Nawilżanie skóry – fakty i mity

fot.123rf

Skóra woła: „Pić!” nie tylko podczas upałów. Nawilżanie jest kluczowe dla jej kondycji przez cały rok, a w lecie szczególnie. Sprawdź, czy wiesz, jak to robić skutecznie.

fot.123rf

reklama

Picie wody wpływa na stan skóry i całego organizmu – mit

Prawdą jest, że kiedy komórki nie są odpowiednio nawodnione, z czasem zaczynają ulegać degradacji. A to skutkuje przyspieszeniem procesów starzenia się organizmu, osłabieniem funkcji fizycznych oraz zdolności umysłowych. A w przypadku skóry – pojawieniem się linii i zmarszczek, słabszą elastycznością, brakiem blasku, nadwrażliwością. Ale nasz organizm, z wiekiem, w naturalny sposób traci nawilżenie, a jego poziomu nie możesz uzupełnić przez samo picie wody. Na dobre napięcie i nawilżenie skóry mają wpływ takie składniki, jak: peptydy, przeciwutleniacze, kwasy tłuszczowe omega 3 i 6. Źródłem tych substancji są: warzywa, owoce, kasze, ryby i owoce morza, oliwa z oliwek, orzechy i pestki oraz gorzka czekolada.

Aby mieć jędrną skórę, trzeba wypijać 2–2,5 l wody dziennie – mit

To ilość zalecana osobie ważącej około 70 kg. Jeśli jesteś szczuplejsza lub tęższa, pij ilość zgodną z twoją wagą. Naukowcy obliczyli, że optymalna ilość wody to około 2,5 litra, przyjmując za standard 1 mililitr wody na każdą spożytą kilokalorię. Ale wykazali też, że większość wody jest zawarta w pokarmach. Picie dużej ilości płynów przeciąża nerki, nie zapewniając właściwego nawodnienia. Doktor Howard Murad, amerykański dermatolog od lat zajmujący się wpływem pożywienia na urodę, w książce „Tajemnica wody” pisze, że kluczowe dla nawodnienia organizmu nie jest picie wody, a utrzymanie jej w komórkach. Zachęca do jedzenia warzyw i owoców (m.in. arbuzów, ogórków, pomidorów, cukinii, marchwi, brzoskwiń, jabłek), roślin strączkowych, ziaren zbóż, kasz. Lepiej jeść warzywa surowe, ponieważ podczas gotowania ich błony komórkowe ulegają uszkodzeniu i wypływa z nich woda.

Uczucie pragnienia mówi o odwodnieniu – mit

Kiedy chce ci się pić, powinnaś to robić częściej, ale nie oznacza to, że jesteś odwodniona, a twoje narządy, w tym największy z nich, czyli skóra, zaczynają szwankować. Pamiętaj, aby pić często niewielkie ilości płynu. Kiedy pijesz dużo za jednym razem, woda szybko przepływa do nerek i równie szybko jest wydalana.

Więcej przeczytasz w darmowym e-kwartalniku

Pobierz bezpłatnie letnie e-wydanie Zdrowie ma SENS

ZDROWIE MA SENS to praktyczny magazyn o zdrowiu, profilaktyce, dostosowany do aktualnej pory roku.

W elektronicznym wydaniu kwartalnika „Zdrowie ma Sens” – LATO znajdziesz wiele cennych porad:

  • jak wyłączyć gonitwę myśli na urlopie i naprawdę odpocząć?
  • jak się odżywiać, żeby schudnąć?
  • fakty i mity na temat nawadniania organizmu
  • trening funkcjonalny: jak wykorzystać naturalny ruch w ćwiczeniach?

Ponadto: dlaczego latem seks smakuje bardziej?