Cepelia znów otworzy się na Warszawę. W odrestaurowanym kultowym pawilonie w centrum miasta powstanie trzypiętrowy Empik.
Historyczny wygląd Cepelii większość z nas zna jedynie z archiwalnych zdjęć lat 60. i 70. Teraz jednak późnomodernistyczna perła architektury znów nabierze dawnego blasku – od lutego 2024 roku trwają bowiem prace nad renowacją kultowego pawilonu u zbiegu Alei Jerozolimskich i ul. Marszałkowskiej. Projekt zakłada przywrócenie historycznego wyglądu budynku, w którym tym razem powstanie nowy Empik.
Budynek Ceplii zostanie poddany kompleksowej renowacji, jednak z zachowaniem charakterystycznych elementów elewacji i wnętrza. Pierwotnie konstrukcja wyróżniała się lekkim stalowym szkieletem i niemal w całości przeszklonymi elewacjami, dzięki którym piętro sprawiało wrażenie, jakby unosiło się w powietrzu. Teraz szklane ściany powrócą wraz z roślinnością oraz charakterystycznymi wolnostojącymi gablotami ekspozycyjnymi. Odwzorowane zostaną także historyczne oświetlenie, okładziny elewacyjne, charakterystyczne okna lamelowe, jak również elementy dekoracyjne – w tym niepowtarzalna błękitna okładzina ceramiczna autorstwa Stanisława Kucharskiego, złożona z ręcznie wypalanych płytek.
W pawilonie projektu Zygmunta Stępińskiego, który powstał w 1966 roku, pierwotnie mieścił się sklep oferujący rękodzieło polskich artystów ludowych oraz inne tradycyjne produkty. Od samego początku bowiem Cepelia miała za zadanie umożliwiać przechodniom codzienny kontakt z kulturą. Misja ta będzie teraz kultywowana przez najnowszy salon Empik, który sprawi, że budynek wróci na handlową mapę i odzyska swój kulturalny pierwiastek.
– Warszawa ma szczególne miejsce w naszej ponad 75-letniej historii – to tu stawialiśmy pierwsze kroki, a dziś jesteśmy obecni w aż kilkudziesięciu różnorodnych lokalizacjach. Ten salon będzie jednak wyjątkowy – najnowocześniejszy flagowy Empik w historycznym budynku Cepelii stanie się wizytówką naszej marki – mówi Ewa Szmidt, prezeska Grupy Empik.
W ręce klientów zostaną oddane aż trzy piętra (blisko 1300 m2) z bogatą ofertą książek, płyt CD i winyli, produktów kreatywnych i papierniczych czy prasy, jak również mała czytelnia oraz scena na spotkania autorskie, z których marka znana jest od dekad.
– To nowy rozdział w historii kulturalnych spotkań w Empiku. Stale unowocześniamy formułę wydarzeń, aby docierać do coraz szerszego grona widzów zainteresowanych nie tylko tradycyjną kulturą, ale też nowymi formami jej doświadczania. Dzięki otwarciu flagowego Empiku w Cepelii z przestrzenią poświęconą wydarzeniom Warszawa zyska ważny punkt na swojej kulturalnej mapie. Wyjątkowe premiery książek, płyt czy produkcji audio, sesje autografów, podcasty na żywo, ale też nowe autorskie cykle wydarzeń – te unikalne doświadczenia już wkrótce będą dostępne dla odwiedzających nowy Empik w Śródmieściu oraz odbiorców w całej Polsce dzięki hybrydowej formule spotkań i popularnym transmisjom online – tłumaczy Jakub Piotrkowicz, Director of Entertainment & Digital Content w Grupie Empik.
Otwarcie salonu Empik na ulicy Marszałkowskiej 99/101 w Warszawie przewidywane jest na przełomie 2024 i 2025 roku.
Źródło: materiały prasowe Empik