Sezon na Oliwkę

123rf.com

„Sezon na Oliwkę” oficjalnie możemy uznać za otwarty. Okres od września do połowy października to czas zbioru oliwek w krajach śródziemnomorskich. To właśnie z tego regionu owoce drzewa oliwnego najczęściej trafiają na nasze stoły. Największym ich producentem jest Hiszpania, która zajmuje również p ierwsze miejsce pod względem ich światowego eksportu. Z roku na rok do Polski trafia coraz więcej oliwek stołowych, a niemal 90 proc. z nich pochodzi właśnie z Hiszpanii.|”Sezon na Oliwkę” oficjalnie możemy uznać za otwarty. Okres od września do połowy października to czas zbioru oliwek w krajach śródziemnomorskich. To właśnie z tego regionu owoce drzewa oliwnego najczęściej trafiają na nasze stoły. Największym ich producentem jest Hiszpania, która zajmuje również p ierwsze miejsce pod względem ich światowego eksportu. Z roku na rok do Polski trafia coraz więcej oliwek stołowych, a niemal 90 proc. z nich pochodzi właśnie z Hiszpanii.|”Sezon na Oliwkę” oficjalnie możemy uznać za otwarty. Okres od września do połowy października to czas zbioru oliwek w krajach śródziemnomorskich. To właśnie z tego regionu owoce drzewa oliwnego najczęściej trafiają na nasze stoły. Największym ich producentem jest Hiszpania, która zajmuje również p ierwsze miejsce pod względem ich światowego eksportu. Z roku na rok do Polski trafia coraz więcej oliwek stołowych, a niemal 90 proc. z nich pochodzi właśnie z Hiszpanii.|”Sezon na Oliwkę” oficjalnie możemy uznać za otwarty. Okres od września do połowy października to czas zbioru oliwek w krajach śródziemnomorskich. To właśnie z tego regionu owoce drzewa oliwnego najczęściej trafiają na nasze stoły. Największym ich producentem jest Hiszpania, która zajmuje również p ierwsze miejsce pod względem ich światowego eksportu. Z roku na rok do Polski trafia coraz więcej oliwek stołowych, a niemal 90 proc. z nich pochodzi właśnie z Hiszpanii.|”Sezon na Oliwkę” oficjalnie możemy uznać za otwarty. Okres od września do połowy października to czas zbioru oliwek w krajach śródziemnomorskich. To właśnie z tego regionu owoce drzewa oliwnego najczęściej trafiają na nasze stoły. Największym ich producentem jest Hiszpania, która zajmuje również p ierwsze miejsce pod względem ich światowego eksportu. Z roku na rok do Polski trafia coraz więcej oliwek stołowych, a niemal 90 proc. z nich pochodzi właśnie z Hiszpanii.
Według badań w ostatnich pięciu latach światowa produkcja oliwek wyniosła 1.750.000 ton z czego 526.000 wyprodukowano w Hiszpanii, co stanowi około 30% całej produkcji. Zgodnie z danymi IOC (International Olive Oil Council), Hiszpania jest największym producentem oliwek stołowych na świecie, dystansując inne kraje basenu Morza Śródziemnego. Zajmuje również pierwsze miejsce pod względem ich eksportu, który stanowi około 32% całego światowego eksportu oliwek stołowych. Nic zatem dziwnego, że hiszpańskie oliwki trafiają na stoły, aż w 120 krajach świata, a gwarantem ich wysokiej jakości jest znak „Olives from Spain”. Oliwki a sprawa polska Według danych Urzędów Celnych, Hiszpania eksportuje do Polski więcej niż 3.000.000 kg oliwek rocznie, co oznacza, że zajmujemy 9 miejsce w rankingu importerów tego produktu z Półwyspu Iberyjskiego (wyprzedzają nas m.in. takie kraje jak: USA, Rosja czy Francja). [i] Z roku na rok rośnie też eksport hiszpańskich oliwek do Polski, głównie ze słonecznej Andaluzji, w której występuje największa liczba drzew oliwnych (80%). W okresie styczeń – lipiec 2013 r., na polskie stoły trafiło ich więcej niż w ciągu całego 2012 roku! Wynika to z faktu, że polscy konsumenci coraz bardziej doceniają walory kulinarne tych owoców. Nic dziwnego, oliwki nazywane są „owocami długowieczności”. Są też jednym z kluczowych elementów diety śródziemnomorskiej, która ze względu na swoje wyjątkowe właściwości zdrowotne została wpisana na światową Listę Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Dzienne zalecenie spożycia oliwek dla zdrowego dorosłego człowieka wynosi 25 gramów, tj. około 7 sztuk.

www.hiszpanskieoliwki.pl
www.hiszpanskieoliwki.pl
Olives from Spain Tak silną pozycje zarówno na polskim jak i światowym rynku, hiszpańska oliwka zawdzięcza również staraniom krajowego sektora oliwek. Od 2007 roku INTERACEITUNA, organizacja reprezentująca hiszpański sektor oliwek stołowych, przy wsparciu Agencji Promocji Regionu Andaluzja (Extenda), prowadzą Międzynarodowy Program Edukacyjno-Promocyjny, którego głównym celem jest wzmocnienie wizerunku marki „Olives from Spain” wśród konsumentów m.in. w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii i Polsce, a także ich edukacja w zakresie walorów zdrowotnych i spożywczych hiszpańskich oliwek. Ich szerokiego zastosowania kulinarnego m.in. w codziennej diecie, a nie tylko jako dodatku do pizzy czy sałatek.

reklama



[1] Source: ASEMESA (Spanish Table Olives Exporters and Manufacturers Association) mat. pras.  www.hiszpanskieoliwki.pl