Praktyka jogi: zdrowe i ładne kolana

Wygląd naszych kolan od urodzenia do dnia dzisiejszego może ciągle ulegać zmianie. Jeżeli namiętnie oddajemy się pasji jazdy konnej, nogi z czasem przybiorą kształt litery O. W przypadku nadmiernej elastyczności w stawie skokowym lub płaskostopia nieprawidłowe obuwie spowoduje uciekanie kolan do środka. Częste noszenie butów na wysokim obcasie doprowadza do przeprostu stawu kolanowego. Natomiast spędzanie większości dnia na krześle wywołuje trwałe napięcie ścięgien podkolanowych, uniemożliwiające później pełne wyprostowanie nogi. Pokazuje nam to, że kształt kolan posiadany po urodzeniu może się z czasem niekorzystnie dla nas zmienić. Wykorzystując precyzyjną praktykę asan, możemy jednak znacznie poprawić wygląd naszych kolan i nóg.


Wygląd naszych kolan od urodzenia do dnia dzisiejszego może ciągle się zmieniać. Jeżeli namiętnie oddajemy się pasji jazdy konnej, nogi z czasem przybiorą kształt litery O. W przypadku nadmiernej elastyczności w stawie skokowym lub płaskostopia nieprawidłowe obuwie spowoduje uciekanie kolan do środka. Częste noszenie butów na wysokim obcasie doprowadza do przeprostu stawu kolanowego. Natomiast spędzanie większości dnia na krześle wywołuje trwałe napięcie ścięgien podkolanowych, uniemożliwiające później pełne wyprostowanie nogi. Pokazuje nam to, że kształt kolan posiadany po urodzeniu może się z czasem niekorzystnie dla nas zmienić. Wykorzystując precyzyjną praktykę asan, możemy jednak znacznie poprawić wygląd naszych kolan i nóg.

reklama

Staw kolanowy to skomplikowana konstrukcja, która z jednej strony powinna być stabilna i mocna, a z drugiej ruchoma i elastyczna. Stąd jego często żartobliwe określenie „koszmar inżyniera”. Składa się on z dwóch bardzo długich kości (udowej i piszczelowej), licznych więzadeł, chrząstek i ścięgien. Całość ma umożliwić zarówno łatwość poruszania się, jak i pewnego stania.

Kiedy spojrzysz na swoje nogi z przodu lub z boku, powinny być one na całej długości proste. Każde ich wykrzywienie na wysokości stawu kolanowego nazwiemy deformacją. Wyróżniamy zatem kolana koślawe, szpotawe, przeprostowane i niedoprostowane. Zanim zaczniesz praktykować jogę, warto poznać kształt swoich kolan i dostosować swoją praktykę jogi, tak by wpływała na twoje kolana jak najkorzystniej. Dzięki takiemu podejściu kolana staną się kształtniejsze, a sam staw kolanowy silny i zdrowy.

Kolana koślawe to wada, która charakteryzuje się ułożeniem kolan w literę X. Kiedy stoimy z wyprostowanymi nogami i je połączymy, a pomiędzy stopami pojawia się przestrzeń wielkości powyżej 4 centymetrów, możemy mówić o ich koślawości. Często jest to wynikiem deformacji w obrębie stopy, gdzie zapadająca się wewnętrzna kostka i łuk stopy powodują krzywienie się kolan do wewnątrz. Zazwyczaj idzie to w parze ze słabymi mięśniami zewnętrznych bioder. Korygując tę wadę, dbaj, by w zaproponowanych asanach dociskać mocniej zewnętrzną krawędź stopy oraz napinać mięśnie na zewnętrznych częściach bioder. Jednocześnie unoś łuk stopy, wewnętrzną kostkę oraz wewnętrzną stronę kolana.

Kolana szpotawe charakteryzują się ułożeniem nóg w literę O. Wadę tę możemy zdiagnozować, gdy po połączeniu stóp pomiędzy kolanami pozostaję przestrzeń powyżej 5 centymetrów. Podobnie jak w przypadku koślawości, dość duży wpływ na wadę tą ma kształt stopy. Wydrążona będzie sprzyjała szpotawości. Mamy tu również zazwyczaj do czynienia z dużym napięciem w rejonie bioder i pośladków. Praktykując asany, mocniej dociskaj więc nasadę dużego palca i wewnętrzną część pięty, dzięki temu zewnętrzna część goleni zaczynie się napinać i prostować nogę. Dodatkowo dbaj, by mięśnie zewnętrznej części biodra nie napinały się nadmiernie.

Przeprostów kolan, ze względu na nadmiernie naciągnięte więzadła, nie jesteśmy w stanie na nowo ukształtować. Możemy zadbać jedynie o to, żeby wada nie rozwijała się bardziej. W momencie, gdy siedzisz na podłodze z wyprostowanymi nogami i dociśniętymi kolanami i jesteś w stanie oderwać pięty od podłoża, w kolanie dochodzi do przeprostu. Wykonując asany zależy nam więc na wzmocnieniu mięśnia czworogłowego uda oraz brzuchatego łydki. Mają one dać stabilizację kolana i jednocześnie uwolnić ścięgna pod kolanem od nadmiernego wydłużenia. W pozycjach ze zgiętym kolanem uzyskamy wzmocnienie nogi. Tam, gdzie kolano powinno być wyprostowane, mocniej dociśnij nasady palców, by nie przeprostować stawu.

Niedoprost kolana to odwrotność przeprostu. Jeżeli, siedząc na podłodze z prostymi nogami, dociskasz pięty do podłoża, ale nie możesz docisnąć tyłów kolan – mamy do czynienia z niedoprostowaną nogą. Chcąc zmienić ten kształt, dbaj w praktyce asan o regularne rozluźnienie ścięgien pod kolanami oraz rozciąganie tyłu nogi. Pracuj tak, aby nogi były w pozycjach proste, a nie lekko ugięte. Często należy mocniej docisnąć piętę, by wydłużyć mięśnie kulszowo-goleniowe.

Trwałe zmiany mogą zaistnieć tylko wtedy, gdy zajęcia jogi potraktujemy jako trening do tego, co robimy na co dzień. Trzy godziny praktyki w tygodniu nie są w stanie zmienić budowy naszego ciała. Dlatego chodząc, biegnąc czy stojąc, kontynuuj pracę wykonaną na zajęciach jogi. Pracuj tak, by noga dążyła cały czas do kształtu prostego. Powinniśmy pamiętać, ile czasu zostało poświęcone na deformacje kolan i uświadomić sobie, że potrzeba równie dużo czasu, by nadać nogom nowy kształt. Pierwsza nagroda za wytrwałość, jaka nas spotka, to zdrowe i sprawne kolana.