Na czym polega Fundraising?

fot.123rf

Od kilku lat 19 maja obchodzony jest w Polsce Dzień Dobrych Uczynków. Jednak czy Polacy chcą pomagać? Czy istnieje w Polsce kultura pomagania? Czym jest fundraising? Dlaczego Brytyjczycy angażują się w regularną pomoc na rzecz organizacji non-profit w dużo większym stopniu niż Polacy? I wreszcie, dlaczego organizacje pozarządowe nie powinny przeznaczać 100% darowizny na pomoc bezpośrednią?
Fundraising, filantropia i darczyńcy, czyli skąd się biorą pieniądze w organizacjach pozarządowych

reklama

40% Polek i Polaków nie ma żadnych skojarzeń ze słowem organizacja pozarządowa – dane zebrane przez Stowarzyszenie Klon/Jawor nie pozostawiają złudzeń. Mimo że w Polsce istnieje około 17 tysięcy fundacji i 100 tysięcy stowarzyszeń, to nadal nie są one rozponawane przez dużą część polskiego społeczeństwa. Dodatkowo, prawie połowa osób, która ma świadomość, czym są fundacje i stowarzyszenia, postrzega je jako mało uczciwe. Co zatem zrobić, by sytuacja ta uległa zmianie? Jak sprawić, by osoby indywidualne – niezależnie od subwencji publicznych – zaczęły regularnie wspierać trzeci sektor? Wprawdzie 66% Polaków przyznaje się do wspierania fundacji i stowarzyszeń, ale dla niemal połowy z nich filantropia oznacza jednorazowy datek do puszki wolontariuszy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jak te proporcje kształtują się w Wielkiej Brytanii? Okazuje się, że na Wyspach odsetek osób deklarujących wsparcie sektora organizacji zwanego tu „charity” wynosi 70% – dla większości z nich oznacza to przekazywanie darowizn regularnie, przynajmniej raz w miesiącu przy pomocy stałego zlecenia w banku.

– W naszym kraju, pomimo nieustannego wzrostu wydatków na konsumpcję oraz coraz większej obiektywnie zamożności obywateli, nie obserwujemy rosnącego zaangażowania Polaków w filantropię, szczególnie tę regularną – mówi Lidia Kuczmierowska, Prezes Fundacji Akademia Organizacji Obywatelskich. – Czy rzeczywiście nasi rodacy nie chcą pomagać, czy to organizacje nie są skuteczne w apelowaniu o wsparcie?zastanawia się Kuczmierowska.

By organizacje mogły prowadzić skuteczny fundraising, czyli pozyskiwać fundusze lub darowizny rzeczowe poprzez proszenie o wsparcie osób indywidualnych, firm, fundacji dobroczynnych lub instytucji publicznych, konieczna jest ich profesjonalizacja – podnoszenie standardów zarządzania, zatrudnianie wykwalifikowanych pracowników, czy inwestowanie w rozwój. Wiąże się to m.in. z tym, że nie każda pozyskana przez organizację złotówka zostanie przeznaczona na pomoc bezpośrednią.