Jak być zadowoloną w pracy

Jak być zadowoloną z pracy
123rf.com

Prawdziwe wyzwanie to pracować tak, by być zadowoloną z tego, co robisz, ale nie od święta, tylko codziennie, począwszy od nielubianego poniedziałku.Czy to potrafisz?
Amerykański psycholog Edwin A. Locke zdefiniował zadowolenie z pracy jako przyjemny stan emocjonalny, odczuwany w miejscu pracy, dający możliwość realizacji własnych potrzeb i ambicji zawodowych zgodnie z własnymi wartościami i ideałami.

Od czego zależy zadowolenie z pracy:

Od właściwego dopasowania pracownik-przełożony: Zadowolenie w pracy zależy nie tylko od samego od pracownika, ale także od jego przełożonego! Osoba przełożonego jest jednym z najważniejszych bodźców budujących nasze zadowolenie lub hamujących jego rozwój. To wyzwanie, nie nieosiągalne, ale czasem wymagające dłuższej pracy i trudu, wymuszające pokłady cierpliwości, pole zaufania i zdobytej sympatii.

Od wykorzystania zalet sygnaturowych. Lista 24 zalet została stworzona i opisana przez Martina Seligmana i Chrisa Petersona. To po prostu lista naszych zalet i mocnych stron, która ma pozwolić pracownikowi zrozumieć, które z wartości są mu bliskie i które powinien wykorzystywać w pracy dla większej efektywności i skuteczności. To zestaw naszych najlepszych cech, zgodnych z naszym Ja.

Od umiejętności osiągania celów. Tu dużo zależy od wyzwań stawianych w pracy. Gdy są one dla nas osiągalne i możliwe do skończone w konkretnym czasie, wówczas nas podbudowują. Jeśli okazują się nieosiągalne, zaczynają budzić nasze wątpliwości, niechęć i znużenie.

Od tego czy mamy kontrolę nad swoją pracą. Tu ważne jest poczucie naszej mocy sprawczej oraz własnej autonomii. Czy podobają cię wyznaczone przez pracodawcę granice twojej pracy? Czy czujesz, że jesteś odpowiedzialna w pracy na miarę twojej rzetelności, doświadczenia i wiedzy?

Od tego, czy uważamy naszą pracę za sensowną i ważną. Czy często pytasz siebie: po co to robię i dlaczego? Pracownicy z natury lubią wiedzieć, więc dając im to wiedzę, dopełnia się powyższy punkt i zaspakaja ich ciekawość poznawczą.

Od możliwości mówienia „co myślę”. Nawet gdy mija się to z celem i skończy się tak, jak chce tego przełożony, ważne żebyś miała poczucie, że twoja opinia została wysłuchana i otrzymałaś konkretne odpowiedzi na swoje pytania. Lekceważony pracownik to nieszczęśliwy pracownik.

Od stosunku do pracy. Czy o swojej pracy myślisz w samych, superlatywach, pozytywnie, mimo że wcale nie jest tak kolorowo, czy raczej zdroworozsądkowo, ale bez fatalizmu?