Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Bez cukru też jest słodko!

13 marca 2017 in Zdrowie by redakcja


Dlaczego lubimy to, co jest słodkie? Tak ukształtowała nas natura. Zjadamy produkt zawierający cukier, a wtedy w mózgu wzrasta poziom serotoniny zwanej hormonem szczęścia i natychmiast poprawia się nam nastrój.

Niemowlęta nie znają jeszcze słodkiego smaku, więc do niego nie tęsknią. Rodzice często nie podają dzieciom dań i przekąsek z dodatkiem cukru, chroniąc je w ten sposób przed otyłością i próchnicą. Jednak wcześniej czy później mały człowiek styka się ze słodyczami i wtedy natura najczęściej bierze górę. Co wówczas zrobić? Czy rodzice powinni konsekwentnie odmawiać najmłodszym takiej przyjemności, zabraniać, pilnować, limitować? To raczej nie ma sensu. Lepiej więc, zdaniem dietetyków i lekarzy, wybierać to, co jest równocześnie słodkie i zdrowe, czyli sięgać po produkty, które nie zawierają cukru lub mają go niewiele, a zachowują ten ulubiony przez większość z nas smak.

Naturalnie zamiast cukru

Jedna łyżeczka białego cukru, czyli sacharozy, to 20 kalorii. Niektórzy do kawy czy herbaty sypią go o wiele więcej, a oprócz tego spożywają cukier w słodkich napojach i przekąskach. Tymczasem jego nadmiar w codziennej diecie grozi nadwagą, podrażnia przewód pokarmowy i może prowadzić do nadciśnienia oraz choroby niedokrwiennej serca. Jeżeli nie jesteśmy w stanie zrezygnować ze słodkiego smaku, powinniśmy wiedzieć, jakie zamienniki cukru możemy spożywać, aby było słodko i zdrowo. Naturalnymi środkami zastępczymi dla sacharozy są na przykład miód pszczeli i melasa, czyli syrop powstający przy produkcji cukru. Oprócz przyjemnego słodkiego smaku produkty te mają wiele witamin i minerałów. Nie tylko poprawiają nam humor i dodają energii, ale działają również odżywczo na organizm. Jednak, choć są zdrowsze od białego cukru, to podobnie jak on kaloryczne, nie należy więc przesadzać z ich ilością w diecie.

Tyle samo słodyczy, ale mniej kalorii

Ile cukru możemy zjeść, aby sobie nie zaszkodzić? Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zalecają, aby było to nie więcej niż 9 łyżeczek dziennie dla mężczyzn, 5 łyżeczek dla kobiet i zaledwie 3 łyżeczki dla dzieci . To niewiele, bo przecież cukier jest dodawany również do chleba, napojów, jogurtów. Co możemy zrobić? Najlepiej wybierajmy takie produkty, które zawierają minimalne jego ilości, a do słodzenia używajmy mniej kalorycznych zamienników sacharozy, na przykład stewii lub ksylitolu. Ksylitol, czyli naturalny zamiennik cukru, ma prawie o połowę mniej kalorii niż sacharoza. Można używać go do pieczenia i gotowania, podobnie jak stewii. Ta ostatnia jest z kolei pozyskiwana z rośliny o tej samej nazwie i występuje w wielu odmianach – tabletek, płynu, proszku, liści. Produkt ten możemy znaleźć np. w sieci marketów Netto na dziale ze zdrową żywnością „Półka Zdrowia”.

Czasami można łasować

Każdy, nawet najbardziej zdyscyplinowany i świadomy zwolennik zdrowego odżywiania, czasami chciałby zjeść coś słodkiego, na przykład kilka kostek czekolady. Najlepiej wybrać wówczas czekoladę ciemną, która składa się w co najmniej 70% z proszku kakaowego. Nie tylko zaspokaja ona apetyt na słodycze, ale równocześnie wpływa korzystnie na nasz organizm, ponieważ zawiera przeciwutleniacze i polifenole. Warto też przyrządzać słodkie przekąski samodzielnie w domu. Jeśli rodzina lubi na przykład naleśniki czy gofry z kremem czekoladowym, zróbmy je sami – z awokado, daktyli, suszonych śliwek, z dodatkiem dobrego ciemnego kakao. Również upieczone własnoręcznie ciasta i ciastka będą o wiele zdrowsze niż te kupione w sklepie. Bez szkody dla smaku możemy zredukować podaną w przepisach ilość cukru nawet o połowę, ponieważ receptury zawierają go często zbyt wiele. Nic dziwnego – większość z nich powstała w czasach, gdy królowało hasło stworzone przez Melchiora Wańkowicza: „Cukier krzepi!”.

Owoce zamiast cukru

Słodkiego smaku nadadzą potrawom również owoce. Są zdrowsze od cukru, naturalne, bogate w witaminy, służą naszemu organizmowi i wspierają jego odporność. Do słodzenia doskonale nadają się świeże banany. Można dodawać je do lodów, kremów i koktajli. Dania warto też dosładzać ananasami, jabłkami i gruszkami. Oprócz świeżych można sięgnąć po owoce suszone. Słodkie daktyle, figi, śliwki, rodzynki również świetnie sprawdzą się jako zamiennik cukru.

Nie musimy rezygnować ze słodkiego smaku w naszej diecie. Warto jednak zadbać, aby to, co słodkie, było równocześnie jak najbardziej korzystne dla naszego organizmu. W ten sposób będziemy zdrowsi i zachowamy dobry humor na co dzień.


zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI