Jak zmienić negatywne myśli?

Oto kilka praktycznych porad:
Weź na warsztat myśl, która w jakiś sposób ci doskwiera – sprawia, że czujesz się przybity, przestraszony czy zdenerwowany. Może to być treść twoich wyobrażeń, np. „Do niczego się nie nadaję”, jak również coś, co kiedyś od kogoś usłyszałeś, np. głos szefa mówiącego ci: „Jesteś zerem! Ten raport jest do niczego!”.

reklama

Sprawdź, co czujesz, gdy przypominasz sobie te słowa. (To ćwiczenie można wykorzystać do pracy z myślami, które wywołują nieprzyjemne uczucia. Jeżeli natomiast nie wpływają one na twój nastrój, choć uważasz, że powinny, nie ma potrzeby stosowania tej metody. Poradziłeś sobie w inny sposób).

Zwerbalizuj wewnętrznie te myśli jeszcze raz, ale zmień głos, który je wypowiada. Niech artykułuje słowa bardzo, bardzo powoli, z długimi, wielosekundowymi przerwami między nimi. Niech zacznie seplenić albo mówić jak postać z kreskówki. Niech się jąka, stanie się bardzo, bardzo cichy albo niesamowicie uwodzicielski i zmysłowy. Niech mówi te słowa jak aktor odgrywający sztukę albo ktoś pytający o drogę. Przetestuj kilka takich opcji i sprawdź, które z nich wywołują najsilniejszy efekt i sprawiają, że emocje związane z tymi myślami stają się bardziej pozytywne. Wybierz najskuteczniejszy sposób zmiany wewnętrznego wypowiadania słów, które są dla ciebie nieprzyjemne.

Pomyśl o sytuacji, w której pojawiają się takie myśli. Wyobraź je sobie w zmienionej wersji i sprawdź, jaki to wywołuje efekt.

Jeżeli nastąpiła wyraźna poprawa, przejdź do punktu 6. Jeśli myśli wciąż wywołują negatywne emocje, wróć do punktu 3. i przetestuj inne sposoby na zmianę ich formy.

Powtórz punkt 4. Tym razem wyobraź sobie trzy inne sytuacje.

Źrodło: A. Król, „Opowieść zmieniacza. Jak zmienić swoje życie na lepsze?”, Sensus 2011

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »