4 szybkie sposoby, żeby przestać się stresować

fot.123rf

Czasem zdarza się, że dzień toczy się gładko i nagle jedno wydarzenie, jedno czyjeś zdanie czy jedna własna myśl, sprawiają że zaczynasz czuć się źle. Niepokoić, bać, denerwować, złościć. Czy można to odwrócić?

jak radzic sobie ze stresem
123rf.com

reklama

1. Przestań się przejmować sprawami, których nie możesz kontrolować

Zwykle najbardziej stresuje nas to, na co nie mamy wpływu. Wtedy bowiem wydaje nam się, że jesteśmy wydani na pastwę losu, bezradni wobec zbliżającego się kataklizmu. Zwyczajny korek uliczny może sprawić, że zaczynamy myśleć, że szef zwolni nas z pracy, bo przecież spóźnimy się, nie zdążymy przygotować się do spotkania, wypadniemy beznadziejnie. Potem czeka nas wypowiedzenie a na koniec – śmierć głodowa. Nasze myśli (niczym stado baranów nie do zatrzymania) podążają właśnie w tym kierunku. Zanim uruchomisz tę spiralę, zatrzymaj się i zapytaj się siebie: „Czy jestem w stanie na to wpłynąć?”. Jeśli nie, daj sobie spokój. Nie przejmuj się zimnym wiatrem, dąsami koleżanki z pracy a nawet kryzysem ogólnoświatowym. Zajmuj się tym, co możesz zmienić w tym kierunku, którego pragniesz. Nie kontroluj tego, co ci się wymyka, nie goń tego, co ci ucieka.

2. Pamiętaj o tym, że sprawy zwykle układają się dobrze

Gdy coś lub ktoś wybija cię ze stanu zadowolenia i spokoju, uświadom sobie, że przyczyną tego stanu rzeczy są myśli a nie fakty. Przypomnij sobie podobne sytuacje stresowały cię a potem okazało się, że nie było się czego bać, że to tylko twoja wyobraźnia podsuwała ci czarne scenariusze. W ten sposób może pokonać niejeden codzienny stresor.

3. Odwrócić uwagę od źródła stresu

Stres z nami wygrywa, jeśli poświęcamy mu uwagę, ma nas wtedy w szachu. Najbardziej wtedy, gdy bezustannie rozmyślamy o tym, czego się boimy. Dlatego, jeśli nie masz argumentów, żeby wygrać w tej wewnętrznej dyskusji, zajmij się po prostu czymś innym. Dobrze w takich przypadkach działa ruch lub śmiech.

4. Powtarzaj mantrę „To minie”

Jeśli słońce zaszło, to wzejdzie, każda fala to przypływ i odpływ. Jeśli pogodzisz się z rytmem funkcjonowania wszechświata, stresujące wydarzenia nie sprawią, że się zaczniesz chwiać. Gdy coś takiego się dzieje, powtarzaj w myśli „To minie”, a szybko się uspokoisz.