Kiedy zmiana pracy ma sens?

Czy zmieniac prace
123rf.com

Zaczynasz odczuwać znużenie tym, co robisz i coraz częściej myślisz o zmianie pracy. Zanim podejmiesz decyzję, przemyśl dobrze, co naprawdę ci przeszkadza.
Jest kilka pytań, na które powinnaś sama sobie szczerze odpowiedzieć: nie rozwijam się? źle znoszę atmosferę w biurze? wybrałam tę firmę, bo rodzice mnie przekonali, ale tak naprawdę nie chciałam tu pracować? W ten sposób unikniesz powielenia błędu po zmianie pracy.

Upewnij się, że wykonujesz odpowiedni zawód, czyli jest to twój własny wybór.

Wpływ bliskich może być bardzo silny. Zdarza się, że wybieramy studia, bo rodzice uznali, że właśnie ten kierunek jest najbardziej przyszłościowy. Czasami nawet odmawiają finansowania studiów innych niż te, które sami uważają za najlepsze. Bywa też tak, że mężczyzna dostał wspaniałą propozycję pracy w innym mieście, a „przy okazji” trafiło się stanowisko dla jego partnerki. Zakochane kobiety często lekceważą swoją karierę. Zastanów się także, czy chcesz i możesz dalej się dokształcać, żeby za rok czy dwa mieć lepsze kwalifikacje i dopiero potem pomyśleć o zmianie pracy – wtedy na już tę naprawdę wymarzoną.

Oceń, czy czujesz się doceniona. Niedoceniony pracownik traci motywację.

Zrób podsumowanie pracy na obecnym stanowisku. Czy miejsce, w którym pracujesz, daje ci szansę na rozwój zawodowy? Czy szef traktuje wszystkich pracowników sprawiedliwie? Czy mają taką samą szansę na awans.

Wiadomo, że nigdy nie ma odpowiedniej chwili, by rozmawiać o pieniądzach, ale przygotuj się dobrze do takiej rozmowy i przeprowadź ją. Tłumienie niezadowolenia będzie cię frustrować, a po rozmowie – jeśli nie uzyskasz podwyżki albo obietnicy podwyżki na określonych warunkach – wiesz przynajmniej, że bez zmiany pracy nie zyskasz większych dochodów.

Naucz się lepiej radzić sobie ze stresem.

Określ, co cię najbardziej stresuje – głośne rozmowy w biurze? nadmiar obowiązków, z którym sobie nie radzisz? niekompetencja kolegów?

Ćwiczenie, które pomaga radzić sobie ze stresem. Tutaj.

Jasno komunikuj współpracownikom, co ci przeszkadza, wspólnie ustalcie zasady zachowania w biurze czy w kuchni; pomyśl, jak możesz lepiej zorganizować swoją pracę. Konflikty i sytuacje kryzysowe są nieuniknionym elementem życia. Jeśli nie wypracujesz własnych metod radzenia sobie ze stresem, dopadnie cię także po zmianie pracy.