Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Na czym polega Fundraising?

fot.123rf
16 maja 2016 in Styl Życia by redakcja
Od kilku lat 19 maja obchodzony jest w Polsce Dzień Dobrych Uczynków. Jednak czy Polacy chcą pomagać? Czy istnieje w Polsce kultura pomagania? Czym jest fundraising? Dlaczego Brytyjczycy angażują się w regularną pomoc na rzecz organizacji non-profit w dużo większym stopniu niż Polacy? I wreszcie, dlaczego organizacje pozarządowe nie powinny przeznaczać 100% darowizny na pomoc bezpośrednią?

Fundraising, filantropia i darczyńcy, czyli skąd się biorą pieniądze w organizacjach pozarządowych

40% Polek i Polaków nie ma żadnych skojarzeń ze słowem organizacja pozarządowa – dane zebrane przez Stowarzyszenie Klon/Jawor nie pozostawiają złudzeń. Mimo że w Polsce istnieje około 17 tysięcy fundacji i 100 tysięcy stowarzyszeń, to nadal nie są one rozponawane przez dużą część polskiego społeczeństwa. Dodatkowo, prawie połowa osób, która ma świadomość, czym są fundacje i stowarzyszenia, postrzega je jako mało uczciwe. Co zatem zrobić, by sytuacja ta uległa zmianie? Jak sprawić, by osoby indywidualne – niezależnie od subwencji publicznych – zaczęły regularnie wspierać trzeci sektor? Wprawdzie 66% Polaków przyznaje się do wspierania fundacji i stowarzyszeń, ale dla niemal połowy z nich filantropia oznacza jednorazowy datek do puszki wolontariuszy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jak te proporcje kształtują się w Wielkiej Brytanii? Okazuje się, że na Wyspach odsetek osób deklarujących wsparcie sektora organizacji zwanego tu „charity” wynosi 70% – dla większości z nich oznacza to przekazywanie darowizn regularnie, przynajmniej raz w miesiącu przy pomocy stałego zlecenia w banku.

– W naszym kraju, pomimo nieustannego wzrostu wydatków na konsumpcję oraz coraz większej obiektywnie zamożności obywateli, nie obserwujemy rosnącego zaangażowania Polaków w filantropię, szczególnie tę regularną – mówi Lidia Kuczmierowska, Prezes Fundacji Akademia Organizacji Obywatelskich. – Czy rzeczywiście nasi rodacy nie chcą pomagać, czy to organizacje nie są skuteczne w apelowaniu o wsparcie?zastanawia się Kuczmierowska.

By organizacje mogły prowadzić skuteczny fundraising, czyli pozyskiwać fundusze lub darowizny rzeczowe poprzez proszenie o wsparcie osób indywidualnych, firm, fundacji dobroczynnych lub instytucji publicznych, konieczna jest ich profesjonalizacja – podnoszenie standardów zarządzania, zatrudnianie wykwalifikowanych pracowników, czy inwestowanie w rozwój. Wiąże się to m.in. z tym, że nie każda pozyskana przez organizację złotówka zostanie przeznaczona na pomoc bezpośrednią.

Strony: 1 2


Uwaga konkurs! Przywróć młody wygląd na dłużej – wygraj zabieg preparatem Facetem w klinice Estetica Nova!

Atrakcyjna, młodo wyglądająca twarz to pragnienie większości z nas. Szeroki wybór oferty zabiegów anti-aging sprawia, że coraz więcej kobiet korzysta z możliwości niechirurgicznego poprawienia urody, ...

Konkurs z okazji Dnia Matki: Ministerstwo Dobrego Mydła

Każdego dnia, kiedy otwieramy naszą małą pracownię, myślimy nie tylko o tym, co danego dnia mamy do zrobienia, ale i o produktach, które jeszcze nie ...

KONKURS Quiosque „Podziękuj Mamie”

Maj to jeden z najpiękniejszych miesięcy w roku. Wszystko wokół budzi się do życia i rozkwita. W tym czasie jest także wyjątkowe święto - ...
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI