Jak mądrze kupować na promocjach: poradnik

47783628 - female shopper visiting mall on black friday

Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy – to dni, które mają coraz większe znaczenie dla Polaków i ich portfeli. Według Google Trends, zainteresowanie tylko tym pierwszym, czyli Czarnym Piątkiem, wzrosło w Polsce w 2015 r. w porównaniu do roku poprzedniego czterokrotnie! Jak wynika z badań, w obliczu zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, już prawie połowa z nas chętniej decyduje się na wcześniejsze, promocyjne zakupy. Kiedy i jak korzystać z wyjątkowych okazji, aby faktycznie zaoszczędzić?
Choć, według raportu „Plany na świąteczne zakupy”, przeprowadzonego przez instytut GfK, w ubiegłym roku ponad połowa Polaków odłożyła poszukiwanie gwiazdkowych prezentów na ostatnią chwilę, to trend ten z każdym Bożym Narodzeniem się zmniejsza. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, dlatego zaczynają planować i robić zakupy dużo wcześniej. Potwierdzają to dane z raportu IPSOS i Google, z których wynika, że ponad 20 proc. z nas dokonuje pierwszych świątecznych zakupów już na trzy miesiące przed Wigilią. – W grudniu wiele sklepów decyduje się na podniesienie cen swoich produktów, wykorzystując przedświąteczną gorączkę. Aby nie stracić, lepiej zacząć przygotowywać się na święta wcześniej, np. już w listopadzie – mówi Tomasz Jaroszek, ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org. Jak wynika z badania GfK, w zeszłym roku z takiego rozwiązania skorzystało 43 proc. ankietowanych osób. Dodatkowo, jeszcze bardziej zaoszczędzić możemy korzystając z promocji organizowanych w ramach Black Friday, Cyber Monday oraz Dnia Darmowej Dostawy. Co kryje się za tymi hasłami?

reklama

Po pierwsze: Czarny Piątek

Black Friday, przypadający w tym roku 25 listopada, ma swoje korzenie za oceanem. To dzień obchodzony w pierwszy piątek po amerykańskim Dniu Dziękczynienia, który często określany jest jako początek sezonu świątecznych zakupów. Tego dnia sklepy w USA, ale i na całym świecie organizują olbrzymie wyprzedaże – ceny niektórych produktów są wtedy obniżane nawet o 70 proc. Dodatkowo, właściciele punktów handlowych często decydują się na przedłużenie godzin otwarcia do późnych godzin nocnych.

Według Google Trends, zainteresowanie Czarnym Piątkiem w Polsce w 2015 r. w porównaniu do roku ubiegłego wzrosło czterokrotnie. Natomiast, zestawiając to z danymi za 2013 r., widać, że liczba wyszukiwanych haseł dotyczących wyprzedaży tego dnia wzrosła aż 10 razy! Wpływ na to mają coraz chętniej uczestniczące w akcji galerie handlowe, ale także sklepy internetowe. Te ostatnie, zarówno podczas Czarnego Piątku, jak i następującego po nim weekendu, przeżywają prawdziwe oblężenie. Wiąże się to także ze wzrostem rynku e-commerce. Według prognoz Sociomantic Labs, w 2016 r. wartość rynku handlu internetowego w Polsce ma wynieść blisko 36 mld zł. W porównaniu z rokiem 2015 oznacza to aż 15-procentowy wzrost.

Po drugie: Cyber Poniedziałek

Dla tych, którzy nie zdecydują się na e-zakupy w piątek, szansa na skorzystanie z promocji wydłuża się aż do poniedziałku, tj. 28 listopada. Wtedy przypada Cyber Monday, czyli dzień obniżek w sklepach internetowych. Święto powstało na fali zainteresowania piątkowymi upustami i wiąże się z obserwacjami ekonomistów dotyczącymi zachowań konsumentów. Okazuje się bowiem, że wiele osób decyduje się kontynuować weekendowe zakupy w poniedziałek, będąc już w pracy i korzystając z internetu. Okres od Czarnego Piątku do Cyber Poniedziałku, często nazywany jest Cyber Tygodniem, ponieważ kwota wydawana w tym czasie na zakupy internetowe jest wyższa niż przeciętnie. Według badań Adobe, w ubiegłym roku podczas weekendu wyprzedażowego Amerykanie zakupili produkty na sumę ponad 2,45 mld dolarów. Kwota ta była wyższa aż o 14 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Tylko podczas Cyber Poniedziałku w 2015 r. zakupy zrobiło 49 proc. Amerykanów! W Polsce ten dzień nie jest jeszcze tak popularny, jak w Stanach, jednak jak zauważa Tomasz Jaroszek, warto także wtedy poszukiwać dodatkowych promocji online. – Czarny piątek jest już dobrze znany polskim konsumentom, dlatego często tego dnia obniżki nie są aż tak duże. W poniedziałek możemy spodziewać się bardziej interesujących ofert, szczególnie jeśli jesteśmy zainteresowani np. elektroniką. Warto poczekać i obserwować poziom cen – tłumaczy ekspert.

Po trzecie: Dzień Darmowej Dostawy

Jest jeszcze jeden dzień, który pozwala zaoszczędzić na zakupach robionych online. To Dzień Darmowej Dostawy, obchodzony 29 listopada. Podczas tego dnia sklepy internetowe biorące udział w akcji całkowicie pokrywają koszty przesyłki zakupionych przedmiotów. Jest to dość nowa inicjatywa, ale w tym roku spośród polskich firm e-commerce, na uczestnictwo w akcji zdecydowało się już prawie 1,5 tysiąca sklepów. Co ciekawe, z Dnia Darmowej Dostawy najchętniej korzystają sklepy specjalizujące się w kategorii „Dom i ogród”.

Jak zauważa Tomasz Jaroszek, ten dzień można wykorzystać nie tylko na świąteczne zakupy, ale również na kupno produktów, których dostawa jest stosunkowo droga, na przykład mebli. Należy jednak zwrócić uwagę, czy są one objęte warunkami promocji. – Pamiętajmy także, że wszystkie zakupy należy planować z głową. Promocje mają nam pomóc w zrobieniu sprytnych zakupów. Warto zatem przypatrzeć się interesującym nas produktom jeszcze przed Black Friday, Cyber Monday czy Dniem Darmowej Dostawy, tak aby mieć pewność, że dany zakup pozwoli nam zaoszczędzić pieniądze. Dzięki temu mamy szansę zachować się racjonalnie w otoczeniu wyprzedażowego szaleństwa – podsumowuje Tomasz Jaroszek.