PLUS CAMERIMAGE – Joel Schumacher na czele jury

PLUS CAMERIMAGE
news@camerimage.pl

Najważniejszą częścią PLUS CAMERIMAGE jest Konkurs Główny, w którym kilkanaście produkcji walczy o prestiżową Złotą Żabę. Na czele tegorocznego Jury Konkursu Głównego stanie amerykański reżyser Joel Schumacher, laureat Specjalnej Nagrody Plus Camerimage dla Reżysera z 2010 roku. Joel Schumacher będzie już po raz trzeci gościem festiwalu.

PLUS CAMERIMAGE
Joel Schumacher fot. Grzegorz Piekarski; news@camerimage.pl

Joel Schumacher jest znany ze swej wszechstronności, oryginalnego stylu, umiejętności płynnego poruszania się między rozmaitymi gatunkami filmowymi. Karierę rozpoczynał w latach 70., zarabiając na życie między innymi jako kostiumolog, scenarzysta i początkujący twórca telewizyjny, natomiast już kolejna dekada wprowadziła jego nazwisko do panteonu obiecujących reżyserów. Filmami Ognie Świętego Elma oraz Straceni chłopcy zaskarbił sobie szacunek młodej widowni oraz wielkich studiów, które obie produkcje sfinansowały. Lata 90. przyniosły rozkwit jego kariery, gdyż producenci zaczęli powierzać mu coraz większe projekty: Linię życia, Upadek, Czas zabijania, Klienta oraz dwa filmy o przygodach Człowieka-Nietoperza.

Schumacher zyskał sobie nie tylko reputację reżysera, który ciągle poszukuje nowych wyzwań, poruszając się po różnych obszarach kina, ale również twórcy dającego młodym, nieznanym aktorom szansę na zaistnienie w branży. Wprawdzie Colin Farrell, Kiefer Sutherland, Demi Moore, Matthew McConaughey czy Rob Lowe nie zagrali u Schumachera swoich pierwszych ról, ale to właśnie występy w jego filmach przyniosły im sławę.

Po serii sukcesów finansowych Schumacher zdecydował nieco zmienić kierunek swojej kariery i zaczął tworzyć kino skromniejsze, nastawione na eksplorację mroków ludzkiej psychiki. Powstały Osiem milimetrów, Kraina Tygrysów, Telefon, Veronica Guerin oraz Numer 23. Walcząc z wieloma ograniczeniami, potwierdził jedynie swoją reputację świetnego organizatora pracy na planie, który doprowadza do zakończenia zdjęć w terminie i – co najważniejsze – w ramach wcześniej ustalonego budżetu.Joele Schumachera jest bardzo przywiązany do strony wizualnej swoich filmów. Wynika to po części z faktu, iż Schumacher zaczynał w nowojorskim świecie mody, a po części z jego młodzieńczego uwielbienia niepowtarzalnego dla czaru wielkich ekranowych gwiazd klasycznego Hollywood – Audrey Hepburn, Cary’ego Granta, Grace Kelly, Gary’ego Coopera i innych. Bohaterowie filmów Joela Schumachera zawsze wyglądają dobrze na ekranie, obojętnie, czy są to urzędnicy, czy mniej lub bardziej ekscentryczni ludzie na skraju szaleństwa. Zdjęcia z kolei zawsze są dostosowane do stylu opowiadanej historii; w Batman Forever była to estetyka multikolorowej psychodeliczności, z kolei Kraina Tygrysów była inspirowana założeniami manifestu Dogma 95. Pomimo tego, że nigdy nie miał „swojego” operatora, strona wizualna zawsze stanowiła dodatkowego bohatera jego filmów.