Co robić, gdy atakuje stres?

fot.123rf

Sztuka oswajania tygrysa… według filozofii Kaizen.
1. Nie reaguj natychmiast – wystarczy 10 minut wyciszenia, by emocje przestały władać decyzjami, które podejmiesz.

reklama

2. Zanim zaczniesz działać, oceń, czym dysponujesz, a czego ci jeszcze potrzeba, by rozwiązać problem.

3. Obserwuj siebie w stresie. To pozwoli ci odkryć, na co reagujesz najsilniej. Już samo to stanie się pierwszym krokiem do poradzenia sobie ze stresem.

4. Zawsze stosuj perspektywę czasu, zadając sobie pytanie: w jaki sposób zobaczę moją dzisiejszą reakcję na stresującą sytuację za tydzień, miesiąc czy rok?

5. Spróbuj rozebrać swój stres na czynniki pierwsze, by sprawdzić, co leży na jego dnie. Jeśli znajdziesz tam lęk, to zapytaj czy na pewno boisz się tego, co ma się wydarzyć, czy też jedynie swoich wyobrażeń na ten temat.

6. Jeśli stresuje cię kontakt z jakąś osobą, to spróbuj przypomnieć sobie wszystko, co o niej wiesz, a potem uczciwie odpowiedz sobie na pytanie, czy chciałabyś być tą osobą. Jeśli nie, to rozważ, czy aby na pewno powinnaś przejmować się opinią kogoś, kim nawet nie chciałabyś być!

7. Jeżeli twój stres dotyczy jakiejś sytuacji, umieść ją na osi czasu. Zobaczysz wtedy, że tak naprawdę stresuje cię to, co już miało miejsce, albo to, co dopiero ma się wydarzyć. Dużo łatwiej pozbyć się stresu, kiedy uświadomisz sobie, że najczęściej jego źródłem jest coś, co już nie istnieje, lub coś, co jeszcze nie zaistniało.

8. Im bardziej będziesz świadoma teraźniejszości, skoncentrowana na tym, co się właśnie dzieje, tym w mniejszym stopniu stres będzie tobą władał. Jest bowiem tylko jeden moment w czasie, kiedy stres nie ma do ciebie dostępu, w którym po prostu nie jest w stanie funkcjonować. Ten moment to właśnie TERAZ.

9. Jeśli w nocy czy za dnia atakuje cię stresująca i negatywna myśl, najgorsze, co możesz zrobić, to powiedzieć sobie: „nie myśl o tym”. W ten sposób jedynie energetyzujesz tę myśl – zawsze do ciebie wróci ze zdwojoną siłą. Gdy pozwolisz jej swobodnie płynąć przez twój umysł, to w końcu ustąpi miejsca innym, już pozytywnym myślom. Jeśli nawet wróci, nie będzie już miała takiej siły rażenia.

10. Jeżeli jednak mimo wielu prób i stosowania technik twoja życiowa lub zawodowa aktywność wiąże się ze stresem, którego nie jesteś w stanie okiełznać… to przestań kopać się z koniem. Zmień swoje życie na takie, w którym stres przestanie cię zabijać. Bo szkoda życia. Po prostu

Czytaj więcej w artykule Filozofia Kaizen- jak skutecznie radzić sobie ze stresem

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »