Dlaczego odżywianie skóry zimą jest tak ważne?

fot.123rf

Często mówi się, że zimą skórę należy bardziej odżywiać niż nawilżać. Tylko co to dokładnie oznacza? Na czym to odżywianie w okresie zimowym ma polegać? Jakich kosmetyków najlepiej używać? – wyjaśniają kosmetolożki.

Anna Drobnik, kosmetolog i szkoleniowiec marki KLAPP Cosmetics:

Wśród wielu zabiegów o działaniu liftingującym, rozjaśniającym, napinającym i innych, których nazwa sugeruje efekt pojawiają się zabiegi odżywcze i pielęgnacja odżywcza. Jakiego zatem efektu możemy spodziewać się po pielęgnacji odżywczej? Śmiało można stwierdzić, że odżywianie skóry ma wpływ na sumę rożnych efektów pielęgnacyjnych. Pielęgnacja odżywcza to dostarczenie skórze cennych składników, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania komórek skóry.

Odżywianie to również wsparcie metabolizmu skóry, to wpływ na właściwy płaszcz lipidowy, to wreszcie efekt rozświetlenia kolorytu i regeneracji np. w okresie zimy. Wśród cennych odżywczych składników nie powinno zabraknąć witaminy A, E, C, PP, K oraz witamin z grupy B. Kremy odżywcze, które stosujemy w tym okresie mogą, a nawet powinny być tłuste. Niektóre witaminy najlepiej rozpuszczają się w tłuszczach, stąd odżywcze kosmetyki mają bogatszą konsystencję, ale tłusta konsystencja nie zawsze oznacza, że skóra świeci się od nadmiaru zbędnego ciężkiego filmu, bo w końcu ulubione składniki bogatego i odżywczego kremu to głównie oleje. Bogate są w witaminy i kwasy omega. Wśród ulubionych olejów będących podłożem odżywczego kremu znajdziemy olej morelowy, olej z krokosza barwierskiego, olej z nasion marchwi, olej marula i np. olej z amarantusa. Zimą nie zapominajmy także o gęstej tłustej odżywczej masce. Niewątpliwie wesprze skórę w zimowej aurze, zmiękczy naskórek, zapobiegnie jego szorstkości. Maska staje się obowiązkowa zimą i dzięki tłustej konsystencji może stanowić bazę pod automasaż, ma bowiem doskonały poślizg co ułatwia masowanie.

Niewątpliwie wartościowym, odżywczym składnikiem w pielęgnacji zimowej staje się również kawior, niezwykle bogaty w liczne składniki, takie jak kwasy omega, witaminy, fosfolipidy, aminokwasy, enzymy. Kolejnym cennym bogactwem mającym wpływ na stopień odżywienia skóry są algi, np. wyjątkowo ceniona w ostatnim czasie alga AFA, chlorella, spirulina.

W odżywianiu skóry należy wziąć pod uwagę również właściwie zbilansowaną dietę. Wartości odżywcze i to co jemy, ma również wpływ na kondycje skóry. Szczególnie, kiedy wysyła ona czytelne komunikaty w postaci niedoskonałości. Warto sprawdzić, czy przypadkiem składniki pożywienia są dobrze tolerowane przez organizm. W końcu skóra jako fotografia organizmu zasygnalizuje problem.

Malwina Zasada, kosmetolog, trener krajowy i ekspert francuskiej marki Institut Esthederm:

Zima jest czasem bardzo wymagający dla naszej skóry. Mroźne powietrze oraz sezon grzewczy mogą sprawiać, że kosmetyki, które do tej pory sprawdzały się idealnie są niewystarczające, tj. nie zapewniają nawilżenia, prawidłowej ochrony i komfortu skórze. Spowodowane jest to brakiem równowagi w warstwie hydrolipidowej, co może prowadzić do jej uszkodzeń i widocznego łuszczenia się skóry bądź pojawiających się partii przesuszonej skóry w okolicy skrzydełek nosa, brodzie oraz na dłoniach. Ostre powietrze działające na skórę może doprowadzać do nadwrażliwości, w szczególności do pękania naczyń krwionośnych, powstawania rumienia i teleangiektazji (trwale rozszerzonych naczyń krwionośnych). Komórki przepracowane walką ze stresem zwiększają zapotrzebowanie na składniki odżywcze i sięgają po rezerwy skóry właściwej. Skórze zaczyna brakować niezbędnych elementów, m.in. mikroelementów, soli mineralnych, witamin i magnezu. Jest osłabiona, staje się podrażniona i nie toleruje ataków czynników zewnętrznych.

Warto w tym okresie stosować kosmetyki bogate, odżywcze, rewitalizujące oraz decydować się na kuracje rozświetlające, złuszczające i wzmacniające skórę. Rozwiązaniem, w okresie zimy, w celu utrzymania skóry w dobrej kondycji, przy jednoczesnym intensywnym działaniu przeciwzmarszczkowym, są wysoko skoncentrowane terapie, zawierające wysokiej jakości składniki aktywne, tj.: bogate w witaminy (A, E, D, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B8, B9, B12, K, PP), białka (cysteina, izoleucyna, leucyna, metionina, itd.), pierwiastki śladowe i minerały (wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk, itp.) oraz niezbędne kwasy tłuszczowe (omega 3 i 6: kwasu linolowego, kwasu gamma-linolowego). Ponadto kwasy owocowe np. kwas cytrynowy, kwas mlekowy, kwas glikolowy (wzmocnienie nawilżenia, efektywności pielęgnacji oraz kuracje rozświetlające na bazie kwasów).