Sposoby na witalną jesień

123rf.com

Jesienna chandra, osłabienie, życiowy marazm, bierność, apatia. Któż z nas jej nie doświadcza, szczególnie teraz, gdy promienie słońca coraz częściej chowają się za spowitym chmurami niebem? Jak jej przeciwdziałać? Co zrobić, aby nasze samopoczucie w tym czasie było barwne niczym polska, złota jesień?

reklama

DIETA

W okresie jesienno-zimowym szczególnie powinniśmy zadbać o spożywanie produktów bogatych w żelazo, cynk, miedź, magnez, fosfor i potas. Ich bogatym źródłem są rośliny strączkowe takie jak: soczewica, ciecierzyca, fasola czy bób. Dodatkowo, posiadają one wysoką ilość białka, które sprawia, że uczucie sytości pozostaje z nami na dłużej, tym samym zmniejszając chęć podjadania między posiłkami. Pamiętajmy, że sporo cennych składników mineralnych znajduje się również w ziarnach i nasionach – pestki dyni, słonecznik, siemię lniane, sezam, chia sprawdzą się rewelacyjnie zarówno jako dodatek do porannej owsianki jak i obiadowej kaszy. Do menu warto również włączyć gorzkie kakao i czekoladę (min.70%). Alternatywą dla słodyczy niech będą bakalie – morele, śliwki, daktyle, żurawina, jagody goji, a także owoce, np. banany (wybierajmy raczej te twarde i mniej dojrzałe, gdyż posiadają one niższy indeks glikemiczny niż „miękkie”). Nie zapominajmy o orzechach – prawdziwej kopalni mikro- i makroelementów. Warto zwrócić uwagę na migdały, pistacje oraz orzechy nerkowca, włoskie, brazylijskie, laskowe.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Gro z nas rezygnuje w tym czasie z wszelkiej formy aktywności fizycznej, zastępując spacer, siłownię czy poranny jogging wygodną kanapą i telewizorem. Pamiętajmy, że wysiłek związany z uprawianiem sportu stymuluje nasz mózg do wytwarzania „hormonów szczęścia”, dodatkowo, dotleniając go. Już 30 minut aktywności wyposaży nas w nowe siły, świeżość umysłu, poczucie sprawczości i energię do działania! Uprawiany regularnie sport odwdzięcza się z nawiązką. Organizm uodparnia się na infekcje, a ociężałość i ospanie ustępują miejsca witalności, tymczasem zgrabna sylwetka staje się produktem ubocznym w walce podejmowanej o nasze zdrowie. Kluczowa wydaje się być tutaj kwestia motywacji. W okresie jesienno-zimowym pogoda bowiem nie rozpieszcza i trudniej zmotywować się do działania. Jest jednak coraz więcej rodzajów aktywności fizycznych, które uprawiać możemy w zamkniętych pomieszczeniach, wybijając tym samym „kanapowym leniwcom” sztandarowy argument z ust. Siłownia, basen, kluby fitness, kursy tańca, ścianka wspinaczkowa, tenis, squash to tylko niektóre z propozycji. Każdy znajdzie coś dla siebie!

ODPOCZYNEK

Osłabienie, spadek odporności, a także ospałość, której często doświadczamy w tym czasie, spowodowane są zaniedbaniem naszej potrzeby wypoczynku. Wracając po urlopie do pracy, zapominamy, że potrzeba regeneracji towarzyszy nam permanentnie i nie jest zarezerwowana tylko dla okresu wakacji. W natłoku codziennych obowiązków łatwo jednak o niej zapominamy, często zauważając ją dopiero wówczas, gdy okazuje się, że miarka już dawno została przebrana. Podstawą dobrego wypoczynku jest umiejętne wygospodarowanie czasu tylko dla siebie, w którym robimy coś, co wewnętrznie nas odświeża. Ważną komponentą efektywnego wypoczynku jest zadbanie o odpowiednią ilość i jakość snu. Istotnie wpływa ona na nasze samopoczucie i funkcjonowanie następnego dnia. Powinniśmy pamiętać, że:

  • sypialnia ma służyć tylko i wyłącznie jako miejsce relaksu
  • optymalna temperatura to 19-21*C
  • przed snem należy koniecznie wywietrzyć pokój
  • sypialniany półmrok ułatwia zasypianie
  • przed snem warto zakosztować ciepłej kąpieli, która uspokoi i wyciszy ciało
  • używanie wieczorem telefonu, komputera czy tabletu uaktywnia gałkę oczną, która stymuluje mózg do niepotrzebnej już pracy
  • co najmniej raz w miesiącu warto wymieniać pościel, której świeżość ukoi nasze nerwy.