Okinawskie lekcje długowieczności

fot.123rf

Dzięki czemu Okinawczycy dożywają 100 lat? Zawdzięczają to zgryźliwemu humorowi, hartowi ducha i tradycyjnemu trybowi życia. Oto kilka zasad, którymi się kierują:
1. ZNAJDŹ SWOJE IKIGAI. Czyli powód, dla którego budzisz się rano. Posiadanie określonego celu sprawia, że czujemy się potrzebni.

reklama

2. STOSUJ DIETĘ OPIERAJĄCĄ SIĘ GŁÓWNIE NA PRODUKTACH ROŚLINNYCH. W diecie Okinawczyków przeważają warzywa smażone po chińsku, słodkie ziemniaki, tofu oraz owoce goji.

3. UPRAWIAJ OGRÓDEK. Zapewnia niezbędną dzienną dawkę ruchu i pozwala odreagować stres. No i dostarcza warzyw oraz ziół.

4. JEDZ WIĘCEJ SOI. Flawonoidy zawarte w tofu pomagają chronić serce i w pewnym stopniu zapobiegają rakowi piersi.

5. UTRZYMUJ KRĄG MOAI. To krąg przyjaciół, który w trudnych chwilach wspiera cię finansowo i emocjonalnie.

6. CIESZ SIĘ SŁOŃCEM. A słońce to bezcenna witamina D, dzięki której mamy mocne kości i zdrowe ciało.

7. BĄDŹ AKTYWNA. Najlepiej wykonując codzienne czynności. Chodząc na spacery, uprawiając ogródek czy krzątając się po domu.

8. WRZUĆ NA LUZ. Okinawczycy nie myślą o przeszłości, cieszą się chwilą obecną i drobnymi przyjemnościami. Są sympatyczni i nawet w podeszłym wieku otaczają się młodymi ludźmi.

Źródło: Dan Buettner, „Niebieskie strefy. 9 lekcji długowieczności od ludzi żyjących najdłużej”, Galaktyka 2014

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »