: Jakie potrzeby kryją się za moimi pragnieniami i obsesyjną chęcią posiadania czegoś? Czy jest to potrzeba kontaktu z drugim człowiekiem, bliskości, czułości, docenienia?

Oddech, czyli dawanie i przyjmowanie

Wdech symbolizuje przyjmowanie energii życia i obfitości, zaś wydech to dzielenie się tą energią z innymi. Kiedy oddychamy, uczestniczymy w naturalnej wymianie energii ze światem. Często jednak nasz wdech i wydech są innej długości, nie są w równowadze.

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »