Dobre relacje z siostrą i bratem – ćwiczenia

fot.123rf

Wszystko, co dzieje się między wami – miłość, ale też złość czy zazdrość – to dobra okazja do pracy nad sobą. Oto kilka ćwiczeń, jak zrobić to w twórczy sposób.

reklama

Zobacz ćwiczenia 1 – 3

Ćwiczenie 4. Relacja symbiotyczna z rodzeństwem

Być może twoja więź z jednym z rodzeństwa jest tak silna, że zatraciłaś trochę swoją osobowość. Granice między tobą i siostrą lub bratem tak bardzo się zatarły, że oboje robicie te same rzeczy, macie takie samo zdanie na każdy temat, a jedno nie może żyć bez drugiego. Tak wygląda relacja symbiotyczna, w której dwie osoby symbolicznie „zlały” się ze sobą. Nie są samodzielne, lecz uzależnione od siebie. W rezultacie ograniczają wolność nie tylko drugiej osoby, ale przede wszystkim swoją. Jeśli ten opis dotyczy ciebie, możesz zadać sobie następujące pytania:

  • Jakie mam korzyści z tego, że jestem w relacji symbiotycznej z siostrą lub bratem?
  • Czego nie mogę doświadczyć z powodu naszej bliskiej więzi?
  • Dlaczego trzymam się kogoś kurczowo, zamiast żyć swoim życiem?
  • Jak mogłoby się zmienić moje życie, gdybym była bardziej samodzielna?
  • Jakie były moje marzenia z dzieciństwa?
  • Czy mam jakieś marzenia, które są tylko moje?
  • Jaki pierwszy krok mogę wykonać, aby rozluźnić tę symbiotyczną więź i zacząć żyć swoim życiem?

Ćwiczenie 5. Wyobrażona rozmowa z bratem

Relacja z bratem (starszym lub niewiele młodszym) to swoisty poligon doświadczalny, który może przygotować kobietę do przyszłych relacji z mężczyznami. Podobnie jak z ojcem, komunikacja z bratem wpływa na kształtowanie się wzorców dotyczących relacji damsko-męskich. Być może jest coś, czego nie powiedziałaś dotychczas bratu. Coś, co leży ci na sercu i utrudnia waszą komunikację. To ćwiczenie jest okazją do wyrażenia wszystkiego, co nie zostało między wami powiedziane.

  1. Ustaw dwa krzesła naprzeciwko siebie. Usiądź na jednym z nich, a na drugim wyobraź sobie brata. Sprawdź, jak się czujesz, kiedy siedzicie naprzeciwko siebie. Co chciałabyś mu teraz powiedzieć? Mów na głos wszystko, co przychodzi nie tylko z poziomu umysłu, ale przede wszystkim z poziomu serca.
  2. Usiądź na miejscu brata. Dzięki temu będziesz mogła spojrzeć na siebie z jego perspektywy, przynajmniej w pewnym stopniu. Co chcesz powiedzieć sobie, siedząc na jego miejscu?
  3. Wróć na swoje miejsce. Obserwuj, co teraz czujesz. Powiedz ponownie wyobrażonej postaci brata wszystko, co pojawia się w umyśle i sercu.

Ćwiczenie 6. Transformująca praca z siostrą

Czy zdarzyło ci się odczuwać zazdrość wobec swojej siostry? A może rywalizowałaś z nią o uwagę rodziców lub osiągnięcia? Siostrzana relacja to doskonała okazja do pracy nad swoją kobiecościąpoczuciem własnej wartości. Te cechy i zachowania, które cię w niej denerwują, to części ciebie, których w sobie nie dostrzegasz. Jeśli określisz, co cię denerwuje w siostrze, będziesz miała okazję poznać swój „cień”, czyli tę część psychiki, która uaktywnia się zazwyczaj tylko w relacjach z najbliższymi.

  1. Napisz na kartce:
  • Moja siostra jest…
  • Co mnie w niej najbardziej denerwuje?
  • Jakie cechy lubię u mojej siostry?
  • Czego dotyczą najczęściej nasze konflikty?
  • Co myślisz o sobie, kiedy przydarza się jakaś trudna sytuacja między wami?

Zachowanie siostry uaktywnia programy w twojej podświadomości, z którymi masz się zmierzyć. Oto kilka przykładów programów, które warto przetransformować: „jestem brzydsza od mojej siostry”, „nie jestem atrakcyjna”, „siostra zawsze jest pierwsza”, „mam życiowego pecha”, „zawsze jestem na szarym końcu” lub „ona jest głupsza ode mnie”, „jestem lepsza od siostry”, „tylko ja zasługuję na sukces”.

  1. Teraz spójrz w lustro i zapytaj siebie: Czy to rzeczywiście prawda (np. że „jesteś gorsza od siostry”)? Na głębokim poziomie serca odpowiedź zawsze będzie: „nie”, ponieważ obie jesteście wyjątkowe.

Możecie się różnić wyglądem, umiejętnościami i talentami, ale obie jesteście piękne i każda z was ma swoją ścieżkę rozwoju. Warto o tym pamiętać na co dzień.

Dagmara Gmitrzak trenerka rozwoju osobistego, socjolog, terapeutka technik holistycznych, autorka książek, www.rozwojosobisty.waw.pl

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »