Siedem etapów miłości według Deepaka Chopry – etap szósty: namiętność

Prawo NAMIĘTNOŚCI mówi, że wyższej rzeczywistości można doświadczyć w momencie stopienia się pierwiastka kobiecego i męskiego w jednej istocie. W tradycji indyjskiej cały wszechświat jest pieśnią namiętności.
Namiętność, według hinduskiego nauczyciela duchowego Deepaka Chopry, to prawdziwa potęga. Stworzy wszystko czego zapragniesz, natchnie ciebie i ukochanego do zrobienia tego, co niemożliwe. Tajemnica namiętności polega na tym, że mimo swojej całkowitej niematerialności może ujarzmić świat materii. Nie jest ona bowiem, jak nam w świecie zachodnim się wydaje, fizycznym łaknieniem drugiej osoby. Namiętność to kosmiczny taniec pary wedyjskich bóstw – boga Śiwy, który reprezentuje męską energię oraz bogini Śakti, uosobieniem energii żeńskiej. Te archetypiczne energie, wchodząc ze sobą w codzienne interakcje, rozpalają i podtrzymują ogień ludzkiej namiętności. Jeśli pragniemy jej prawdziwie doświadczyć, w nas samych musi dojść do stopienia energii żeńskiej i męskiej. Takie zespolenie pomaga człowiekowi osiągnąć harmonię z duszą, która łączy wszelkie przeciwieństwa.

Po czym poznać, że jesteśmy wewnętrznie zintegrowani?

Strata i zysk stają się tym samym – aspektami pełni. Czyli nie przerażają nas nieoczekiwane wydarzenia, zmiany planów, umiemy się konfrontować z przeciwnościami, patrząc na nie jak na etapy, które doprowadzą nas do sukcesu, czyli życia w zgodzie ze sobą.
Jesteśmy w relacji, w której współgra ze sobą przyciąganie i odpychanie. Potrafimy być ze sobą bliżej i dalej. Strefa „ja” każdego z partnerów jest równoważna ze wspólną srefa „my”. Każde z nich ma momenty, w których przebywa w wewnętrznej ciszy i samotności oraz czas działania i aktywności w świecie. Niezależnie od płci umiemy słuchać „kobiecej” intuicji i „po męsku” działać.

Deepak Chopra twierdzi, że chodzi o to, żeby postrzegać siebie jako istotę zarówno męską, jak i żeńską, ponieważ oba te pierwiastki istnieją w każdym człowieku.

W Indiach mówi się o pięciu męskich energii boga Śiwy:

  • Tworzeniu. Zapytaj siebie jakie doświadczenia życiowe tworzysz?
  • Chronieniu. Jaką wiedzę zostawiam w sobie, żeby móc iść dalej?
  • Niszczeniu. Jakie nawyki lub toksyczne pierwiastki muszę usunąć ze swojego życia, by móc się odnowić?
  • Ukrywaniu. Co na swój temat objawiam ludziom otaczającym mnie? Czy wyrażam siebie w pełni?
  • Objawianiu. W jaki sposób mam odnaleźć ukrytego we mnie ducha? Czy wiem, co jest moim przeznaczeniem?

Śakti to pięć kobiecych energii. Czym jest żeńska siła?

  • Czysta świadomość. To siła niestworzenia, gdzie nie rodzi się ani myśl, ani pragnienie. Tu słyszymy jedynie słowa mantry: „ja jestem”.
  • Błogość. To wiedza, że właśnie błogość jest podstawowym stanem, nie muszę nic robić i niczego nie potrzebuję, by go doświadczyć. Mantra, wywołująca tą energię to: „ja jestem błogością”.
  • Czysty zamiar. Istnieje w pragnieniu, kiedy chcemy tworzyć radość i zaspokojenie. Mantra: „ja zamierzam”.
  • Czysta wiedza wykraczająca poza racjonalność. To intuicja umożliwiająca nam wykonanie odpowiedniej rzeczy w odpowiednim czasie, ponieważ nasz zamiar dotarł do kosmicznego umysłu. Mantra: „ja wiem”.
  • Moc czystego działania. To nazwa czynu niezależnego od przekonań, oczekiwań, interpretacji czy lęku. Jest to działanie zakorzenione w świadomości i zdolności tworzenia. Mantra: „ja działam”.

Jeśli uda nam się utrzymać przy życiu w naszej świadomości tych pięć męskich i żeńskich energii, zaczniemy doświadczać namiętności. Poza tymi energiami funkcjonującymi na poziomie duchowym, istnieją również emocjonalne energie męskie i żeńskie. Do pierwszych zaliczamy: odwagę, dyscyplinę, zdecydowanie, siłę i rycerskość. Energie kobiece to: piękno, intuicja, opiekuńczość, przywiązanie i czułość.

Po czym poznać, że nie ma w nas namiętności?
Masz wrażenie, że w twoim życiu nic nowego się nie wydarza. Brakuje ci odwagi, żeby coś zmienić. Żyjesz przeszłością, czyli zgodnie ze starymi przyzwyczajeniami i nawykami.

Więcej w książce „Kamasutra i siedem duchowych praw według Deepaka Chopry”, wydawnictwo Septem