Najwyższa jakość doznań podczas Tygodnia Kuchni Włoskiej

Prezentacja typowych włoskich produktów spożywczych i win, szerzenie wiedzy o wyjątkowych zaletach diety śródziemnomorskiej, szkolenia dla młodych kucharzy, specjalne menu degustacyjne we włoskich restauracjach, a także projekcje filmów, konferencje i prelekcje – to podstawowe założenia Tygodnia Kuchni Włoskiej obchodzonego w dniach 21-27 listopada w 105 krajach na całym świecie.


Kuchnia to jeden z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych elementów, składających się na wizerunek Włoch za granicą. Doceniane i kochane na całym świecie włoskie tradycje kulinarne są tym, co tworzy silną markę Made in Italy. Obchodzony po raz pierwszy ogólnoświatowy Tydzień Kuchni Włoskiej – The Extraordinary Italian Taste – to jedyne w swoim rodzaju święto, którego celem jest zwrócenie uwagi na fundamentalną rolę jedzenia oraz wysokiej jakości produktu w codziennym życiu Włochów i oddanie im należytego hołdu. To również celebracja określonego stylu życia, marki Made in Italy, której głównym mianownikiem jest jakość: życia, rzemiosła, dziedzictwa kulturowego, krajobrazu
i jedzenia. To także jakość i najwyższy poziom sztuki, muzyki, kinematografii, mody, projektowania, nauki i niezaprzeczalna uroda języka. To pierwsza edycja Tygodnia Kuchni Włoskiej, ale już teraz zapraszam na kolejną w przyszłym roku. Stworzymy z tej inicjatywy wydarzenie cykliczne, a do udziału w nim dołączać będą kolejne podmioty. Liczymy na odzew lokalnego rynku. Miłośników diety śródziemnomorskiej w jej najlepszym włoskim wydaniu stale przybywa, a nieprzypadkowo UNESCO uznało dietę śródziemnomorską za dziedzictwo światowe. Poprzez nasze działania chcielibyśmy usystematyzować zagadnienie związane z żywnością i promocją produktów, przeciwstawiając się wątpliwej jakości ofercie, która z włoską marką nie ma nic wspólnego poza włoskobrzmiącym nazewnictwem. – mówi Alessandro de Pedys, Ambasador Włoch w Polsce.

reklama

W zeszłym roku Włochy zanotowały przychód o wysokości 37 mld euro z samego eksportu produktów żywnościowych, w tym 1,5 mld z eksportu do Polski. To znakomity wynik, który jednak nie wyczerpuje wszystkich możliwości. Nadal wiele produktów jest importowanych w sposób improwizowany, system dopiero się kształtuje. W promocję włoskiego dziedzictwa enogastronomicznego od 20 lat zaangażowana jest Włoska Izba Handlowa, której prezes Piero Cannas mówi: Organizujemy szereg inicjatyw promujących włoską kuchnię. Stworzyliśmy np. projekt „Ospitalita’ Italiana”, który wyróżnia restauracje, używające prawdziwych włoskich produktów. W tym roku po raz pierwszy aż 17 restauracji z Warszawy, Krakowa i Wrocławia otrzymało takie oznaczenie. W ramach innego projektu – Italian Food XP – promującego kuchnię południa Włoch, wysłaliśmy w tym roku grupę polskich dziennikarzy i blogerów do Apulii i Kalabrii. A do obchodów Tygodnia Kuchni Włoskiej zaangażowaliśmy 12 restauracji w Warszawie, które będą serwować typowe włoskie menu za 70 zł. Listę tych restauracji znajdziecie na stronie internetowej Włoskiej Izby Handlowej .

Inicjatywa pod patronatem włoskich Ministerstw Spraw Zagranicznych i Rolnictwa ma na celu promocję i ochronę za granicą autentycznego włoskiego dziedzictwa enogastronomicznego. Do obchodów w Polsce włączyła się Ambasada Włoch, Włoski Instytut Kultury oraz Włoska Izba Handlowa. Aktywne wsparcie zaoferowała również marka Whirlpool, która w progach Akademii Kulinarnej Whirlpool

w Warszawie zorganizowała spotkanie degustacyjne z najlepszymi włoskimi produktami z certyfikatami DOP i IGP. Goście mieli okazję poznać historię każdego produktu, rygorystyczny sposób jego wytwarzania, a przede wszystkim wyjątkowy, niepodrabialny smak i jakość gwarantowaną przez konsorcja zrzeszające lokalnych producentów. Na stole zaprezentowały się autentyczne gwiazdy włoskiej gastronomii tj. Speck Alto Adige IGP, Pecorino Toscano DOP, Aceto Balsamico di Modena IGP, Parmigiano Reggiano DOP, Gorgonzola DOP, Asiago DOP, Salamini Italiani alla Cacciatora DOP, Grana Padano DOP, Mortadella IGP, Prosciutto di Parma DOP. Gospodarz spotkania, Marco Ghia, szef Akademii Kulinarnej Whirlpool, znawca produktu i ekspert kuchni włoskiej, zaserwował gościom także wyborne wina idealnie dobrane do prezentowanych specjałów: Prosecco Balbinot DOC Millesimato Brut 2015, Chianti Ravazzi DOCG 2015 i Montepulciano d’Abruzzo DOC Cirelli la Collina Biologica. Spotkanie było doskonałą okazją do rozmowy o kulinarno-kulturalnym dziedzictwie Włoch i fenomenie kuchni włoskiej bazującej na prostocie oraz doskonałej jakości składnikach. Jak mówi jedna z prelegentek, Tessa Capponi-Borawska: W 1994 roku opublikowałam pierwszą książkę „Moja kuchnia pachnąca bazylią”, przybliżając czytelnikom włoską kuchnię. Niestety wielokrotnie byłam zmuszona podawać produkty zastępcze, gdyż w owych czasach wielu składników nie sposób było kupić w Polsce. Dziś mam do dyspozycji praktycznie wszystko i za to jestem ogromnie wdzięczna. Gdybym miała podsumować w kilku słowach fenomen kuchni włoskiej, to jest jakość i prostota. Myślę, że to, co ujęło polskich konsumentów to fakt, że jedzenie oprócz swojej podstawowej roli, daje czystą radość – radość dzielenia się i jedzenia razem.

Wydarzenia odbywające się w ramach Tygodnia Kuchni Włoskiej objął patronatem Włoski Instytut Kultury. A to wszystko po to, by udowodnić, że kuchnia jest nierozerwalnie związana z kulturą. Kuchnia to piękno ziemi, bogactwo tradycji i różnorodność. Pięknie opisuje ją nasz język, który pomaga
w poznaniu Półwyspu Apenińskiego i jego kuchni, zarazem kuchnia zachęca do nauki języka. W moim przekonaniu są to czynniki ogromnie kulturotwórcze. –
powiedział dyrektor Włoskiego Instytutu Kultury, Roberto Cincotta.