Każde dziecko lubi jabłka

123rf.com

Uważasz, że to herezja? Nie masz racji!
Gust kulinarny dziecka kształtujesz ty – rozbudzasz go i nim sterujesz. Lubimy myśleć, że nasze dzieci mają wyraźny wrodzony gust kulinarny. Nie jest to jednak prawda. Dzieci mogą jeść wszystko, co jest jadalne.Nie jest tak, że dzieci samoistnie lubią batony, chipsy i napoje wysokosłodzone. To my, rodzice, uważamy, że one je lubią. Łatwym zadaniem jest wdrożyć dziecko do przepadania za warzywami i owocami.Jeśli twoje dziecko nie lubi warzyw i owoców, przyczyna jest jedna: za mało ich dostaje.

Nic dziwnego

Kiedy ostatnio powiedziałaś do dziecka: „Kochanie, mam dla ciebie wspaniałą niespodziankę”, i to była dojrzała brzoskwinia? Kiedy ostatnio zapytałaś: „Masz ochotę porobić coś fajnego?”, a twoją ofertą było zrobienie sałatki? Jak dawno temu na sygnał „jestem głodny, pić mi się chce”, podsunęłaś dziecku owoc, surową marchewkę, kapustę kiszoną?

Nie dajemy dzieciom owoców i warzyw, więc skąd mają wiedzieć, że coś jest pyszne, skoro nie mają z tym do czynienia? Nasze dzieci nie mają swobodnego dostępu do warzyw i owoców, nie są przyzwyczajone do ich jedzenia, więc nic dziwnego, że ich nie lubią.

Nie poddawaj się

Niektóre dzieci lubią owoce i warzywa. Wprost przepadają za burakami, kapustą, kalarepką, oliwkami czy jabłkami. I to są zawsze dzieci matek, które chcą, żeby ich dzieci jadły surowiznę. Matki dają im mnóstwo tego rodzaju jedzenia, nie roztrząsając, czy dziecko coś lubi czy nie. Na pewno teraz pomyślałaś, że z twoim nie tak łatwo, bo ono kategorycznie odmawia jedzenia warzyw. Nie masz racji. To, że raz czy dwa twoje dziecko czegoś nie zjadło, nie znaczy, że tego nie lubi. Nie zjadło, bo widocznie wcale mu się jeść nie chciało albo wiedziało, że i tak dostanie coś, co mu bardziej smakuje. Każde głodne dziecko z chęcią zje jabłko.Masz tylko jedno wyjście: cały czas próbuj. Zrób to dla siebie. Warzywa i owoce są wyjątkowo łatwe w przygotowaniu.Warto dawać je dzieciom przy każdej okazji – dla naszej wygody, a ich zdrowia przy okazji.