Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Wróżby Diety

Newborn baby in the mother hands isolated on black background
Newborn baby in the mother hands isolated on black background
24 października 2016 in Parenting by redakcja

Wpływ DHA na rozwój dziecka

DHA, należący do grupy kwasów omega-3, jest jednym z najważniejszych składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego rozwoju układu nerwowego oraz wzroku dziecka. O suplementacji nim powinny pamiętać więc przyszłe mamy oraz mamy karmiące.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie organizmu na każdym etapie rozwoju. DHA odgrywa wśród nich szczególną rolę. Warto dowiedzieć się, czym właściwie jest ten kwas tłuszczowy i jaki ma wpływ na nasze dziecko.

Czym jest DHA?

Kwas DHA jest odpowiedzialny za rozwój układu nerwowego już w okresie prenatalnym, dlatego tak istotne znaczenie ma suplementowanie go w czasie ciąży oraz w pierwszych miesiącach życia dziecka. Przyszła mama może oczywiście dostarczać go sobie i dziecku wraz z pożywieniem, jednak często ilość ta nie jest wystarczająca.

W okresie płodowym DHA wpływa na budowanie struktur centralnego układu nerwowego, a także siatkówki oka. Jego kluczowe znaczenie potwierdza chociażby fakt, że kora mózgowa składa się z tego kwasu w 60%, a siatkówka aż w 95%. DHA w dużym stopniu odpowiada za funkcje poznawcze, ostrość widzenia, rozwój mowy oraz prawidłowy rozwój emocjonalny. Uzupełnianie diety ciężarnych kobiet pomaga uniknąć przedwczesnego porodu oraz wielu powikłań okołoporodowych, takich jak stan przedrzucawkowy czy depresja poporodowa. Suplementacja przyczynia się również do zwiększenia masy urodzeniowej dziecka.

Zapotrzebowanie na DHA kobiet w ciąży, karmiących oraz niemowląt

W okresie ciąży kwas DHA przenika przez łożysko, a po urodzeniu jest dostarczany dziecku wraz z mlekiem matki. O obecność tego składnika w diecie powinny zadbać przyszłe mamy już w pierwszych tygodniach ciąży. Zalecaną dawką dla kobiet spodziewających się dziecka oraz mam karmiących w opinii ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego jest 200-300 mg na dobę. DHA ma wówczas przyczyniać się nie tylko do prawidłowego rozwoju dziecka, ale również zaspokajać zapotrzebowanie kobiety. W mleku naturalnym ilość DHA jest optymalna dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego malucha, zwłaszcza wzroku.

W sytuacji, gdy z różnych przyczyn dziecko nie może być karmione w sposób naturalny, dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z mleka modyfikowanego, np. Enfamil, zawierającego odpowiednią dawkę DHA.

Suplementacja — gdzie znajdziemy DHA?

Najbogatszym źródłem kwasu DHA są algi oraz tłuste ryby morskie. Należy jednak zwracać szczególną uwagę na ich pochodzenie. Zanieczyszczenie akwenów wodnych powoduje, że wraz z mięsem ryb do organizmu przedostają się również dioksyny i związki rtęci. Na tego typu zagrożenia muszą uważać zarówno kobiety w ciąży, jak i karmiące mamy.

Do najbardziej polecanych gatunków ryb należą sardynki, łosoś, mintaj, śledź i sardele. DHA znajdziemy też w niektórych gatunkach ryb słodkowodnych, takich jak karp lub pstrąg. Niewskazane natomiast jest jedzenie pangi. Z jednej strony zawiera ona niewielkie ilości DHA, z drugiej – gatunek ten często jest hodowany w sztucznych, zanieczyszczonych zbiornikach, więc może zawierać szkodliwe dla zdrowia związki chemiczne.

U mam, które mają alergię na ryby lub są wegetariankami, wytworzenie cennego DHA w organizmie będzie możliwe poprzez dostarczenie odpowiedniej dawki kwasu ALA. Można go znaleźć w takich produktach roślinnych, jak zielone warzywa liściaste (szpinak, pietruszka, sałaty, pokrzywa), włoskie orzechy, siemię lniane lub soja.

Kwas DHA jest jednym z najcenniejszych składników odżywczych, który powinien się znaleźć zarówno w diecie kobiet ciężarnych oraz karmiących, jak i w pokarmie dla dziecka. Dzięki niemu młoda mama łatwiej zniesie trudy okresu okołoporodowego i zagwarantuje dziecku prawidłowy rozwój umysłowy i emocjonalny.


zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI