Kobieta za biurkiem – niwelujemy negatywne efekty pracy siedzącej

Portrait Of Businesswoman Working In Creative Office

Człowiek nie został stworzony wyłącznie do siedzenia, a właśnie w ten sposób pracuje dziś wiele z nas. W pracy spędzamy często 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu. Tak długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej może być bardzo groźne.

Pewnie wiele już słyszałaś o szkodliwości długotrwałej pracy za biurkiem. Męczy oczy, kręgosłup, nogi, nadgarstki, szyję… Na każdym kroku jesteśmy zasypywani coraz większą liczbą dolegliwości, które mogą wynikać ze spędzania etatowych ośmiu godzin w pozycji siedzącej – i to poważniejszych niż tylko ból głowy po długim, męczącym dniu. Jak wykazują badania, wielogodzinne siedzenie może powodować problemy z krążeniem, schorzenia kręgosłupa i napięcie oraz osłabienie różnych grup mięśni. Lubisz jednak swoją pracę i nie chcesz jej zmieniać? Zobacz, jak możesz zniwelować szkodliwe skutki pracy siedzącej.

  1. Oczy

Emitowane przez ekran monitora promieniowanie to nie jedyna bolączka, z która muszą radzić sobie pracownicy biurowi w kwestii dbania o wzrok. Jeśli pracujesz długo przed komputerem, z pewnością termin „suchość oka” nie jest ci obcy. Według Amerykańskiego Towarzystwa Okulistyki człowiek mruga 15 razy na minutę, ale liczba ta zmniejsza się o połowę lub 1/3, gdy korzystamy z komputera. Przesuszone, podrażnione oczy nie są niczym przyjemnym. Możesz temu zaradzić, nawilżając je kupionymi w aptece kroplami, tzw. sztucznymi łzami.

Niezwykle istotne jest także ćwiczenie oczu. Podczas pracy przy komputerze przez długi czas skupiamy wzrok na tzw. bliży. Warto więc co jakiś czas oderwać oczy od monitora i spojrzeć w dal, np. wyjrzeć za okno.

Dodatkowe ćwiczenia:

– nie ruszając głową, przesuwaj gałkami ocznymi na płaszczyźnie prawo-lewo i góra-dół,

– spójrz najpierw na coś, co znajduje się blisko (w odległości ok. 20 cm od ciebie), a po kilku sekundach przenieś wzrok na coś w oddali. Przenoś wzrok co kilka sekund.

  1. Kręgosłup

O tym, jak ważne jest krzesło biurowe, słyszy się na każdym kroku, ale wiele z nas i tak bagatelizuje tę kwestię. Tymczasem spędzanie kilkudziesięciu godzin tygodniowo w pozycji szkodliwej dla naszego kręgosłupa to poważna sprawa – długotrwała pozycja siedząca nie jest naturalna dla człowieka i obciąża mocno szczególnie odcinek lędźwiowy (w zależności od niepoprawności pozycji aż o 40-90% bardziej, niż kiedy stoimy).

Zadbaj więc o krzesło z całym wachlarzem regulacji – nie tylko wysokości. Musisz mieć możliwość odpowiedniego dopasowania podłokietników, oparcia i zagłówka. Dokładne zasady dotyczące ergonomii stanowiska uregulowane prawnie znajdują się w załączniku do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Możesz też pójść o krok dalej i podsunąć swojemu szefowi pomysł wyposażenia biura w krzesła siodłowe, które zmuszają do utrzymania prostej sylwetki i usprawniają krążenie. Oferuje je już wielu polskich producentów, np. firma AJ Produkty.

  1. Ręce

Równie istotny jak krzesło jest blat roboczy – najlepsze będzie biurko z regulacją wysokości. Zwykle możesz ustawić je w położeniu pomiędzy 700 mm a 1300 mm wysokości, przy czym 700 mm ma tradycyjne biurko dla dorosłej osoby. Pamiętaj też, by blat roboczy był dopasowany do twoich potrzeb także pod względem głębokości – musisz móc swobodnie i wygodnie oprzeć na nim łokcie oraz ustawić komputer na wysokości, która nie spowoduje napięcia i bólu karku.

  1. Stopy

Problem, z którym boryka się wiele kobiet, to ból stóp po spędzeniu kilku godzin w butach na obcasie. Jeśli cenisz sobie swój wygląd, zdrowie i komfort pracy, wypróbuj poduszkę sensoryczną. Kiedy siadasz za biurkiem, ściągnij szpilki i oprzyj stopy na poduszce – pomoże ci ona nie tylko utrzymać prawidłową postawę, ale i zapewni relaksujący masaż stóp.

  1. Nogi

Długotrwałe siedzenie wpływa negatywnie na krążenie, szczególnie nóg. Dlatego rób sobie krótkie przerwy. Co godzinę wstań, przejdź się i wespnij się 10 razy na palce – już to wystarczy, by pobudzić krążenie w nogach. Według polskiego Kodeksu Pracy, każdej osobie pracującej przy komputerze przysługuje 5 minut przerwy na godzinę pracy.

Długotrwałe siedzenie wpływa negatywnie na twoje zdrowie, dlatego już dziś warto zatroszczyć się o komfort w miejscu zatrudnienia. Każdy rodzaj pracy ma swoje wady, a szkodliwych skutków dłuższego przebywania w pozycji siedzącej nie jesteś w stanie usunąć całkowicie, jednak dzięki nowoczesnym udogodnieniom i sprytnym trikom możesz je w znaczny sposób ograniczyć.