9 dietetycznych rad na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol jest przyczyną wielu chorób, m.in. choroby wieńcowej, udaru mózgu, zawału serca. Wcale nie dotyczy to tylko osób starszych, lecz także młodych, których styl życia wpływa na podwyższenie wartości cholesterolu LDL. Oto 9 rad na to, jak powinna wyglądać zdrowa dieta, która korzystnie wpływała na nasze zdrowie i poziom cholesterolu.

reklama

Tłuszcz – nie każdy jest twoim wrogiem

Wydawałoby się, że tłuszcz źle wpływa na dietę. Jest jednak inaczej. Tłuszcze są potrzebne naszemu organizmowi, m.in. w nich rozpuszcza się witamina A, D, E i K. Należy jednak wybierać zdrowe tłuszcze, jak: olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej kokosowy, lniany, margaryny roślinne. Jeżeli pragniemy obniżyć poziom cholesterolu, zdrowa dieta powinna zawierać margaryny wzbogacone o sterole roślinne (np. Optima Cardio), które pomagają obniżyć cholesterol. Według badań dzienne spożycie 1,5–3 g steroli roślinnych (ok. 2–4 kromek posmarowanych margaryną zawierającą sterole roślinne) pozwala obniżyć cholesterol w ciągu 2–3 tygodni do 7–12,5 proc.[1]

Warzywa i owoce – najlepsi przyjaciele zdrowia

Świeże warzywa i owoce stanowią nieskończone źródło witamin. Każdego dnia powinnaś spożywać dużo różnorodnych warzyw. Owoce najlepiej jeść raz dziennie, np. na drugie śniadanie. Gdy walczysz z cholesterolem, lepiej nie jedz zbyt często bardzo słodkich owoców, jak banany. Wybieraj jabłka, czerwone grejpfruty itd. Karina Świerczewska, dietetyk, radzi: Pamiętajmy o tym, że obróbka cieplna warzyw zuboża je z wielu składników odżywczych. Dlatego, by zachować ich jak najwięcej, gotujmy warzywa na parze krótko. Możemy ewentualnie je upiec. By zdrowa dieta dała efekty, unikajmy warzyw smażonych w tłuszczu, polanych masłem, wszelkich surówek ze śmietaną lub majonezem, warzyw konserwowych. Nie zapominajmy również o wspaniale działających na zdrowie warzywach strączkowych, jak fasola, groch, ciecierzyca, soczewica itd. Jeżeli chodzi o owoce, najzdrowsze będą te świeże. Nie jedzmy kandyzowanych, konserwowych czy dżemów owocowych. Jeżeli najdzie nas chęć na chleb ze słodkim dodatkiem, zdrowiej będzie zjeść raz na jakiś czas odrobinę miodu.

Produkty zbożowe – można jeść, ale…

Wybieraj ciemne pieczywo, czytaj etykiety, bowiem często ciemne chleby wypiekane są z domieszką mąki pszennej, której lepiej unikać. Niech to będą produkty z mąki razowej i żytniej. Dietetyk Karina Świerczewska mówi: Ciemny chleb wcale nie sprzyja odchudzaniu, od niego się nie chudnie, jak sugerują media. Powinnyśmy wybierać ciemne pieczywo dlatego, że jest bardziej wartościowe.

Płatki do maślanki lub chudego mleka niech będą zróżnicowane – owsiane, żytnie itd. Nie jedz płatków kukurydzianych. Wybieraj pełnoziarnisty makaron, dziki i ciemny ryż, kasze. Unikaj pieczywa cukierniczego i zminimalizuj spożywanie białego ryżu i makaronu.

Ryby – na zdrowie!

Ryby to samo zdrowie, zawierają zdrowe tłuszcze, witaminy A i D oraz kwasy omega-3. Zdrowa dieta powinna zawierać również tłuste ryby, bo to one mają najwięcej składników odżywczych. Oczywiście nie wolno ich smażyć, jak wszystkich innych produktów. Można je gotować, dusić, piec, grillować. Unikaj jednak ryb wędzonych.