Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Brak magnezu? Rozpoznaj problem jak najszybciej!

19 lipca 2016 in Zdrowie by redakcja


Niedobór magnezu może powodować bardzo poważne konsekwencje zdrowotne. Oprócz uciążliwych – choć niegroźnych – skurczy łydek i drgania powiek mogą to być także zmiany w układzie kostnym, osłabienie odporności oraz objawy w obrębie układu nerwowego. Zobacz, jak rozpoznać niedobór magnezu i jak sobie z nim poradzić.

Objawy niedoboru

Większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że niedobór magnezu wywołuje skurcze mięśni. Często rozpoznawanym objawem są także drgania powiek oraz warg; kolejnym charakterystycznym symptomem jest mrowienie w kończynach. Prawie każda kobieta dość szybko zauważa także takie niepokojące sygnały jak pogorszenie kondycji skóry, jej większą podatność na zaczerwienienia, podrażnienia i reakcje alergiczne. Osłabieniu ulegają również paznokcie oraz włosy, które coraz częściej wypadają. Nie każda z nas jednak zdaje sobie sprawę, że brak magnezu może powodować też inne, poważniejsze zaburzenia. Wśród nich wymienić należy osłabienie odporności mogące w negatywny sposób wpływać na nasze codzienne funkcjonowanie. Osłabieniu ulegają też kości, które stają się bardziej podatne na złamania. Może dojść do zwapnienia chrząstek, rzeszotowienia kości, a także rozwoju próchnicy zębów. Niedobór magnezu wywołuje również objawy w obrębie systemu nerwowego – są to zaburzenia snu, stany lękowe, a nawet tendencje do stanów depresyjnych oraz nerwice. Zaobserwować można problemy z koncentracją i pamięcią oraz niepokojąco podwyższony poziom agresji.

Przyczyny problemu

Istotnym elementem sprzyjającym powstaniu niedoboru magnezu jest stresujący tryb życia. Nadmiar pracy, perfekcjonizm, konieczność pogodzenia różnego rodzaju ról zawodowych i rodzinnych – to problemy często dotyczące współczesne kobiety. Zaburzeniom równowagi pierwiastków w organizmie sprzyja także nieprawidłowa dieta, w skład której wchodzą wysoko przetworzone produkty. Negatywne działanie wykazują też tak lubiane przez nas używki – kawa, herbata, alkohol oraz napoje gazowane wypłukują magnez. Przyczyną niedoboru magnezu może być też długotrwałe stosowanie niektórych leków, w tym antybiotyków, leków hormonalnych, uspokajających i nasennych.

Dieta i suplementacja

Magnez jest pierwiastkiem obficie występującym w naturze. Niestety, jego przyswajalność jest niewielka. Dzięki zastosowaniu preparatów magnezowych o wysokiej przyswajalności np. Magne B6 na brak magnezu, objawy mogą ustąpić i umożliwić nam normalne funkcjonowanie. Aby uzupełnić niedobór magnezu, należy też wzbogacić dietę o zielone warzywa, rośliny strączkowe, kasze, razowe pieczywo, gorzką czekoladę, kakao. Wskazane jest także ograniczenie spożycia kawy oraz herbaty; lepiej unikać też alkoholu oraz napojów gazowanych, zwłaszcza jeśli zawierają jednocześnie sacharozę. Warto nieco ograniczyć podaż wapnia, ponieważ stanowi on pierwiastek antagonistyczny w stosunku do magnezu. Wskazane jest także ograniczenie bodźców wywołujących stres. Pamiętajmy o mechanizmie błędnego koła – brak magnezu może być spowodowany stresem, a jednocześnie sam w sobie obniża odporność na stres.

Niedobór magnezu może powodować wiele dolegliwości, w tym poważne zaburzenia układu nerwowego, mięśniowego, krwionośnego, immunologicznego oraz trawiennego. Już przy pierwszych objawach warto podjąć działanie – sięgnąć po odpowiedni preparat magnezowy, a także zmienić dietę oraz tryb życia.


zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI